کد خبر: 3813753
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
محمدزاده:
گروه سیاسی ــ عضو کارگروه قرآنی ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با بیان اینکه در مواجهه با مخاطبان سه حالت دعوت، تبلیغ و معرفی وجود دارد، گفت: در معرفی اسلام حالت دعوت، تبلیغ و تغییر نگرش برای جذب مخاطب وجود ندارد و باید از این منظر به فعالیت‌های مربوط به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی جهت داده شود و در حوزه معرفی اسلام کار چندانی در دوران پس از انقلاب در نهادهای مرتبط انجام نشده است.

محمدحسین محمدزاده، عضو کارگروه قرآنی ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اقدامات انجام شده برای تبیین مؤثر دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی گفت: بدون شک یکی از منویات رهبر معظم انقلاب که در نامه به جوانان غربی بیان شده این است که اسلام ناب به مخاطبان جویای حقیقت از طریق منابع اصلی خودش، که مهم‌ترین آن قرآن کریم است، معرفی شود.

توجه به نامه رهبری به جوانان غربی از منظر معرفی اسلام

وی افزود: در مواجهه با مخاطبان سه حالت ارتباطی وجود دارد؛ دعوت، تبلیغ و معرفی. حالت سوم معرفی، در کمتر نهادی در دوران پس از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. در معرفی اسلام حالت دعوت، تبلیغ و تغییر نگرش برای جذب مخاطب وجود ندارد. در واقع مضامین قرآنی مورد استفاده در نهادهای تولید محتوا بیشتر جنبه دعوت یا تبلیغ داشته و کمتر در حوزه معرفی بوده است.

محمدزاده درباره فعالیت‌های کارگروه قرآنی نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در دفتر حفظ و نشر آثار گفت: این کارگروه که من توفیق فعالیت در آن را دارم برای این است که فعالیت‌های قرآنی مراکز بین‌المللی در راستای معرفی اسلام ناب جهت‌دهی شود که در این باره جلسات خوبی با نهادهای مربوطه برگزار شده است. امیدواریم در سال 98 در زمینه معرفی اسلام صحیح، بدون خشونت، همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر ادیان و محتویات خوبی را ارائه کنیم، زیرا اسلام در تمام ابعاد زندگی از جمله محیط زیست، که جوانان غربی مایل‌اند نظر اسلام را در این باره بدانند، مضامین قابل ارائه دارد.

مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: بخش دیگری که در جلسات با نهادهای مربوط مطرح شده حوزه تولید محصول است که براساس تولید محتوای انجام شده، امیدواریم شاهد تولیدات رسانه‌ای، فضای مجازی، مکتوب، فعالیت‌های نمایشگاهی و نشست‌های تخصصی باشیم.

وی با اشاره به نوپا بودن این فعالیت‌ها گفت: البته با توجه به تجربیات نهادها و سازمان‌های مرتبط و با تغییر نگرش در حوزه معرفی اسلام می‌توان سریع‌تر شاهد رویدادها و اتفاقات خوبی در سال 98 باشیم.

محمدزاده اظهار کرد: فعالیت‌ها و اقدامات نهادها و مؤسسات مختلف مرتبط با این فضا در جلسه‌ای در نمایشگاه بین‌المللی قرآن بررسی شد و امیدواریم در نمایشگاه سال آینده محصولاتی را برای مخاطبان جوان داخل کشور ارائه کنیم.

مدیر سابق رادیو قرآن با بیان اینکه جوان تعریف‌شده دنیای امروز خیلی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: تکنیک‌هایی که برای معرفی اسلام به جوانان غربی به کار برده می‌شود می‌تواند برای جوانان کشورمان نیز قابل استفاده باشد.

استفاده از ظرفیت جوانان غربی مسلمان برای معرفی اسلام ناب 

محمدزاده درباره استفاده از ظرفیت جوانان غربی مسلمان در حوزه معرفی اسلام به دنیای غرب و به ویژه نسل جوان آن‌ها گفت: باید از همه ظرفیت‌ها که می‌تواند در زمینه معرفی اسلام مؤثر باشد استفاده کرد که یکی از این ظرفیت‌های بسیار مهم و مؤثر مسلمانان غربی یا افرادی هستند که مسئولیت‌هایی در غرب مانند رایزن فرهنگی داشته‌اند که نیازهای جوانان غربی را در دریافت اطلاعاتی از اسلام و قرآن بهتر می‌دانند. همچنین اساتید دانشگاهی مسلمان که با جوانان غربی ارتباط بیشتری دارند یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم برای فهم نیازها و ذائقه‌ جوانان غربی برای معرفی اسلام هستند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: