اختلاف بر سر منع روسری به مدارس آلمان رسید
کد خبر: 3813761
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

اختلاف بر سر منع روسری به مدارس آلمان رسید

گروه بین‌الملل ـ پس از ممنوعیت به سر کردن روسری در مدارس ابتدایی اتریش، حالا به نظر می‌رسد که نوبت به آلمان رسیده است. هر چند کشمکش میان نمایندگان احزاب مختلف نشان می‌دهد که همه نظر یکسانی در این باره ندارند و آلمان تا ممنوعیت کامل حجاب در مدارس راه درازی در پیش دارد.

به گزارش ایکنا؛ چندی پیش، آنته ویدمن ماوتس، نماینده امور مهاجران دولت آلمان، خواستار بررسی طرح ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس شد. ویدمن ماوتس در مصاحبه با روزنامه بیلد گفت: «وادار کردن کودکان به پوشیدن روسری امری ناپسند است و بسیاری از مسلمانان نیز این مسئله را قبول دارند. در این راستا باید از کودکان در برابر فشار و اجبار خانواده یا نهادهای مذهبی محافظت کنیم و همه راه‌حل‌های ممکن را بررسی کنیم.»

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، برخی اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز موافقت خود را با ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس ابتدایی اعلام کرده‌اند. لنی بری‌مایر از حزب سوسیال دمکرات در این باره گفت: «من موافق طرح ممنوعیت پوشیدن روسری برای كودکان هستم. از نظر من، این بحث صرفاً مذهبی نیست، بلکه مسئله‌ای اجتماعی است. معتقدیم این کودکان از سوی خانواده‌هایشان مجبور به سر کردن روسری می‌شوند، در حالی که خانواده‌ها نباید به جای آنها تصمیم بگیرند».

هرچند بسیاری از اعضای حزب سوسیال دموکرات موافقت خود را با نظر بری‌مایر اعلام کرده‌اند، اما کارل لاوترباخ از اعضای این حزب با این طرح مخالف است. او در این باره گفت: «ایجاد تنش میان کودکان و والدین‌شان بی‌شرمانه است».

مارکوس واینبرگ از سخنگویان سیاست‌های خانواده در فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان آلمان نیز دیدی انتقادی به طرح ممنوعیت روسری برای کودکان دارد. او در این باره گفت: «ممنوعیت کلی مانند آنچه در اتریش رخ داده است باعث می‌شود دخترانی که خودخواسته حجاب به‌ سر می‌کنند نیز مورد ظلم قرار گیرند».

واینبرگ به قانون اساسی آلمان اشاره کرد که در آن به آزادی انتخاب دین و انجام فرایض دینی برای تمامی افراد جامعه تأکید شده است. در این میان هاینتس پتر مایدینگر، رئیس کانون معلمان آلمان، مخالف به سر کردن روسری در مدارس ابتدایی است. او با بیان اینکه در بسیاری از خانواده‌های مسلمان کودکان را برای پوشش اسلامی تحت فشار می‌گذارند، گفت: «به سر کردن روسری در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان، از ادغام کامل کودکان در جامعه جلوگیری می‌کند، زیرا از همان بچگی باعث تفاوت ظاهری و جدایی آنها از دیگر کودکان می‌شود».

اما لامیا کادور، محقق اسلامی، با چنین طرحی کاملاً مخالف است. او به شبکه رادیویی آلمان گفت: « با این کار فقط فضای دوقطبی میان خانه و مدرسه ایجاد می‌کنیم و فرزندان را در شرایطی قرار می‌دهیم که مجبور می‌شوند میان تصمیمات اتخاذشده در خانه و مدرسه یکی را انتخاب کنند. بهتر است که از راه آموزش به والدین وارد شویم و برای مثال از آن دسته انجمن‌های اسلامی برای سخنرانی در مدارس دعوت کنیم که معتقدند سر کردن روسری برای کودکان درست نیست».

انتهای پیام

captcha