تأثیر سینمای غرب در ذهن جوانان بر کسی پوشیده نیست
کد خبر: 3813478
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

تأثیر سینمای غرب در ذهن جوانان بر کسی پوشیده نیست

گروه فرهنگی ــ یک کارشناس و منتقد سینما با بیان این‌که تأثیر سینمای غرب در ذهن جوانان بر کسی پوشیده نیست، گفت: ریشه تمدن سخیف غرب در جوانان جریان پیدا کرده است اما این تمدن به زودی سقوط می‌کند چه بسا از ابتدای ظهورش سقوط کرده، ظاهر شد.

تمدن سخیف غرب در جوانان ریشه دوانده استبه گزارش ایکنا از قم، حسین فرج‌نژاد، نویسنده کتاب و کارشناس و تحلیلگر و منتقد سینما، شامگاه دوشنبه، 30 اردیبهشت‌ماه ماه در نشست انجمن سواد رسانه‌ای با موضوع «بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب» که در سالن علامه طباطبایی(ره) دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، بیان کرد: قرآن کتاب زندگی و دین برنامه زندگی است و لذا مفاهیم اصلی که در قرآن طرح شده‌ است مهم‌ترین مفاهیمی است که همه افراد بشر به آن نیاز دارند.

وی با بیان این‌که حدود سه هزار آیه قرآن تاریخی است، افزود: در آیات مکی مفاهیم اصلی که مطرح می‌شود توحید و نبوت و معاد است لذا در این آیات، اصول کلی و بنیادی سبک زندگی بیان می‌شود و در آیات مدنی قرآن کریم، سبک زنذگی به نحو بارزتری ساحات زندگی انسان را پوشش می‌دهد.

فرج‌نژاد اظهار کرد: حدود دو هزار آیه قرآن در مورد معاد است و به این علت که در مسیحیت موضوع حائز اهمیتی است در سینمای آن‌ها هم دیده می‌شود همچنین در مورد نظامات سیاسی و اجتماعی در قرآن حدود یک هزار آیه قران وجود دارد و لذا مسئله مهمی است و بیش از 300 آیات اقتصادی در قرآن است.

وی با اشاره به اینکه خداشناسی از مسائل کلیدی قرآن کریم است، ادامه داد: تمدن و سینمای غرب خداگرایی را به ملی‌گرایی و نژادگرایی تقلیل دادند و هستی شناسی جامع را به جهان مادی تغییر دادند و خدای جهانی را به خدای ملی تغییر دادند انسان را به بشر مادی کوتاه بین، معاد را به بهشت زمینی یا معاد بسیار کوچک و منجی هدایت‌گر را به موعود قومی تغییر دادند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص و تفریح و تذکار به سرگرمی و وقت گذرانی تقلیل داده شده‌ است، گفت: در سینمای غرب، دین که برنامه جامع زندگی بشر است، به سکولاریسم و سبک زندگی مادی، احکام الهی به سبک زندگی مادی، نبوت به تجربه عرفانی و دینی شخصی، آخرالزمان به آخر زمین، ولی‌عصر به منجی زمینی و مصداق جهاد به داعش تقلیل داده شده‌است.

این محقق و پژوهشگر با بیان این‌که سینمای غرب گاهی نگاه ابزاری به خداوند دارند و یک عقل کاملاً سطح پایین را به بشر نشان می‌دهند، تصریح کرد: وضعیت فکری جامعه ما بسیار تأسف‌بار است و دلیل آن وجود این فیلم‌های غربی و تحلیل‌های سطحی از آن است؛ در برخی بحث‌های غیرمفید رسانه‌ای غرق و از جوانان غافل شدیم و لذا جوانان را باد می‌برد که این، تأثیر سینما و انیمیشن روی آن‌هاست.

فرج نژاد با بیان این‌که تأثیر سینمای غرب در ذهن جوانان بر کسی پوشیده نیست، گفت: ریشه تمدن سخیف غرب در جوانان جریان پیدا کرده است اما این تمدن به زودی سقوط می‌کند چه بسا از ابتدای ظهورش سقوط کرده، ظاهر شد.

وی بیان کرد: در یکی از دانشگاه‌ها سایر ادیان را با دین اسلام هم‌طراز قرار می‌دهند که این عمل بسیار سخیف است و باید در این اندیشه تجدید نظر کنیم و طرح نو در بیاندازیم؛ نسل ما در دامن تمدن غرب سوخت و اگر به  آن‌ها توجه نکنیم جوانان بیش از امروز در چاه غفلت فرو می‌رود.

یادآور می‌شود این نشست علمی در ادامه سلسله نشست‌های علمی نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد؛ این نمایشگاه از ۲۸ اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را آغاز کرده و تا ۴ خردادماه هر روز از ساعت 10 تا ۱۳ و ۲۲ تا یک بامداد پذیرای علاقه‌مندان و خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان است.

انتهای پیام

captcha