نقص داستان‌های دینی؛ عامل تزلزل هویت دینی کودکان
کد خبر: 3813334
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳

نقص داستان‌های دینی؛ عامل تزلزل هویت دینی کودکان

گروه ادب ــ شیرین بازیاریان در نشست خانه کتاب در نمایشگاه قرآن گفت: بسیاری از داستان‌های دینی به دلیل تکرار و شخصیت‌پردازی و فضاسازی نقص دارد و هویت دینی کودکان را متزلزل می‌کند.

نقص در داستان‌های دینی عامل تزتزل هویت دینی کودکانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی نقش کتاب در ایجاد هویت دینی کودکان امشب با حضور شیرین بازیاریان در غرفه خانه کتاب در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
بازیاریان در این نشست درباره هویت گفت: در علوم اجتماعی، هویت مفهوم پیچیده‌ای دارد و در روانشناسی نیز وسعت و رواج بسیاری یافته است، اما عوامل گوناگونی در هویت دخیل است. در واقع هویت هم شکل ظاهری و هم وجودی ما را می‌سازد و نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه هویت لایه لایه است و عناصر گوناگونی دارد، ادامه داد: برخی مسائل از اختیار ما خارج است، یعنی محل تولد افراد خارج از اختیار آنهاست، اما پس از تولد همه مسائل در اختیار خود فرد است. البته جامعه نیز در شکل گیری شخصیت و هویت افراد دخیل است.
بازیاریان در ادامه بیان کرد: همان‌طور که لباس شخصیت هر فرد را مشخص می‌کند. غذا نیز می‌تواند هویت دینی ما را مشخص کند؛ چرا که برخی غذا‌ها حلال و برخی حرام هستند و نوع انتخاب ما نشان دهنده هویت دینی ما خواهد بود.
وی در ادامه نقش شخصیت‌های دینی در هویت دینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: داستان‌های بسیاری درباره شخصیت‌های دینی داریم، اما بسیاری از آن‌ها تکراری هستند و در اغلب آن‌ها جذابیتی وجود ندارد. در داستان‌نویسی فعلی عواملی مانند شخصیت‌سازی، فضاسازی، گره‌افکنی در داستان و ... به درستی پردازش نمی‌شوند یا بسیاری از آن‌ها یکنواخت هستند و همین سبب می‌شود فرد آن را ادامه ندهد و این نقص در بسیاری از داستان‌ها وجود دارد.
این کارشناس دینی با مطرح کردن این سؤال که آیا بازی دینی داریم، پاسخ داد: بله بازی دینی داریم؛ اگر بچه‌ها با این بازی‌ها آشنا شوند، با دین انس بیشتری پیدا خواهند کرد. ما در مقام دست‌اندرکاران آموزشی و دینی وظیفه داریم، انس کودکان را با دین بیشتر کنیم و این کار می‌تواند از طریق بازی، کتاب و ... ایجاد شود.
بازیاریان ادامه داد: در کتاب‌های کودک به ویژه داستانی چقدر به زندگی الگو‌ها پرداخته‌ایم؟! برخی مواقع این الگو‌ها به قدری فرازمینی معرفی می‌شوند که ایجاد علاقه نمی‌کنند؛ از این رو می‌توانیم با معرفی کودکی شهدا آن‌ها را با الگو‌ها و قهرمانان دینی آشنا کنیم تا بتوانند همزادپنداری کنند و وقتی این داستان‌ها واقعی‌تر، عینی‌تر و قابل لمس‌تر نباشند، باعث می‌شوند که به سراغ الگو‌های خارجی بروند.
وی گفت: لزوماً نیاز نیست همیشه از یک الگو تعریف و تمجید شد، باید به گونه‌ای باشد که کودک بتواند زندگی خود را با زندگی آن شهید و یا شخصیت دینی مقایسه کند و از او الگو بگیرد.
بازیاریان ادامه داد: هویت دینی کودک در آینده براساس جایگزینی شخصیت‌های غیردینی، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. متأسفانه در کتاب‌های ما دین عامل رنج، غم، سختی و دشواری معرفی می‌شود تا در آینده مورد لطف خدا قرار گیرد، در حالی که دین مایه آرامش، امنیت و نشاط است. دین مانند عسل شیرین، شفابخش و لذت‌بخش است. تصویری که از دین در ذهن کودکان می‌سازیم، اگر مانند عسل باشد درست است و اگر این انگاره ذهنی با دشواری، سختی و محدودیت و ... همراه باشد، تصویری منفی از دین در ذهن او ایجاد کرده و هویت دینی او متزلزل خواهد شد.
وی در ادامه تأکید کرد: اگر در کنار کتاب چند عروسک نمایشی هم قرار دهیم تا کودکان داستان را با آن اجرا کنند، این امر سبب ارتباط بهتر کودک با کتاب می‌شود.
انتهای پیام

captcha