شعار نمایشگاه در راستای ارائه برنامه جامع و کامل برای شکل‌دهی به زندگی امروز
کد خبر: 3813689
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱

شعار نمایشگاه در راستای ارائه برنامه جامع و کامل برای شکل‌دهی به زندگی امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قرآن معنای زندگی یعنی باید تمام ارکان و اجزای نمایشگاه قرآن این شعار را به مخاطبان منتقل کند که قرآن می‌تواند یک برنامه جامع و کامل برای شکل‌دهی به زندگی امروز باشد.

به گزارش ایکنا؛ این نمایشگاه در مصلای حضرت امام خمینی(ره) به روزهای پایانی خود رسیده است، درحالی که در گوشه و کنار این نمایشگاه، فعالیت‌های فرهنگی متنوعی تعریف شده که توانسته نظر مخاطبان و بازدیدکنندگان را متوجه خود کند. در این چند روز، گروه‌های سنی و قشرهای گوناگون اعم از خردسالان، کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان و غیره از نمایشگاه بیست و هفتم بازدید کرده‌اند که به نظر می‌رسد در روزهای دیگر، استقبال دوچندان شود . در همین حال و هوا به سراغ محمدمهدی‌ عزیززاده مشاور برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رفتیم تا از سایر فعالیت‌ها و اهداف این دوره نمایشگاه آگاه شویم.

وی در ابتدا با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه قرآن دو کارکرد دارد، گفت: یک کارکرد این دوره در حوزه معرفتی و کارکرد دیگر در حوزه فعالیت‌های قرآنی و معرفی آن به جامعه است. ‌کارکرد حوزه فعالیت‌های قرآنی یعنی، آن چیزی که از دستاورد، محصول و اثر حوزه قرآنی در کشور وجود دارد، در یک‌جا جمع شود و مردم بتوانند آنها را مشاهده کنند؛ به این معنی که موسسات، نهاد‌ها و ناشرین چه فعالیت‌ها و خدماتی را انجام می‌دهند در این بخش به نمایش عموم مردم گذشته می‌شود.

عزیززاده ادامه داد: کارکرد دیگر نمایشگاه این است که فضایی را فراهم کند تا اگر افراد در این فضا آمدند و سی‌وهشت‌هزارمتر مربع را بازدید کردند و برای آن وقت گذاشتند، این وقت و هزینه به‌گونه‌ای باشد که اگر زمانی از نمایشگاه خارج شدند، انگیزه، اشتیاق، انس با قرآن، بهره‌‌مندی، ارتباط گرفتن با قرآن و نزدیک شدن با قرآن در آنها افزایش پیدا کرده باشد هر چند به مقدار کم.

مشاور برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اضافه کرد: به‌عنوان مثال اگر ما دوربین‌هایی را داشتیم که می‌توانست حالات‌ روحی و روانی افراد را ثبت می‌کرد و نمایش می‌داد، باید این تغییرات را به ما نمایش می‌داد. به این معنی که اگر شاخص‌های علاقه‌مندی به قرآن، انس با قرآن و اشتیاق قرآنی شدن در بازدید‌کنندگان افزایش پیدا کرد و این اتفاق رخ داد، نمایشگاه موفق است و اگر این اتفاق نیفتد نمایشگاه قرآن با سایر نمایشگاه‌های تجاری و فرهنگی تفاوتی ندارد و این کارکرد معرفتی نمایشگاه قرآن است.

وی به شعار نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: اینکه در طی چند دوره گذشته شعارهایی که برای نمایشگاه انتخاب شد، مفهومی و مبتنی بر سبک زندگی قرآنی بود به‌خاطر این است که این جهت‌را به نمایشگاه بدهد. لذا باید هرچه در این نمایشگاه ارائه می‌شود، مخاطبان را جهت‌دی کند برای اینکه نشان دهد قرآن حرف، نگاه تازه و دستورالعملی را برای یک زندگی سالم دارد.

عزیززاده تصریح کرد: قرآن معنای زندگی یعنی باید تمام ارکان و اجزای نمایشگاه این شعار را به مخاطبان منتقل کنند، که قرآن می‌تواند یک برنامه جامع و کامل برای شکل‌دهی به زندگی امروز باشد. اما اینکه چقدر در این موضوع موفق بوده را باید از مخاطبان نمایشگاه و آن هم در روزهای آخر و بعد از اتمام آن پرسید، تا مشخص شود این حس و نگاه تا چه اندازه منتقل شده و چقدر موثر بوده است؛ لذا فکر می‌کنم امسال نمایشگاه به لحاظ محتوایی از پنج سال گذشته عمیق‌تر و جدی‌تر شده است .

وی با بیان اینکه نقطه عطف این دوره نمایشگاه را جدی‌تر شدن مشارکت دستگاه‌ها می‌دانم، گفت: فعالیت اجرایی این دوره نمایشگاه ملی‌تر شده است. لذا باید بدانیم که این نمایشگاه متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا معاونت قرآن نیست، بلکه نمایشگاه ملی جمهوری اسلامی ایران است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مجری آن است. به خاطر اینکه حجم مشارکت‌ها در نمایشگاه بیشتر شده بنابراین شاخص ملی شدن نمایشگاه هم بالا رفته است. همچنین به جهت اینکه تعداد کشورهایی که به صورت واقعی در نمایشگاه شرکت‌کرده‌اند، شاخص بین المللی آن هم تغییر کرده است.

عزیز‌زاده اضافه کرد: از آنجایی که هشت کشور نمایندگی رسمی در این دوره از نمایشگاه را دارند یعنی خود سفارت‌هایشان در نمایشگاه غرفه ایجاد کرده‌اند و سایر کشورها هم خودشان برای حضور در نمایشگاه به ایران آمده‌اند، به این معنی‌است که شاخص بین‌المللی نمایشگاه افزایش پیدا کرده است. اما درمجموع فاصله با آنچیزی که نمایشگاه تراز انقلاب اسلامی می‌دانیم وجود دارد، اما امسال نسبت به چند سال گذشته حرکت جدی‌تر بوده است.

مشاور برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم راجع به هزینه‌های این دوره نمایشگاه هم گفت: باید گفت که مدیریت هزینه‌ها در نمایشگاه بیست و هفتم موفق بود و علت آن هم این است که گروه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی نمایشگاه با هم تلفیق شدند و تنها یک شورا وجود داشت و آن هم برنامه و بودجه بود. این یعنی طرح در یک جا بسته می‌شد و با همان ابعاد هم برای آن بودجه تصویب می‌شد.

وی افزود: از دی ماه گذشته تصویب طرح‌ها شروع شد و باعث شد تا هزینه‌ها مدیریت شود. این درحالی بود که امسال نسبت به سال گذشته قیمت تمام شده هزینه‌ها دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است اما هزینه تمام شده نمایشگاه از سال قبل کمتر خواهد شد. یکی از وجوه ممیز این دوره نمایشگاه با سایر دور‌های آن و سایر نمایشگاه‌های دیگر ازجمله کتاب و نمایشگا‌های فرهنگی و اقتصادی کشور این بود که هزینه تمام شده نمایشگاه قرآن در سال جاری از سال گذشته کمتر است.

وی در پایان گفت: یکی از ویژگی نمایشگاه بیست‌ و هفتم این است که به دستور رئیس نمایشگاه، گروهی مشغول تدوین مدل نمایشگاه بیست‌وهشتم است، که تنها در حال رصد و شناسایی نقاط قوت و ضعف برای طراحی دوره بعدی نمایشگاه است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha