رضایت بازدیدکنندگان از بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 3814129
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
نمایشگاه چهاردهم/

رضایت بازدیدکنندگان از بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی - چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد را پای صحبت و از نگاه بازدیدکنندگان به لحاظ کیف و محتوا قضاوت می‌کنیم.

رضایت بازدیدکنندگان از بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در سال جاری با حضور 20 ملیت و با رویکرد بین‌المللی در مشهد برگزار شد که البته نقاط ضعف و قوتی داشت. در همین خصوص نمایشگاه را از قاب نگاه بازدیدکنندگان مورد نقد و بررسی قرار دادیم.
حسین طلوع، از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: نمایشگاه قرآن همیشه مظلوم است و اگر بین نمایشگاه قرآن با سایر نمایشگاه‌ها در مشهد مقایسه‌ای داشته باشیم، می‌بینیم که آمار بازدیدکنندگان از دیگر نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، بیشتر است. قبل از نمایشگاه قرآن نمایشگاه ازدواج برپا شده بود که هر شب شاهد ازدحام جمعیت بودیم و همینطور نمایشگاه لوازم خانگی و کتاب نیز پربازدیدتر از نمایشگاه قرآن است.
وی افزود: یکی از علت‌های این استقبال کم این است که موسسات قرآنی حرف جدیدی برای گفتن ندارند و هر دفعه با همان کارهای تکراری سال قبل در نمایشگاه حاضر می‌شوند. جامعه المصطفی در بخش بین‌الملل خوب ظاهر شد.
این بازدیدکننده ادامه داد: ادارات و نهادها نیز هر سال به ارائه گزارش کار می‌پردازند و مردم هم تمایلی به ارائه گزارش کار ادارات ندارند. از طرفی چینش اشتباه غرفه‌ها که اول بخش فروشگاهی را می‌گذارند و بعد قسمت ادارات و موسسات که این امر باعث می‌شود بازدیدکننده در ابتدا در فروشگاه گشتی بزند و پس از اینکه خسته شد، دیگر علاقه و میلی به شرکت در سایر بخش‌ها ندارند.
طلوع اظهار کرد: در خصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز کار انگیزشی صورت نگرفته و فقط محدود به چند بنر در شهر شده و حتی خیلی از شهروندان نیز اطلاعی از برپایی نمایشگاه نداشتند.
وی یکی از مشکلات عمده برای بازدیدکنندگان را نبود سرویس رفت و برگشت عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیز باید از سوی شهرداری تمهیداتی صورت گیرد و ساعت کار مترو در طول ایام برپایی نمایشگاه بیشتر شود. این موارد و مشکلات هر سال است ولی تمهیدی از سوی مسئولان در جهت سهولت رفت و آمد بازدیدکنندگان صورت نگرفته است.
سجاد یوسفی، از دیگر بازدیدکنندگان، بیان کرد: دو شب به نمایشگاه آمدم؛ یک مرتبه با خانواده و یک بار با دوستان؛ علی‌رغم فضای خوب نمایشگاهاما آلودگی صوتی سرسام آور بود و صدا به صدا نمی رسید. مردم دوست دارند در فضای آرام از نمایشگاه بازدید کنند؛ لذا در این خصوص باید تمهیداتی از سوی مسئولان صورت گیرد.
وی گفت: من اکثر بازدیدکنندگان کودک را دیدم و به نظر من بهتر است نمایشگاه در قالب تخصصی‌تر برگزار شود و برای کودکان نیز برنامه‌های ویژه داشته باشد. غرفه گل و گیاه نیز برای اولین سال در فضای نمایشگاه امر جدیدی بود؛ لذا ایجاد تنوع غرفه‌ها لازم است.
یوسفی افزود: یکی از عواملی که مخاطب را جذب می‌کند تنوع و جذابیت است؛ لذا چیدمان نمایشگاه باید به شیوه‌ای باشد تا برای چندین بار در طول یک دوره به نمایشگاه سر بزند. بخش بین‌الملل بر خلاف سایر بخش‌ها جذابیت داشت.
الهام کوهکن، یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال که همراه همسر و فرزند خردسالش بود، در خصوص نمایشگاه امسال گفت: متأسفانه امسال اتفاق جدید و خاصی در نمایشگاه ندیدم و بسیار استقبال کم بود. در مجموع نمایشگاه را بسیار خلوت و خالی از مخاطب دیدم.
وی گفت: جذابیت و شور و حال سال های قبل را نداشت اما علی‌رغم اینکه سال گذشته مکان نمیشگاه اصلا مناسب نبود، مکان برگزاری این دوره به لحاظ وسعت فضا بسیار خوب و برای خانواده‌ها مفرح بود.
حسن فلاح هم بازدید کننده دیگری است که می‌گوید: مکان برگزاری نمایشگاه برای جمعیت زیادی از شهروندان دور است؛ لذا این بعد فاصله باعث می‌شود خیلی از افراد از بازدید محروم شوند.
وی در خصوص محتوای نمایشگاه چهاردهم افزود: در سال‌های اخیر شاهد محتوای تکراری هستیم و تحول جدیدی در ارائه خوراک فرهنگی و قرآنی را شاهد نبودم. غرفه‌ها همان غرفه‌های سال قبل با همان برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشین که حتی در چینش و دکوراسیون هم مساله جدیدی را ندیدم.
حلما یساقی، بازدیدکننده دیگری که همه ساله از بازدیدکنندگان است، گفت: فضای نمایشگاه به لحاظ وسعت خوب بود ولی نسبت به سال‌های گذشته که در فضای کوچکتری برگزار شد. یک حسن برگزاری نمایشگاه در اطراف حرم این بود که زائران هم از این نمایشگاه بازدید می کردند و هم استقبال بیشتر بود.
وی گفت: اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف بوده و حتی خیلی از شهروندان خبر نداشتند که چنین نمایشگاهی در حال برگزاری است. از یک سو میزبان 700 غرفه بودن کار سختی است و بودجه زیادی را می‌طلبد.
یساقی گفت: از لحاظ محتوایی نیز در این نمایشگاه ضعیف عمل شد و عملا برخی از غرفه‌ها فعالیت خاصی انجام نمی‌دادند. غرفه عفاف و حجاب ضعیف‌تر از سال‌های پیش ظاهر شد. دانشگاه‌ها حرفی برای گفتن نداشتند و صرفا برای اینکه نامشان در لیست باشد، حضور یافتند.
وی گفت: از حق نگذریم، غرفه‌های هنری از جمله صنایع دستی، زیورآلات، مجسمه‌سازی و... خوب ظاهر شده بودند و کارهای جدیدی ارائه کردند. غرفه بین‌الملل جامعه المصطفی نیز بر خلاف هر سال که با برنامه‌های تکراری در نمایشگاه حاضر می‌شد، امسال با برنامه‌های متنوع حضور یافت و در بخش برگزاری جشنواره غذای ملل که معرف آداب و رسوم ملل مختلف بود، خوش درخشید.
انتهای پیام

captcha