مردم در تأمین محتوای باغ موزه دفاع مقدس خوزستان مشارکت کنند
کد خبر: 3813795
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

مردم در تأمین محتوای باغ موزه دفاع مقدس خوزستان مشارکت کنند

گروه اجتماعی ــ سردار علیپور با بیان اینکه مردم خوزستان در تأمین محتوای باغ موزه با بنیاد حفظ آثار مشارکت کنند، گفت: لازم است همه بیایند نظر دهند و خاطرات خود را بگویند، ما آماده دریافت خاطرات مردم هستیم تا بتوانیم خاطرات شفاهی حضور آنها را در سطوح مختلف جنگ تحمیلی ثبت کنیم.

نشست خبری سوم خرداد

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد، روز مقاومت مردم دزفول، امروز، 1 خردادماه در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان برگزار شد.

‌محمد علی‌پور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش رهبری‌های امام خمینی(ره) و حضور مردم در شکست دادن 35 کشور در دوران دفاع مقدس گفت: امروز انقلاب اسلامی راهش را ادامه می‌دهد، گرچه دشمنان هنوز از دشمنی خود دست نکشیدند.

وی با اشاره به موضوع این نشست خبری اظهار کرد: سوم خرداد هویت ملی ماست و  خرمشهر به عنوان یک نشان و یک نقطه جغرافیایی برای همه مردم ایران و جهان شناخته شده بود و هست. چون همه دنیا در آن تردد می‌کردند و زمانی که به عنوان عروس غرب آسیا معروف بود، خرمشهر یک شناخت جهانی داشت و دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان افزود: در سوم خرداد طی عملیات بیت‌المقدس خرمشهر را از دشمن بازپس گرفتیم. عملیات بیت‌المقدس سلسله عملیات‌هایی بود که از سال سوم جنگ شروع شد. هدف دشمن بعثی جدا کردن خوزستان از ایران بود اما عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس در بستان، فتح‌المبین در شوش و در نهایت عملیات بیت‌المقدس، صدام و لشکریان بعثی را از سرزمین ما بیرون کرد.

علیپور با بیان اینکه دوهزار برنامه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی به مناسبت سوم خرداد برگزار می‌شود، گفت: سه موضوع، محور برنامه‌های امسال خواهد بود که شامل معنویت و تکریم ماه رمضان، گام دوم انقلاب و آسیب‌های سیل است. با توجه به حوادث ناشی از سیل لازم است در برنامه‌های خود به سیل‌زدگان توجه داشته باشیم.

به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار، برنامه‌های سوم خرداد در پنج کمیته شامل کمیته نیروهای مسلح، کمیته فرهنگی و هنری، کمیته ایثارگران، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی و کمیته بانوان طراحی شده است.

وی همچنین با اشاره به نام‌گذاری روزهای یکم تا چهارم خرداد گفت: یکم خرداد روز رسانه، جنگ نرم و دفاع مقدس، دوم خرداد تکریم از خانواده‌های شهدا و ایثارگران سوم خرداد در سراسر کشور، روز مردم خرمشهر(شهادت، ایثار، مهاجرت، زندگی و ...)، چهارم خرداد روز مقاومت مردم دزفول است.

علیپور در ادامه با اشاره به حماسه‌آفرینی‌های مردم دزفول در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: اگر مردم دزفول شهر خود را تخلیه می‌کردند، اتفاق دیگری در جنگ رخ می‌داد. با وجود آنکه کوچه‌های دو سه متری در این شهر مورد اصابت موشک‌های دوازده متری قرار می‌گرفت؛ مردم این شهر با شجاعت ایستادند و مقاومت کردند، ضمن آن که میزبان رزمندگان سراسر کشور بودند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار، رونمایی از دو عنوان کتاب با موضوع خاطرات زنان خرمشهر، برگزاری یادواره شهیده عصمت پورانوری، برنامه‌های فاتحان خرمشهر، تجمع نیروهای نظامی، به مناسبت سوم خرداد را از برنامه‌های این روز عنوان کرد.

وی در ادامه یکی از فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار را ثبت و ضبط خاطرات مردمی دوران دفاع مقدس دانست و گفت: امروز نزدیک به سه سال است که این خاطرات را گردآوری می‌کنیم و نزدیک 90 عنوان کتاب در همین رابطه چاپ شد. دو واحد درسی دفاع مقدس نیز در سطح دانشگاه‌های استان در حال ارائه است. همچنین توانستیم با هماهنگی حوزه علمیه این واحد درسی را برای طلاب جوان نیز ارائه دهیم. تلاش ما این است که این درس را برای مدارس نیز داشته باشیم.

علیپور ادامه داد: یکی دیگر از کارهای ما تدوین دانشنامه دفاع مقدس است که در سه محور جغرافیای دفاع مقدس، نیروی انسانی و تأثیر فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دفاع مقدس در خوزستان در حال تدوین است. امروز بیش از سه‌هزار مدخل در این سه محور شناسایی شده و نوشتن مقالات برخی از آن‌ها شروع شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، گفت: چهار مرکز فرهنگی در سطح استان داریم که شامل خرمشهر، آبادان، دزفول و اهواز است. مرکز فرهنگی اهواز یا باغ موزه دفاع مقدس خوزستان طراحی شده و امروز در حال اجرای آن هستیم. ده هکتار زمین برای این باغ موزه اختصاص داده شده و تا امروز 15 درصد پیشرفت داشته است.

وی در پایان درخواست کرد که مردم خوزستان در تأمین محتوای باغ موزه با بنیاد حفظ آثار مشارکت کنند. لازم است همه بیایند نظر خود را بدهند و خاطرات خود را بگویند. امروز ما در واحدهای درسی دفاع مقدس به جای پژوهش از دانشجویان خاطره دفاع مقدس می‌خواهیم. تاکنون 12 هزار خاطره توسط دانشجویان گردآوری شده و چهار کتاب بر همین اساس تهیه شده است و ما آماده دریافت خاطرات مردم هستیم تا بتوانیم خاطرات شفاهی حضور آنها را ثبت کنیم.

انتهای پیام

captcha