تصویرگری داستان‌های قرآنی در قالب هنر/ نگذاریم تئاتر خیابانی خاموش شود
کد خبر: 3813089
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

تصویرگری داستان‌های قرآنی در قالب هنر/ نگذاریم تئاتر خیابانی خاموش شود

گروه فرهنگی ــ این شب‌ها، نمایش خیابانی «قوچ آسمانی» در نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی در حال برگزاری است. در این نمایش تابلوهای نقاشی که از زندگی حضرت ابراهیم(ع) ترسیم شده بر غنای تصویرسازی بازیگران می‌افزاید اما آنچه باید به آن توجه کرد این است که نباید بگذاریم این نوع تئاترها به دست فراموشی سپرده شود.

تصویرگری داستان‌های قرآنی در هنری به نام تئاتر/ نگذاریم تئاتر خیابانی خاموش شوداین شب‌ها، نمایش خیابانی «قوچ آسمانی» در نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی در حال برگزاری است. این نمایش که هر شب ساعت 21 در حسینیه جماران برگزار می‌شود، به بخش‌هایی از زندگی حضرت ابراهیم(ع) اشاره دارد و در نهایت به داستان قربانی شدن حضرت اسماعیل(ع) و قوچ آسمانی ختم می‌شود.
در شیوه اجرایی این نمایش سعی شده تا با نگاهی به نقالی و پرده خوانی و عناصر تعزیه، فرم‌ها و تصاویری خلق شود تا برای مخاطب جذابیت لازم را داشته باشد و هم ویژگی‌های یک اثر خیابانی را داشته باشد.
در این نمایش تابلوهای نقاشی که از زندگی حضرت ابراهیم(ع) ترسیم شده بر غنای تصویرسازی بازیگران می‌افزاید اما آنچه باید به آن توجه کرد این است که نباید بگذاریم این نوع تئاترها به دست فراموشی سپرده شود. 
این نمایش اثری از گروه نمایشی پاتوغ بیرجند بوده که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دفتر قرآن و عترت و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان تولید و در حال اجرا در شب‌های رمضان بیرجند است.

تصویرگری داستان‌های قرآنی
حسین عباس‌زاده، با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: نمایش خیاباتی قوچ آسمانی در خلال نمایشگاه قرآن، در محوطه باز حسینیه جماران در حال برگزاری است.
وی افزود: این نمایش با نگاهی به سوره‌های قرآن از جمله سوره‌های بقره، ابراهیم، انبیا و صافات به موصوع زندکی حضرت ابراهیم(ع) و قربانی شدن حضرت اسماعیل(ع) اشاره دارد و قوچ آسمانی به جای حضرت اسماعیل(ع) قربانی می‌شود.
این طراح و کارگردان با بیان اینکه این نمایش توسط گروه نمایشی پاتوغ در حال برگزاری است، تصریح کرد: تا پایان نمایشگاه این نمایش اجرا خواهد شد.
عباس‌زاده ادامه داد: این نمایش در هفته آینده نیز در سطح شهر بیرجند، در دانشکده سپیده کاشانی و کانون‌های پرورش فکری سطح شهر و برخی مدارس اجرا خواهد شد و آمادگی داریم بعد از افطار در مکان‌های پرتردد این نمایش را اجرا کنیم.
وی افزود: این نمایش با کمک شیوه‌های مختلف ایرانی طراحی و اجرا شده و آیین و رسوم نقالی در آن به مدت ۳۰ دقیقه تماشاچی را جذب کرده تا فضا را ترک نکند.
عباس‌زاده ادامه داد: یکی از کارکردهای هنر انتقال مفهوم و ارزش‌ها است و مفاهیم دینی، عرفانی و فلسفی با کمک هنر به انسان منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۳۳ گروه شناخته شده تعزیه داریم، افزود: از فضای حسینیه عاشقان اهل بیت(ع) برای تمرین این کار بهره بردیم که بسیار از آن سپاسگزاریم.

تصویرگری داستان‌های قرآنی در هنری به نام تئاتر/ نگذاریم تئاتر خیابانی خاموش شودعدم حمایت از تئاتر خیابانی
محسن ملک‌آبادی، سرپرست گروه نمایشی پاتوغ نیز در گفت‌وگو با ایکنا خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: اجرای نمایش‌های خیابانی تبحر و استعداد خاصی را می‌طلبد که در این گروه جمع شده است.
وی با بیان اینکه داستان‌‌های قرآنی برای پرداختن جای بسیاری دارد، افزود: با توجه به زحمات بسیار افراد این تئاتر حمایت و همکاری لازم از سوی مسئولان دیده نشد.
سرپرست گروه نمایشی پاتوغ بیان کرد: هنوز در بین مخاطبان فرهنگ دیدن نمایش خیابانی جا باز نکرده و لازم است این امر فرهنگ سازی شود تا استقبال لازرم از این نمایش‌ها صورت گیرد.
ملک‌آبادی با تاکید بر تشویق بازیگران جوان، افزود: لازم است به هنرمندان فرصت داده شود تا بتوانند هنر خود را به مردم نشان دهند.
وی بیان کرد: عدم توجه مردم و مسئولان به نمایش‌های خیابانی باعث می‌شود این هنر روز به روز موجودیت خود را در استان از دست بدهد و افرادی که تلاش می‌کنند کم کم از گردونه هنر خارج شوند.

جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی
سجاد مشرفی، بازیگر نوجوان این نمایش نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با ارائه نمایش‌ها و هنر مذهبی می‌توان این معارف را در جامعه ترویج داد.
وی با بیان اینکه اگر مسئولین به هنر ناب اسلامی توجه نکنند، این هنر آلوده به فرهنگ غربی می‌شود، بیان کرد: اگر می‌خواهیم هنری پیشرفت کند، باید از آن حمایت کنیم.
این هنرمند با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اکیداً به مسئله هنر و حمایت از هنر تأکید دارند، افزود: طلبه حوزه علمیه هستم و یک سال است که در عرصه هنر فعالیت دارم و در حوزه علمیه کار هنری انجام می‌دهیم.

احیای موضوعات معنوی در تئاترهای خیابانی
حجت دلاورنیا، دیگر بازیگر این تئاتر نیز در گفت‌وگو با ایکنا خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تقریبا مدت سه سال است که در حوزه تعزیه‌خوانی فعالیت دارم و با گروه عاشقان اهل بیت(ع) کار خود را ادامه می‌دهم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تعزیه تاکنون نزدیک ۱۰۰ اجرا داشتم اما در مورد تئاتر خیابانی اولین کار من است، افزود: مهم‌ترین رسالت تئاترهای خیابانی احیای موضوعاتی از قبیل انسانیت، شجاعت و معنویت است که به فراموش سپرده شده است.
این بازیگر خاطرنشان کرد: افراد در عصر حاضر علاقه‌ای به کتابخوانی ندارند و ما می‌توانیم داستان‌های قرآنی را به صورت نمایش به مردم ارائه کنیم.

باید باور داشته باشیم که حافظه بصری یکی از موارد تاثیرگذار در زندگی هر فرد است و تئاتر می‌تواند این حافظه را به درستی شکل دهد و اگر این تئاتر با چاشنی مذهب نیز همراه باشد به درستی خواهد توانست تأثیری شگرف بر زندگی انسان بگذارد، تأثیری که شیرینی‌اش تا پایان عمر همراه آدمی خواهد بود.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha