انتقاد یک ناشر از کیفیت پایین شعر در کشور
کد خبر: 3813447
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

انتقاد یک ناشر از کیفیت پایین شعر در کشور

شرفشاهی گفت: متاسفانه حجم بسیار وسیعی از اشعار که این روزها به شکل های گوناگون منتشر می شود دارای کیفیت مناسب نیستِ.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کامران شرفشاهی نویسنده و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ‌در خصوص جباب گونه بودن برخی از شعرهای امروز گفت: یک شعر خوب زاییده احساس و اندیشه توامان است و شعری می تواند شعر موفق و ماندگاری شود که از هر دو عنصر احساس و اندیشه به اندازه کافی بهره برده باشد.

وی افزود:افراد بسیاری همواره مدعی شاعری هستند در روزگار ما نیز بیش از هر زمان دیگری این مسئله به چشم می آید اما به تحقیق بسیاری از شعرهای امروز گاه فاقد عنصر احساس گاه فاقد اندیشه گاه فاقد هر دوی این ها هستند.متاسفانه حجم بسیار وسیع شعرها که این روزها به شکل های گوناگون منتشر می شود دارای کیفیت مناسب و شایسته شعر خواندن نیستند.

شرفشاهی ادامه داد: البته سرودن در قالب های کلاسیک بسیار دشوارتر از قالب های دیگر و نیازمند این است که شاعر حتی مقدمات شعر کلاسیک یعنی عروض و صناعات ادبی را فراگرفته باشد.اما در قالب شعر نو و سپید شاهد حجم بسیار فراوانی از آثاری هستیم که بیشتر شبیه دلنوشته است و به قطعه ادبی شباهت دارد از این رو نمی توانیم عنوان شعر بر روی این آثار بگذاریم. کسانی که این آثار را عرضه می کنند مدعی هستند آثارشان شعر است و زمان تکلیف خود را با این کارها روشن خواهند کرد. برخی اشخاص هم با نیت دیگری به شعر وارد می شوند و به دنبال شهرت طلبی و دیده شدن هستند حتی دانش چندانی ندارند و آثار سرامدان شعر سپید را به خوبی و کامل مطالعه نکرده اند اما سعی می کنند از این رهگذر به نان و نوایی برسند و خود را مطرح می کنند اما این افراد جایگاهی میان کارشناسان ادبی ندارند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به پیش بینی دانشمندان علم ارتباطات اظهار داشت: دانشمندان علم ارتباطات پیش بینی کرده بودند با توسعه تکنولوژی روزگاری فرامی رسد که اشخاص می توانند به آسانی آثارشان را منتشر کنند که این مسئله ابتذالی را با خودش به همراه می آورد.

وی بیان کرد:در گذشته اگر قرار بود اثری به صورت کتاب منتشر شود کارشناسان ادبی اثر را مطالعه می کردند و ناشران نسبت به آن حساس بودند شوربختانه امروز هرکس با سرمایه گذاری در این زمینه می تواند به سرعت مجموعه ای از شعرهایش را چاپ کند مسئله دیگری که جای دریغ و افسوس دارد این واقعیت است برخی ناشران زمانه ما به طمع سود وارد این بازار شدند و با سوء استفاده از موقعیت خود سراغ اشخاصی می روند که ذوق ادبی ندارند و  انتشار آثارشان به جز اینکه فضا را برای دیده شدن کار خوب تنگ تر کند نتیجه دیگری ندارد.

شرفشاهی با اشاره به اینکه انتشار آثار ضعیف باعث شده است عده ای با مطالعه این آثار گمان کنند نماینده شعر سپید و شعر عصر حاضر این اشعارند و برخی هم دچار سرخوردگی و روی گردانی از شعر و ادبیات شوند, بیان کرد: مسئولیت آگاه کردن مردم از شعر خوب به شاعرانی برمی گردد که احاطه و اشراف کافی در زمینه ادبیات دارند محافل و مجامع ادبی که امکان نشست های چهره به چهره را دارد از دیگر راه های آگاه کردن مردم از شعر خوب است. نقد شعر باید بیش از هر زمان دیگری جدی گرفته شود. در زمینه رسانه های مکتوب،دیداری و شنیداری و فضای مجازی هم کسانی که احساس مسئولیت می کنند هشدار دهند و روشنگری کنند تا جایگاه حقیقی کسانی که با هدف سوء استفاده وارد این قلمرو شده اند, مشخص شود.

وی ادامه داد: کسانی هم که در فضای مجازی دنبال مطالعه هستند سطح سلیقه شان را بالا ببرند و هر نوشته ای را به عنوان شعر نوشته می شود; شعر نپندارند و نپذیرند.همه ما در زمینه حفظ جایگاه شعر و ارتقای سلیقه ادبی جامعه و نسبت به شعر خود را مسئول بدانیم. کسانی که در دانشگاه ها از دانش ادبی لازم برخوردارند شایسته است در این بحث ها وارد شوند فضایی فراهم شود که فضای مساعد و مناسب تری برای عرضه آثار ادبی و بهره مندی جامعه از آثار خوب فراهم شود.

انتهای پیام

captcha