وحدت ملی؛ بزرگ‌ترین دستاورد کشور در مقابل لفاظی‌های اخیر آمریکا/ خطوط قرمز قرآن در نوع تعامل با بیگانگان
کد خبر: 3813894
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
حجت‌الاسلام تویسرکانی بیان کرد:

وحدت ملی؛ بزرگ‌ترین دستاورد کشور در مقابل لفاظی‌های اخیر آمریکا/ خطوط قرمز قرآن در نوع تعامل با بیگانگان

گروه سیاسی ــ نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به ناکامی آمریکا در جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ملت ایران، گفت: امروز راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «جنگ نخواهد شد، مذاکره هم نخواهیم کرد» در میان ملت و مجموعه قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و نخبگان کشور نهادینه شده و به بزرگترین دستاورد در رویارویی با آمریکا که همان وحدت ملی بوده دست پیدا کرده و همین باعث شده آمریکایی‌ها دست از لفاظی‌ها بردارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأثیر سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب در روند تنش‌های اخیر ایران و آمریکا به ویژه عبارت معروف ایشان مبنی بر اینکه «جنگ نخواهد شد، مذاکره هم نخواهیم کرد» گفت: در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نتوانستند در جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران به موفقیت برسند و ملت ایران در کنار دولت، مجلس و نخبگان و زیر سایه ولایت فقیه، همه به این اتفاق نظر و وحدت ملی در موضوع آمریکا رسیدند که مذاکره با آمریکا جز ضرر هیچ نتیجه‌ای ندارد و در موضوع جنگ هم همگان به این مطلب اذعان دارند که جنگ هم اتفاق نمی‌افتد.

ضرورت پاسداری رسانه‌ها از وحدت ملی در برابر تهدید آمریکا

وی اظهار کرد: به عبارتی در یک‌ماه اخیر راهبرد سال گذشته مقام معظم رهبری که فرمودند: «مذاکره نمی‌کنیم و جنگی هم اتفاق نمی‌افتد» در ملت ایران نهادینه شد و کشور به بزرگترین دستاورد در رویارویی با آمریکا، که همان وحدت ملی بوده، دست پیدا کرده است.

تویسرکانی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید از این وحدت ملی پاسداری کنند، گفت: حتی دیگر نباید بیان شود که عده‌ای دم از مذاکره می‌زنند و مردم را از جنگ می‌ترسانند، چون واقعاً این اتفاق در عرصه عمومی نمی‌افتد و الان دولت، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و عموم ملت به برکت ماه رمضان به یک اجماع ملی در صحنه رویارویی با آمریکا رسیده‌اند و نکته مهم این است که این اجماع ملی با یک باور قلبی محقق شده نه اینکه القای حکومتی باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: مهمترین نشانه این پیروزی هم آن است که وقتی آمریکایی‌ها وحدت ملی را در سطوح مختلف مسئولان و مردم مشاهده کردند دست از لفاظی‌ها و تهدیدات توخالی برداشتند و بیان کردند که به دنبال جنگ با ایران نیستند. از طرفی عده زیادی از مسئولان امروز و دیروز آمریکا در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها جنگ را تقبیح می‌کنند و از مذاکره با ایران سخن می‌گویند.

وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران هم مذاکره را به صورت مطلق نفی نکرده و حتی مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا دست از ظلم و ستم بردارد با آنها مذاکره کنیم. جمهوری اسلامی اهل مذاکره، منطق و خرد است ولی مذاکره در این وضعیت با چنین دولتی در آمریکا هیچ ثمره‌ای برای کشور ندارد. امروز به جرئت می‌توان گفت هیچ مبلغ سازش با آمریکا و ترساندن مردم ایران از جنگ نداریم و با تدبیر و استدلال‌های مقام معظم رهبری و عنایات الهی که دل‌های مردم ایران را با هم متحد کرد از این فضا عبور کردیم.

تمایل، محبت، اعتماد و اطاعت؛ خطوط قرمز قرآن در تعامل با کافران

تویسرکانی درباره آموزه‌های قرآنی در زمینه نوع تعامل با کافران و نقش این آموزه‌ها در تقویت همگرایی ملی و ایجاد اجماع نظر در مقابله با تهدید آمریکا گفت: قرآن مجید مسلمانان را در برابر ظالمان مسئول می‌داند. اولین مسئولیت هم عدم گرایش مسلمانان به ظالمان است که آیه 113 سوره هود در این باره بیان می‌دارد: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ» (و به کسانی که [به آیات خدا، پیامبر و مردم مؤمن] ستم کرده‌اند، تمایل و اطمینان نداشته باشید و تکیه مکنید که آتش [دوزخ] به شما خواهد رسید ودر آن حال شما را جز خدا هیچ سرپرستی نیست، سپس یاری نمی شوید.)

نماینده ولی فقیه در بسیج ابراز کرد: هرگونه میل و گرایش به مستکبران، مسلمانان را جهنمی می‌کند. پس اولین خط قرمز در تعامل با کفار، عدم میل و گرایش به آنهاست. همچنین خداوند در آیه 118 سوره آل عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» (ای اهل ایمان! از غیر خودتان برای خود محرم راز نگیرید؛ آنان از هیچ توطئه و فسادی درباره شما کوتاهی نمی‌کنند؛ شدت گرفتاری و رنج و زیان شما را دوست دارند؛ تحقیقاً دشمنی [با اسلام و مسلمانان] از لابلای سخنانشان پدیدار است و آنچه سینه‌هایشان [از کینه و نفرت] پنهان می‌دارد بزرگ تر است. ما نشانه‌ها [یِ دشمنی و کینه آنان] را اگر می‌اندیشید برای شما روشن ساختیم.) لذا دومین خط قرمز قرآن در زمینه رابطه با کفار عدم اعتماد به بیگانگان و مستکبران است.

وی اضافه کرد: آیه 51 سوره مائده نیز هرگونه محبت و دست دوستی دادن به ستمگران را ممنوع می‌کند؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» (ای اهل ایمان! یهود و نصاری را سرپرستان و دوستان خود مگیرید، آنان سرپرستان و دوستان یکدیگرند [و تنها به روابط میان خود وفا دارند]. و هر کس از شما، یهود و نصاری را سرپرست و دوست خود گیرد از زمره آنان است؛ بی تردید خدا گروه ستمکار را هدایت نمی‌کند). به عبارتی ثمره محبت به ستمگران و کافران، خروج از اسلام است و اگر مسلمانان دست به چنین خبطی بزنند با دست خودشان ازدایره اسلام خارج شده‌اند.

 تویسرکانی اظهار کرد: آیه اول سوره احزاب نیز اطاعت از کفار را مطرح و بیان می‌کند مسلمانان نباید از کفار اطاعت کنند و می‌گوید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا» (ای پیامبر! بر تقوای الهی ثابت قدم و استوار باش، و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خدا همواره دانا و حکیم است.) و فراتر از همه این آیات، دستور پروردگار در آیه 141 سوره نسا است که می‌فرماید: «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»؛ در واقع خداوند متعال اجازه تسلیم شدن مسلمانان به کافران و سلطه کفار بر امت اسلامی نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: این مجموعه آیات، فرهنگ و دستورالعمل قرآن در نوع ارتباط و تعامل جامعه اسلامی با کفار است که تمایل، محبت، اعتماد، اطاعت و تسلیم شدن مسلمانان در براب کافران را ممنوع اعلام می‌کند. خداوند تنها یک گروه از کفار را استثنا می‌کند و آن هم کافرانی هستند که به دنبال ظلم و ستم نیستند و آیه 8 سوره ممتحنه بیان می‌فرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ» (خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد.)

نماینده ولی فقیه در بسیج یادآور شد: البته حتی اطاعت از کافر غیر ظالم ممنوع و فقط تعامل عادلانه و محبت با آنها جایز است. این فرهنگ قرآنی از سوی مقام معظم رهبری سال‌های طولانی ترویج شده، تبدیل به یک گفتمان شده و ثمرات این نوع رفتار در صحنه عمل به منصه ظهور رسیده و از آن سو ثمرات رفتارهای مخالف قرآن در صحنه تعاملات بین‌المللی نیز دیده شده و مردم ایران در صحنه عمل به تجربه دریافتند اگر بر مبنای قرآن با کافران، چه ظالم و چه غیرظالم، رفتار و تعامل کنند قطعاً به نتیجه مطلوب دست می‌یابند.

تویسرکانی در پایان اظهار کرد: امروز نمونه‌ حکومت‌هایی مانند صدام، قذافی، آل سعود و ... که فرهنگ قرآن و خطوط قرمز الهی را در برابر ستمگران زیر پا گذاشتند پیش چشم ماست و این نشان می‌دهد که منش و شیوه مقام معظم رهبری در مورد بیگانگان کاملاً مؤثر بوده است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل و رابطه با همه کشورهای جهان است اما این ارتباط چارچوب و مدلی دارد که آسمانی است و از اندیشکده‌ها و جلسات کارشناسی به دست نیامده و خدا آن را مشخص کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha