عامل به قرآن باشیم
کد خبر: 3813913
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

عامل به قرآن باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حبیبه شمس، بانویی از خطه چهارمحال و بختیاری است که از کودکی به قرآن علاقه داشته و با تمام سختی‌ها برای یادگیری قرآن از تلاش باز نمانده است و در یک دوره یک‌ساله توانسته حافظ کل قرآن کریم شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حبیبه شمس، حافظ کل قرآن کریم متولد سال 1361 از چهارمحال و بختیاری است. وی مادر یک پسر هفت ساله و با کارشناسی ادبیات فارسی معلم آموزش و پرورش شهر فرخشهر است که یادگیری قرآن را از دوران کودکی با شرایط سختی اغاز کرد؛ لذا خبرنگار ایکنا برای اطلاع از جزئیات زندگی این حافظ موفق گفت‌وگویی با وی تنظیم کرده که در زیر به اتفاق می‌خوانیم.

ایکنا: از چه زمانی وارد عرصه قرآن شدید؟

حفظ قرآن را به‌صورت پراکنده از دوران کودکی و در موسسه دارالقرآن فرخشهر آغاز کردم و تا سن نوجوانی موفق به حفظ چند جزء از قرآن کریم شدم اما در سن 26 سالگی یعنی از سال 1387 تا 1388 تصمیم بر حفظ کل قرآن گرفتم و در یک دوره یک ساله توانستم حافظ کل قرآن شوم.

ایکنا: مشوق اصلی شما برای قرآنی شدنتان چه کسی بود؟

خاطرات شیرینی که از دوران حفظ قرآن دارم مربوط به دوران کودکی است. شب‌ها قبل از خواب پدرم سوره‌های کوچک و یا حتی برخی از آیات مانند «وَإِنْ يَكَادُ» را برای من و خواهرم می‌خواند. کم کم این سوره‌ها را حفظ کردیم و بعد پدرم هر شب این آیات را مانند تکلیف از ما می‌پرسید. درواقع یادگیری و ارائه قرآن برنامه قبل از خواب من، خواهرم و پدرم بود و مشوق اصلی ما پدر بود و بسیار دوست‌ داشتند که در زمینه قرآن پیشرفت داشته باشیم.

ایکنا: خاطره‌ای از دوران یادگیری قرآن و حفظتان بگویید.

در زمان کودکی شهر فرخشهر از امکانات بالایی برخوردار نبود همچنین زمستان سرد و پر برفی را داشتیم. کلاس‌های قرآنی که ما در آن‌ها شرکت می‌کردیم در مدرسه‌ای که با منزلمان فاصله بسیاری داشت از طرف دارالقرآن فرخشهر برگزار می‌شد و من و خواهرم مجبور بودیم مسافت طولانی را پیاده در برف طی کنیم تا به مدرسه برسیم. از شدت سرما و برف زیاد که تا زانوهایمان می‌رسید به معنای واقعی یخ می‌زدیم و تا کمی گرم می‌شدیم زمان کلاس به پایان می‌رسید و ما باید آن مسیر سخت را مجدداً بر می‌گشتیم.

اما زمانی که به منزل می‌رسیدیم پدرم با حوله گرم و مهربانی زیاد به استقبالمان می‌آمد و دست و پای ما را گرم می‌کرد و با چای گرم از ما پذیرایی می‌کرد. در آن زمان خبری از تقدیرها و یا جوایز نفیس مانند الان نبود و تنها دلیل تحمل این سختی‌ها در سن هشت سالگی لطف خدا و علاقه ما به قرآن بود که رفتار پدرم نیز به ما قوت قلب می‌داد و البته کلاس‌های جذاب دارالقرآن و تعاریفی که از قرآن‌آموزان مؤسسه می‌شنیدیم نیز در قرآنی شدن ما بی‌تأثیر نبود.

ایکنا: در یادگیری امر حفظ از کدام اساتید قرآنی تقلید می‌کردید؟

در تمامی مدت حفظ و حتی در حال حاضر از تلاوت‌های استاد پرهیزگار تقلید کردم و از ترتیل ایشان لذت می‌برم.

 ایکنا: خارج از آموزش در مدرسه جلسات قرآن برای بانوان برگزار کرده‌اید؟

بله در مؤسسات قرآنی مانند جامعة‌القرآن، ثامن‌الائمه و بنت‌الحسین(ع) کلاس‌های آموزشی برگزار کردم اما بخاطر مشغله‌های شخصی‌ام در حال حاضر تنها در مدرسه تدریس قرآن انجام می‌دهم.

ایکنا: فرزندتان هم قرآنی است؟

اگر خداوند توفیق دهد قصد داریم نسلمان نسل قرآنی باشد. پسرم از سه سالگی سوره‌های کوچک را حفظ بود و اکنون نیز در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کند.

ایکنا: سن قرآن‎‌آموزی را چه سنی می‌دانید؟

قرآن‌آموزی سن خاصی لازم ندارد و از هر زمان که کودکان به قرآن علاقه نشان دهند می‌توانند یادگیری را شروع کنند از جمله سیدمحمد حسین طباطبایی که در کودکی نابغه جهان اسلام بود و در سه سالگی حافظ کل قرآن شد از آنجایی که کودک در این سن و سال آموزش‌پذیر نیست؛ لذا نحوه آموزش مهم‌تر از سن قرآن‌آموزی است که با بازی و روش‌های آموزشی غیرمستقیم می‌توان قرآن را به آن‌ها آموزش داد.

ایکنا: توصیه‌ای به جوانان برای گرایش به قرآن دارید؟

درک قرآن برای نسلی که از قرآن بسیار فاصله گرفتند دشوار است اما لازم است همگان بدانیم که اصلاٌ قرآن چیست؟ به‌طور مثال زمانی که وسیله برقی را خریداری می‌کنیم یک دفترچه راهنما در کنار قطعاتش وجود دارد که اگر آن را نخوانیم هیچ اطلاعاتی راجع به آن وسیله نداریم. پس چگونه می‌شود خداوند انسان را خلق کند و او را با وجود شیطان قسم خورده بدون هیچ راهنمایی در دنیا تنها بگذارد پس قرآن همان دفترچه راهنمایی است که خداوند همراه ما فرستاده و برای رسیدن به بهترین حالت ممکن باید طبق دفترچه راهنما رفتار کنیم. کسانی نیز که بخاطر تبلیغات سوء بیگانگان و یا عدم آگاهی از این دفترچه غافل شدند باید بدانند راه رستگاری و خوب زندگی کردن در قرآن است.

ایکنا: تا چه زمانی قصد دارید فعالیت قرآنی‌تان را ادامه دهید؟

تا جایی که توفیق داشته باشیم و تا حد ممکن می‌خواهم تا آخر عمر قرآنی بمانم و انشاالله که عامل به قرآن باشیم.

ایکنا: از مسابقات قرآنی و رتبه‌هایی که کسب کرده‌اید بگویید.

‌در ماه‌های اول حفظم یعنی بعد از پایان دو مرحله حفظ 5 جزء و حفظ 10 جزء در مسابقات شرکت کردم و رتبه اول استان در این رشته‌ها را کسب کردم و به دلیل نبود این رشته‌ها در سطح کشوری دیگر ادامه ندادم اما احساس کردم تمام تمرکزم بر روی مسابقات است و نخواستم این حالت برایم ادامه‌دار باشد؛ لذا از فضای مسابقات دور شدم.

دغدغه قرآنی

ان‌شاءالله روزی برسد که دغدغه همه ادارات، مدارس و مسئولانمان قرآن باشد و جامعه‌مان را اسلامی قرآنی کنیم زیراکه مقدمات ظهور حضرت حجت(عج) با عامل بودن به قرآن به دست می‌آید پس سعی کنیم عامل به قرآن باشیم.

انتهای پیام

captcha