حفظ موضوعی رواج یابد/ مفاهیم قرآن را جایگزین ضرب‌المثل‌های غلط کنیم
کد خبر: 3813638
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
حجت‌الاسلام رفیعی تأکید کرد:

حفظ موضوعی رواج یابد/ مفاهیم قرآن را جایگزین ضرب‌المثل‌های غلط کنیم

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید حفظ موضوعی در جامعه رواج یابد، گفت: چقدر خوب است مردم مجموعه‌ای از آیات کوتاه را به جای ضرب‌المثل‌های غلط حفظ و در برخوردهای اجتماعی از آن استفاده کنند.

حفظ موضوعی رواج یابد/ استناد به قرآن در روابط اجتماعیبه گزارش ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه امروز 31 اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به سائق بودن قرآن به سمت بهشت و جهنم گفت: کسانی که حرام قرآن مانند بی‌حجابی را حلال می‌دانند، یا وجوب زکات، امر به معروف و حرمت ربا را زیر سؤال می‌برند، خود قرآن سوق‌دهنده آنان به سمت جهنم خواهد بود و اگر دستورات قرآن را عمل کند، قرآن سائق او به بهشت است.

وی افزود: خواندن قرآن ثواب دارد، ولی علاوه بر خواندن، تدبر در آن هم لازم است؛ خداوند قرآن را آسان و کتاب هدایت قرار داده است و قرآن زمانی می‌تواند هدایت انسان باشد که بفهمیم و به آن استناد  کنیم.

رفیعی بیان کرد: امام حسن(ع) از قرآن برای کارهای تربیتی بهره برده است؛ ما ضرب‌المثل‌های اشتباهی داریم که خلاف قرآن است، مثلا می‌گویند جواب سنگ، کلوخ است، در صورتی که قرآن فرموده بدی را با خوبی دفع کن؛ چقدر خوب است ما به جای ضرب‌المثل‌های غلط این تعابیر قرآن را نهادینه کنیم؛ یا مثلاً می‌گوییم سری که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند و یا دیگی که برای من نمی‌جوشد، برای هیچ‌کس نجوشد، ولی قرآن می‌فرماید شما به درد دیگران رسیدگی کن و بار از دوش آنان بردار.

این استاد حوزه تصریح کرد: چقدر خوب است یکسری از آیات کوتاه را مردم به جای ضرب‌المثل‌های غلط حفظ و در برخوردهای اجتماعی از آن استفاده کنند؛ مثلاً وقتی بحث غیبت پیش آمد، «لا یغتب بعضکم بعضا» را بخوانیم، یکی بدگمان است بگوئیم «ان بعض الظن اثم» یا اگر کسی قصد تمسخر دیگری را دارد، آیه «لا تسخر قوم من قوم» را بخوانیم.

این استاد جامعه المصطفی ادامه داد: من همواره به طلاب توصیه می‌کنم که به حفظ موضوعی قرآن بپردازند و آن را ترویج کنند؛ مثلاً اگر کسی با زنش بدخلق است «عاشروهن بالمعروف» را به کار ببرند.

رفیعی با بیان اینکه روز عید فطر روز عبادت است و نه انجام حرام که برخی سفرهایی به برخی مناطقی داشته باشند و حجاب بردارند و اختلاط با نامحرم صورت بگیرد، تصریح کرد: عید فطر روز جایزه است؛ امام حسن مجتبی(ع) در روز عید فطری دیدند که برخی نشسته و سخنان لغوی می‌گویند؛ امام فرمودند قرآن بلد هستید؟ امام فرمود که در قرآن آمده که ای مردم همه وارد جهنم می‌شوید، جز کسانی که با تقوا هستند. این افراد متنبه شدند و گریه کردند.

رفیعی ادامه داد: امام حسن(ع) لباس شیک پوشیده بودند و سوار اسب بودند و در این حال وارد مدینه شد. برخی اعتراض کردند که چرا شیک پوشیدید؛ امام با آیه قرآن جواب دادند؛ برخی فکر می‌کنند ژولیدگی نشانه ایمان است، ولی اسلام با روحیات خانقاهی و ... مخالف است و با زینت مخالف نیست.

وی افزود: فردی خدمت امام رسید و گفت که من فرزند می‌خواهم، افرادی گفتند فقیر هستیم و مال می‌خواهیم و امام با استناد به آیه 11 سوره نوح فرمودند که استغفار کنید تا خدا شمار را بیامرزد؛ استغفار سه خاصیت دارد، زیرا باران می‌آورد و اولاد می‌دهد و مال انسان را زیاد می‌کند.

این استاد حوزه بیان کرد: امام مظهر فهم قرآن و ثقل کنار قرآن بود؛ گرچه روایات تفسیری رسیده از ایشان کم است، ولی جزء افتخارات ما هست؛ انس با قرآن از جمله درس‌های مهم امام حسن به ما هست.

رفیعی با بیان اینکه آستانه تحمل مردم خیلی پائین آمده است با اینکه امکانات مردم بیشتر شده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل این مسئله کمبود حلم و صبر در میان مردم است؛ 15 بار در قرآن واژه حلیم آمده که 11 بار آن برای خداست؛ دوبار در مورد ابراهیم(ع) فرموده که حلیم بود، یکبار در مورد اسماعیل و یکبار هم در مورد حضرت شعیب است؛ حلم آن‌قدر مهم است که در روایت بیان شده خدا وقتی کسی را دوست دارد، دو چیز به او می‌دهد؛ یکی اینکه او را به سکینه و آرامش و دومی به حلم، زیبا می‌کند که سکینه درونی و حلم بیرونی است.

رفیعی با بیان اینکه آرامش و وقار امام ستودنی بود، آن هم در شرایطی که کشور درگیر جنگ بود، تصریح کرد: به هر دلیل اگر داغ به خصوص داغ جوان در زندگی شما ایجاد شد، باید حلیم و صبور باشید؛ زیرا در روایت داریم که اگر کسی صبر کند، خداوند ثواب هفتاد فرزند شهید را به او می‌دهد. علم و حلم انسان را عزیز می‌کند.

وی تأکید کرد: هیچ چیزی به اندازه سکینه و وقار و حلم و صبر انسان را عزیز نخواهد کرد؛ الان چه مقدار بیماری‌های قلبی و روانی زیاد شده است و غالب این بیماری‌ها هم برای حرص است، بنابراین باید به خودمان تلقین کنیم و زیاد سوره والعصر بخوانیم و از خدا صبر و حلم بخواهیم.

رفیعی اظهار کرد: گاهی ما دعا می‌خوانیم که خدا ستارالعیوب و حلیمی است که عجله نمی‌کند، ولی باید این موارد را در زندگی خودمان هم به کار ببریم؛ عیوب دیگران را بپوشانیم و در برابر مردم حلیم باشیم.

انتهای پیام

captcha