پروژه «ققنوس» در راستای تولید رمز ارز ایرانی کلید خورده است/ اهمیت موضوع‌شناسی فقهی بلاک‌چین
کد خبر: 3814242
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸
رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه:

پروژه «ققنوس» در راستای تولید رمز ارز ایرانی کلید خورده است/ اهمیت موضوع‌شناسی فقهی بلاک‌چین

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اهمیت موضوع‌شناسی فقهی فناوری بلاک‌چین، بیان کرد: پروژه‌ای با عنوان «ققنوس» در راستای تولید رمز ارز ایرانی با همکاری چهار بانک کشور کلید خورده است.

جمعه////پروژه «ققنوس» در راستای تولید رمز ارز ایرانی کلید خورده است

فناوری بلاک‌چین و استفاده از پول‎های مجازی به عنوان یک واقعیت در دنیای معاصر وجود دارند و بدون تردید در آینده نیز با پیشرفت‎های بیشتری مواجه خواهند شد. تاکنون در ایران استفاده از فناوری بلاک‌چین و همچنین استفاده از پول‌های مجازی همانند بیت‌کوین مورد اقبال سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار نگرفته‎اند و حتی سال گذشته هم بانک مرکزی و هم سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت علنی استفاده از بیت‌کوین را غیرقانونی اعلام کردند، چراکه معتقد بودند این پول‌ها پشتوانه حقوقی و قانونی ندارند. لذا نمی‎توان آنها را در کشور مورد استفاده قرار داد، اما برخی از صاحبنظران معتقدند که راهی غیر از حرکت به سمت استفاده از فناوری‌هایی همانند بلاک‌چین در سیستم اقتصادی و بانکی کشور نداریم، اما لازم است که رمز ارز ملی خود را تولید کنیم. همچنین باید بتوانیم مسائل فقهی و شرعی مرتبط با پول‎های مجازی را نیز حل کنیم. یکی از مدافعان استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین حجت‎الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه، است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت مواجهه ما با این تکنولوژی، اهمیت استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در اقتصاد و نظام بانکی کشور و همچنین وضعیت بررسی ابعاد فقهی این فناوری پرداخت و گفت: تکنولوژی بلاک‌چین تکنولوژی جدیدی است که تاکنون فقط در رمز ارزها ظهور و بروز داشته است. درباره وضعیت کنونی مواجهه با این تکنولوژی هم باید بگویم که به کمک چهار بانک‎ کشور، پروژه‎ای با عنوان «ققنوس» کلید خورده است تا بتوانیم رمز ارز ایرانی را طراحی کنیم.

اظهار نظر قانونی درباره مسائلی همانند بیت‌کوین شتاب‌زده نباشد

وی با اشاره به نوظهور بودن تکنولوژی بلاک چین ادامه داد: امیدواریم این پروژه به ثمر بنشیند و بعد از اتمام موفقیت‌آمیز این پروژه می‎توانیم مطمئن باشیم که اولین کاربرد بلاک چین در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. طبیعتاً فناوری بلاک چین، یک تکنولوژی نوظهور است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که با گذر زمان چه تصمیمات جدیدی درباره این تکنولوژی اتخاذ خواهد شد.

حجت‌الاسلام شهریاری درباره اعلام سال گذشته بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر غیرقانونی بودن بیت‌کوین در ایران بیان کرد: حتماً باید به مقرراتی که بانک مرکزی در این زمینه تعیین می‎کند پایبند باشیم، اما بنده در این مورد معتقدم که اظهار نظر قانونی درباره مسائلی همانند استفاده از بیت‌کوین نباید شتاب‌زده باشد.

اهمیت موضوع‌شناسی فقهی بلاک‌چین

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه به پیش بینی خود از آینده استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین اشاره کرد و ادامه داد: بر طبق پیش‌بینی‌هایی که بنده انجام داده‎ام چنین تکنولوژی‌هایی در آینده حتماً در اقتصاد کشورها جاگیر و پاگیر خواهد شد. بنابراین بهتر است که دست‌اندرکاران و مسئولان اقتصادی کشور با دقت بیشتری درباره چنین مسائلی اظهار نظر کنند.

وی درباره اهمیت توجه به مسائل فقهی مرتبط با تکنولوژی بلاک‌چین گفت: در این راستا و برای موفقیت چنین تکنولوژی‎هایی، موضوع‌شناسی بلاک‌چین در مسائل فقهی اهمیت بسیاری دارد. البته بنده معتقدم تا موضوع استفاده از فناوری بلاک‌چین به خوبی شکافته نشود، بهتر است که اظهارنظرهای صریح فقهی در مورد این تکنولوژی بیان نشود.

انتخاب طلا به عنوان پشتوانه رمز ارز ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یادآور شد: در این باره جزوه‎ای در مورد فناوری بلاک‌چین نیز تهیه و آن را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن توزیع کردیم. این اقدام می‎تواند به تولید ادبیات لازم در مورد فناوری بلاک‌چین کمک کند تا ان شاءالله موضو‌ شناسی فقهی لازم هم انجام شود.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اقدامات علمی خود در زمینه این تکنولوژی، گفت: بنده در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مشغول کار بر روی بلاک‌چین هستم و جزوه‎ای هم در سی صفحه آماده شده است که به تعریف بلاک‌چین می‌پردازد و ان شاءالله که خوانندگان بتوانند بهره کافی را از این نسخه ببرند.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که پروژه تولید رمز ارز ملی در چه مرحله‎ای است؟ اظهار کرد: چهار بانکی که مشغول کار بر روی این رمز ارز ملی هستند، پلتفرم این کار را آماده کرده‌اند ولی پشتوانه آن را طلا قرار داده‎اند. البته اقدامی که برای تولید رمز ارز در ایران انجام شده تا حدودی با رمز ارزهایی که تاکنون در دنیا تولید شده متفاوت است، اما به هر حال گامی رو به جلو است و امیدواریم به موفقیت برسد.

انتهای پیام

captcha