آثار دیجیتالی مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی با اجازه ناشر و مؤلف انتشار می‌یابد
کد خبر: 3813650
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲

آثار دیجیتالی مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی با اجازه ناشر و مؤلف انتشار می‌یابد

گروه ادب ــ مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: در مرکز نور کتاب یا مقاله‌ای بدون اجازه ناشر، مؤلف، ورثه و صاحبان حق به صورت دیجیتالی منتشر نمی‌شود.

تمام کتاب‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری دارای اجازه ناشر و مؤلف استحجت‌الاسلام سیداحمد الحسینی، مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: این مرکز از سی سال پیش فعالیت‌ خود را در حوزه علوم انسانی و اسلامی و نشر معارف اهل بیت(ع) از تولید نرم‌افزار‌های دیجیتالی تا دیجیتالی کردن کتاب‌ها ارائه می‌کند.

وی افزود: از جدیدترین محصول و دستاورد این مرکز می‌توان به پایگاه جامع قرآنی اشاره کرد که بزرگترین وب‌سایت قرآن‌پژوهی جهان اسلام است و امشب در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن ساعت ۲۱:۳۰ رونمایی می‌شود. البته این پایگاه هم‌اکنون قابل دسترسی است.

الحسینی ادامه داد: این پایگاه جامع به نشانی quran.inoor.ir بخش‌های مهمی دارد؛ از جمله متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اغلب زبان‌های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن، فرهنگ موضوعی و اعلام قرآن.

وی در ادامه گفت: سوره‌نامه، آیات مرتبط، آیات مشابه لفظی و تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام از بخش‌های دیگر این پایگاه است و در آن صد‌ها دوره تفسیر و ترجمه قرآن و... هست.

الحسینی گفت: یکی از امکانات این وب‌سایت، امکان دسترسی به سایر پایگاه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی است که این ارتباط دوجانبه بوده و از حیث محتوایی با هم در ارتباط هستند.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش‌ها بیان کرد: پژوهش‌های امروزه بین‌رشته‌ای است و محقق فقط نمی‌تواند در موضوع خاصی پیش برود و باید در حوزه‌های گوناگون به واکاوی بپردازد؛ از این رو قابلیت جدید وب‌سایت این امکان را به کاربر می‌دهد که به مباحث گوناگون دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به دیجیتال کردن کتاب‎ها گفت: کار اصلی مرکز دیجیتال کردن کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی است و تاکنون در این زمینه کار‌های فاخری ارائه کرده است. در واقع ارائه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مقاله در نورمگز و ۳۳ هزار جلد کتاب در نورلایب از  فعالیت‌های مهم مرکز است.

الحسینی در پایان یادآور شد: در مرکز نور کتاب یا مقاله‌ای بدون اجازه ناشر، مؤلف، ورثه و صاحبان حق دیجیتالی و ارائه نمی‌شود و همه این اجازه‌نامه‌ها و قرارداد‌ها در مرکز وجود دارد و ثبت و ضبط شده است.

انتهای پیام

captcha