پرتکرارترین سؤال‌های مردم از روحانیون نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3813582
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

پرتکرارترین سؤال‌های مردم از روحانیون نمایشگاه قرآن

گروه جامعه ــ گسست رفتاری نوجوانان و جوانان از خانواده‌های مذهبی و در پیش گرفتن سبک رفتاری متضاد با خانواده از پرتکرارترین سؤال‌هایی است که مشاوران بخش حوزوی نمایشگاه قرآن امسال به آن پاسخ می‌گویند.

به گزارش ایکنا؛ در بخش حوزوی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمعی از دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه، که مسلط به مباحث دینی و روانشناسی هستند، رایگان به مراجعه‌کنندگان مشاوره ارائه می‌دهند.

استقبال از این بخش قابل توجه است و بیشترین سؤالی که مراجعه‌کنندگان از روحانیون کارشناس می‌پرسند در خصوص نوع رفتار با نوجوانان و جوانانشان است؛ از سخنان آنان چنین برمی‌آید که احساس می‌کنند کنترل فرزندان خود را به لحاظ روحی کاملاً از دست داده‌اند.

در گفت‌وگو با کارشناسان بخش حوزوی بیشتر مشاوران حاضر در این بخش مطرح کردند که خانواده‌ها در مراجعه به ما می‌گویند که نوجوانان و جوانان خود را از دست داده‌اند و اکنون به فکر آبروی خود هستند، چرا که آنها نه تنها رفتار مذهبی ندارند، بلکه به طور کامل از سبک رفتاری و زندگی خانواده جدا شده‌اند و به رفتارهای خلاف عرف دست می‌زنند.

یکی از کارشناسان این بخش با اشاره به اینکه متأسفانه خانواده‌ها توان پاسخگویی منطقی به سؤال‌های نوجوانان و جوانان خود را در خصوص دین، اثبات وجود خدا، منافع شخصی و اجتماعی دین‌داری و ... ندارند و به همین دلیل به اجبار روی آورده‌اند، گفت: خانواده‌ها اصرار،‌ ترساندن، اجبار و به خصوص ترساندن از خدا را جایگزین پاسخ منطقی و ارائه آگاهی به سؤال‌های جوانان کرده‌اند و جوانان هم حاضر نیستند راه والدین خود را در دینداری طی کنند.

وی افزود: خانواده‌ها اکنون به سراغ ما می‌آیند و می‌پرسند چه کنیم؟ راهکار اول آموزش خانواده‌هاست. وقتی خانواده‌ها رفتار درست و پاسخگویی درست را یاد بگیرند بخشی از مشکل حل می‌شود. البته بخش دیگر مشکل شرایط جامعه است؛ در گذشته تمام تربیت دینی و اجتماعی فرزندان برعهده خانواده بود اما بعدها خانواده‌ها به تصور اینکه مدرسه و دولت تربیت کودکان را عهده‌دارند، آنها را رها و این به اصل تربیتی صدمه زدند.

یکی از بانوان مبلغ نیز در پاسخ به این سؤال که بیشترین مشکل خانم‌های مراجعه‌کننده به شما چیست؟ گفت: احکام بانوان از جمله کاشت ناخن و آرایش کردن سؤال‌های پرتکرار است. درباره نماز و روزه مسافر نیز زیاد پرسیده می‌شود. در کنار چنین سؤال‌های پرتکراری خانمی هم از همسر خود به دلیل اینکه نماز را با قرائت نمی‌خواند گله داشت و می‌پرسید که چه باید بکند؟

یکی دیگر از روحانیان مشاور نیز با اشاره به اینکه مسائل سیاسی نیز از سؤال‌های پرتکرار است و مردم مدام این سؤال‌ها را می‌پرسند، گفت: همچنین، هدف از خلقت و اینکه آیا خدا از سوزاندن بنده‌های خود در جهنم لذت می‌برد نیز سؤالی بود که به روش‌های مختلف پرسیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شبهه یک سؤال است اما برای پاسخ به آن باید مسائل عقیدتی و اعتقادی عمیق شکافته و تحلیل شود، گفت: خانواده‌های زیادی با این مشکل مواجه هستند که تا سال قبل فرزندانشان نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند اما امسال همه را کنار گذاشته‌اند. سال گذشته در مسجدی که من امام جماعت آن بودم کودکان و نوجوانان بر سر اینکه کدام یک تکبیرهای نماز را بگویند دعوا می‌کردند، اما امسال هیچ کدام به مسجد نمی‌آیند و این نشان می‌دهد همه باید نگران باشیم که چه شرایط فرهنگی در حال تسلط بر جامعه است.

یادآوری می‌شود علاقه‌مندان به دریافت مشاوره‌های تخصصی روانشناسی و خانوادگی می‌توانند به بخش حوزوی نمایشگاه قرآن مراجعه کنند.

انتهای پیام

 

captcha