ضعف در اطلاع‌رسانی ‌نمایشگاه ‌قرآن قم؛ ‌مهمترین عامل عدم استقبال مردم‌
کد خبر: 3814111
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

ضعف در اطلاع‌رسانی ‌نمایشگاه ‌قرآن قم؛ ‌مهمترین عامل عدم استقبال مردم‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی قم گفت: ضعف اطلاع‌رسانی از یکسو و حضور بسیاری از طلاب و خانواده‌های آنان در نقاط مختلف کشور برای تبلیغ سبب شد تا نمایشگاه قرآن و عترت قم با استقبال چندانی مواجه نشود.

ضعف اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن و عترت قم را از رمق انداخته بود‌نمایشگاه قرآن و عترت استان قم چندسالی است برخلاف روال گذشته به جای برگزاری در مصلی و یا نمایشگاه‌های دائمی قم در مجتمع ناشران برگزار می‌شود؛ برگزاری نمایشگاه در مجتمع ناشران گرچه مزیت‌هایی دارد اما معایب آن هم مشهود است که در فرصتی دیگر باید بدان پرداخت اما همین مکان هم امسال نتوانست رغبتی در مخاطبان برای بازدید از آن ایجاد کند که چرایی این مسئله محل تأمل است.

عزیزالله حبیبی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در مورد چرایی استقبال نه چندان زیاد از نمایشگاه گفت: در ماه مبارک رمضان علما و روحانیان شهر قم برای تبلیغ اعزام می‌شوند و نتوانستند در نمایشگاه قرآن و عترت حضور فعال داشته باشند و از طرف دیگر ضعف اطلاع‌رسانی هم وجود داشت.

وی افزود: طبق روال هرسال، نمایشگاه «قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال» برای عموم مردم شهر قم برگزار شد غرفه‌های کودک و نوجوان، پژوهش و اندیشه، کتاب و نرم‌افزار از جمله غرفه‌های نمایشگاه بودند که فعالیت نسبتا خوبی را در معرض نمایش قرار دادند.

حبیبی با اشاره به اینکه پژوهشگران مؤسسات قرآنی پژوهش‌های جدید و به روزی را در غرفه‌ها عرضه کردند، یادآور شد: امسال برای برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در قم، اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان نیز در حد توان خود در خدمت مؤسسات قرآنی بود.

ضعف ‌نمایشگاه قرآن
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن کشور محدودیت‌های منابع مالی جهت برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال» را بزرگترین ضعف نمایشگاه امسال برشمرد و ادامه داد: اما با وجود این محدودیت مالی و موقعیت سخت اقتصادی، نمایشگاه امسال وضعیت مناسب‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشت.

وی ضعف در اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایشگاه «قرآن و عترت و رسانه‌های دیجیتال» را مهمترین عامل عدم استقبال مردم از نمایشگاه دانست و گفت: امسال برای نمایشگاه قرآن و عترت تبلیغات خوب و مناسبی انجام ندادند و لذا با استقبال کم مردم مواجه شدیم در حالی که مجتمع ناشران به واسطه حضور انتشاراتی‌های مختلف، ظرفیت خوبی دارد و چه بسا برخی از این ظرفیت‌ها در تهران نبود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان قم با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن و عترت در شهر قم در برخی زمینه‌ها نسبت به نمایشگاه تهران امتیازات بیشتری داشت اما چون تبلیغات درستی برای آن صورت نگرفته مردم آگاهی ندارند و استقبال خوبی نکردند، تصریح کرد: نمایشگاه قرآن و عترت هرسال حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و لذا با وجود بودجه کم فرهنگی و وضعیت اقتصادی مردم، امسال شاهد ارتقای کیفیت نمایشگاه بودیم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت و جذابیت امسال نمایشگاه ناشی از ایثار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسات فرهنگی قرآن و عترت است، افزود: لازمه ارتقای جذابیت نمایشگاه حمایت کردن از موسسات قرآنی است زیرا مؤسسات فرهنگی هزینه‌بردار است؛ برای مثال در غرفه‌های کودک و نوجوان هزینه جوایز مسابقات باید تامین شود اما در حال حاضر حمایت لازم وجود ندارد و در سال98 بسیاری از ردیف بودجه‌های فرهنگی از بین رفته و عملاً به کار فرهنگی ردیف بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آیات و هدایت اظهار کرد: امسال در مؤسسه آیات و هدایت کتاب و نرم‌افزار زبان‎آموزی قرآن کودکان را ارائه کردیم که در شورای توسعه فعالیت‌های قرانی توسط امام جمعه قم رونمایی شده بود و با استقبال مردم مواجه شده است.

یادآور می‌شود، این نمایشگاه تا دوم خرداد پذیرای علاقه‌مندان بود و بدون آئین اختتامیه به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام

captcha