ایران مصداق یک کهف امن است
کد خبر: 3813646
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶

ایران مصداق یک کهف امن است

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با اشاره به اینکه اصحاب کهف برای حفظ باورها و اعتقادات خویش  از لذت‌های زندگی و اجتماعی دل بریدند و به غاری پناه بردند، گفت: امروز ایران اسلامی در دنیایی که به سمت کفر و حیوانیت با شتاب حرکت می‌کند، خودش یک کهف امن است.

جوانان از مُدهای غرب و شرق الگو نگیرندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم امروز31 اردیبهشت ماه در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) و با اشاره به «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا؛ آیا گمان کرده‌ای که اصحاب کهف از زمره آیات شگفت‌آور ما بودند؟؛کهف/9» بیان کرد: خداوند متعال جوانان حق طلبی را که حجت بر دیگران هستند در طول تاریخ زیاد داشته و دارد و منحصر به اصحاب کهف نیست.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر«ما بَعَثَ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيّا ، إلاّ و هُوَ شابٌّ؛ خداوند متعال هيچ پيامبرى را جز در جوانى، مبعوث نكرد » افزود: مبلغانی که پیامبر می‌فرستاد نیز جوان بود؛ در مورد حکومت امام زمان نیز روایت است که اصحاب ایشان اغلب جوان هستند جز عده معدودی که مسن هستند.

حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه اصحاب کهف ماجرای جوانان حق طلبی است که به دنبال جدا شدن از محیط اجتماعی فاسد به غاری پناه بردند و به اسطوره تبدیل شدند»، گفت: خداوند متعال تا روز قیامت این الگوها را به جوانان و سایر عناصر حق طلب ارائه کرده است؛ امام صادق(ع) فرمود: جوانان شیعه در آن زمانی که در پشت‌بام‌ها خوابیده‌اند، بدون وعده قبلی و در یک شب گرد صاحب الزمان(عج) جمع خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه اصحاب کهف برای حفظ باورها و اعتقادات خویش  از لذت‌های زندگی و اجتماعی دل بریدند و به غاری پناه بردند، ادامه داد: امروز ایران اسلامی در دنیایی که به سمت کفر و حیوانیت با شتاب حرکت می‌کند، خودش یک کهف امن است؛ امروز جوانان ایرانی در مساجد و مراسم‌های اعتکاف و اردوهای جهادی مصادیقی برای اصحاب کهف در این دوران به شمار می‌روند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر« راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخار آمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است، دنباله این مسیر که به گمان زیاد به دشواری گذشته‌ها نیست باید با همت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار جوانان طی شود» گفت: مدیران و کارگزاران جوان در همه میدان‌های سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویت و عدالت باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت بدهند.

وی با اشاره به «وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَ مِنْ دُونِهِ إِلَهًا لَقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًاهَؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا؛کهف/14و15» اظهار کرد: جوانان اصحاب کهف در دیار خود علیه بت‌پرستان، شرک، مفاسد و جامعه طبقاتی قیام کردند و خداوند فرمود: دل‌های آن‌ها را محکم کردیم و لذا معلوم می‌شود اولین ویژگی اصحاب کهف معنویت آن‌ها بود و ارتباط خوبی با خداوند داشتند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه ترجمه آیه15 ضمن بیان اینکه این قوم ما کسانی هستند که خدایی غیر از بت‌ها را می‌پرستند پس چرا دلیل و برهان آشکاری نمی‌آورند، یادآور شد: معلوم می‌شود جوان نباید تحت تاثیر جو باشد اما باید حق طلب و به دنبال برهان آشکار باشد، جوان باید به دنبال دلیلی باشد تا او را قانع کند و لذا جوانان امروزی نباید از مُدهای غربی الگو بگیرند.

وی گفت: در ادامه خداوند متعال می‌خواهد به جهانیان نشان بدهد که قدرت دست اوست و بت‌ها هیج‌کاره هستند، این جوانان بیش از 300 سال در غار خوابیدند و خداوند به شیوه معجزه‌آسایی آن‌ها را حفظ کرد و بدن‌های آن‌ها را از پهلوی راست به چپ و برعکس حرکت می‌دادند تا بدن آن‌ها فاسد نشود اما بعد از سه قرن مردم آن‌ها را در غاری پیدا کردند.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به « وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا؛کهف/21»اظهار کرد: خداوند می‌فرماید این‌گونه مردم را بر اصحاب کهف از جایگاه و زندگی آن‌ها آگاه شدند برای این‌که سنت خداوند این است که جوانان با روحیه انقلابی که خالصانه و بی ریا تلاش می‌کنند خداوند نمی‌گذارد غبار گمنامی بر چهره آنان بماند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان انقلابی روزی روزگاری به اذن خداوند به عنوان حجت بر مردم معرفی می‌شوند، ادامه داد: در ادامه ترجمه خداوند می‌فرماید مردم را بر این قوم مطلع کردیم تا بدانند وعده خدا حق است و سپاه خدا پیروز است و البته در ادامه دستور می‌رسد که بنایی بر فراز قبور آن‌ها ساخته شود که الهام بخش این نکته است که باید بر قبور شهدا و اولیای خدا بناهایی ساخت و مزار آن‌ها به زیارتگاه تبدیل شود.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه تصریح کرد: در این دوره جوانان حق طلبی مانند شهید حججی که خداوند متعال آن‌ها را تبدیل به یک جریان کرد و کار خدا بدون حکمت نیست و لذا اصحاب کهف امروز امثال حججی‌ها هستند که خداوند به مثابه حجت به مردم معرفی کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به« فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا؛کهف/65» بیان کرد: جوان در عین اینکه باید پیشگام باشد و حرکت خود را با قدرت به پیش ببرد اما هیچ جوان، میانسال و هیچ مسنی مستغنی از مرشد یا عالم دینی نیست، عالمی که او را نصیحت کند؛ حضرت موسی(ع) با همه عظمت او در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که وقتی خدا آیات متعددی را به موسی(ع) ارائه کرد، حالات بشری به حضرت موسی دست داد.

وی ادامه داد: حضرت موسی(ع) فرمود: « گمان نمی‌کنم خداوند کسی عالم‌تر از من آفریده باشد» و خداوند به جبرئیل فرمود: موسی را قبل از آن‌که هلاک شود، دریاب.

حاج‌ابوالقاسم در پایان اظهار کرد: معلم باطنی نیاز همه انسان‌هاست، معلمی که پشت صحنه حوادث این عالم را به ما نشان بدهد؛ امام سجاد(ع) فرمود: کسی که حکیمی ارشادکننده نداشته باشد، هلاک می‌شود.

انتهای پیام

captcha