مهم‌ترین شرط حفظ قرآن علاقه‌مندی است
کد خبر: 3813676
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹

مهم‌ترین شرط حفظ قرآن علاقه‌مندی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ قرآن در نشست غرفه خانه کتاب گفت: حفظ قرآن شروطی دارد که مهم‌ترین آن علاقه‌مندی به این کار است.

مهم‌ترین شرط حفظ قرآن علاقه‌مندی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی «روش آموزش قرآن» امشب، 31 اردیبهشت‌ماه، با حضور عباس اکبری، حافظ قرآن، در غرفه خانه کتاب نمایشگاه قرآن برگزار شد.
اکبری در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ قرآن گفت: حفظ قرآن در صدر اسلام با محوریت پیامبر اکرم(ص) در یک جنبش و پویش شکل گرفت و حضرت بر این موضوع تأکید و توجه داشتند. از پیامبر(ص) روایت است که حفاظ قرآن با انبیاء محشور می‌شوند و به مقام شفاعت می‌رسند. تمام این‌ها نشان‌دهنده حساسیت و اهمیت ین موضوع نزد اهل بیت(ع) است.
وی افزود: قرآن‌آموزی و حفظ قرآن مربوط به امروز نیست و سبقه تاریخی دارد و در سال‌های اخیر نیز استقبال مردم از آن بسیار خوب بوده و قرار است براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم.
اکبری در ادامه مهم‌ترین شرط حفظ قرآن را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مهم‌ترین شرط حفظ قرآن، علاقه‌مندی است و در این صورت حلاوت و شیرینی آن را خواهد چشید. قرار است قلب و ذهن ما ظرف آیات الهی باشد. بنابراین باید مظروف آمادگی لازم را داشته باشد.
وی تصریح کرد: حضور در کلاس شرط دوم است. برخی از کلاس‌ها حضوری و برخی غیرحضوری است، اما کلاس‌های حضوری جذابیت بیشتری دارد. همچنین کلید حفظ قرآن سوره بقره است و در صورت توفیق فرد می‌تواند امید داشته باشد که حافظ کل قرآن خواهد شد. والدین نیز باید اجازه دهند که کودکان با میل و رغبت قرآن را حفظ کنند.
اکبری ادامه داد: روان‌خوانی مقدمه حفظ قرآن است. با روخوانی و روان‌خوانی انس با قرآن بیشتر می‌شود و پس از آن ورود به حفظ موفقیت‌آمیز خواهد بود. اغلب کسانی که حفظ می‌کنند از قرآن عثمان طه ۲۱ سطر در صفحه استفاده می‌کنند. برخی علاقه‌مندند از قرائت‌های قراء مصری و سوری استفاده کنند، اما بهتر است در ابتدا با ترتیل‌های استاد منشاوی تمرین شود. همچنین ساعت مناسب برای این کار اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی در ادامه بیان کرد: تثبیت محفوظات پس از حفظ قرآن نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که سبب می‌شود محفوظات بیشتر تقویت شود. از طرف دیگر والدین نباید کودک را در حفظ قرآن تحت فشار قرار دهند تا در زمان کوتاه به اهداف بزرگ برسند؛ چرا که این امر سبب فراموشی سریعتر می‌شود؛ بنابراین کیفیت محفوظات حائز اهمیت است.
اکبری افزود: حفظ من حدود ۱۰ سال طول کشید و طی این سال‌ها هیچ وقت حفظ قرآن را رها نکردم. حفظ قرآن کاری جذاب اما سخت است و نیاز به تلاش و پشتکار بسیاری دارد.
انتهای پیام

captcha