گسترش مفاهیم بیانیه گام دوم با تبیین قرآنی
کد خبر: 3814355
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) مطرح کرد:

گسترش مفاهیم بیانیه گام دوم با تبیین قرآنی

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام محمود متوسل در آیین رونمایی از کتاب مبانی قرآنی بیانیه گام دوم گفت: مطالب بیانیه گام دوم را باید در محافل مختلف با ریشه‌های قرآنی بیان کنیم تا مفاهیم آن گسترش پیدا کند. کسانی که می‌خواهند پیرو ولی فقیه باشند باید بیانیه گام دوم را جدی بگیرند.

بیانیه گام دوم زبان سیاسی دارد، اما مبتنی بر قرآن است
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از کتاب مبانی قرآنی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، روز جمعه، سوم خردادماه، همزمان با سیزدهمین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در غرفه خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین متوسل در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه معارف قرآن و سیره و سنت پیامبر(ص) بنا شده است. قرار گرفتن پسوند اسلامی در کنار انقلاب اسلامی آن را متمایز از دیگر انقلاب‌ها می‌کند. رهبری این انقلاب را یک مرجعیت دینی برعهده داشته و نیز آرمان این انقلاب احیای قرآن در جهان امروز بوده است. عموماً انقلاب‌ها به منظور دستیابی به اهداف خاصی اتفاق افتاده‌اند، اما انقلاب اسلامی به همه نکات و مطالبات سیاسی و اجتماعی توجه داشته و در عین حال آرمان اصلی آن احیای قرآن و اسلام در جهان بوده است. شعار‌های مردم پیش از انقلاب و پیام‌های صادرشده از سوی امام(ره) نشان می‌دهد بنای انقلاب این نبوده که محدود به مرز‌های جغرافیایی ایران باشد.

به گفته مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج)، یکی از اهداف انقلاب اسلامی مقابله مستقیم با استکبار جهانی از منظر اسلامی بود. با اینکه آن زمان شوروی در مقابل آمریکا بود، اما انقلاب اسلامی قرار نبود در کنار شوروی بایستد تا با آمریکا مقابله کند و شعار آن هم «نه شرقی نه غربی» بوده است.

وی با اشاره به نکته‌ای دیگر افزود: اینکه دنیای امروز عموماً بر پایه تفکر سکولاریزم بنا شده، به این معناست که اگر دین را هم بپذیرد، در حوزه فردی است و اعتقادی به ورود دین به اجتماع ندارد و نیز معتقد است دین از سیاست جداست. همان‌گونه که دیده می‌شود اکثریت مردم در اروپا و آمریکا مسیحی هستند، اما نظام‌های این کشور‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با مسیحیت ندارند. تفکر سکولاریزم در برخی کشور‌های اسلامی از جمله ترکیه هم نفوذ دارد، اما انقلاب اسلامی ایران حرف مهمی را مطرح کرد و آن این بود که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست. سیاست هم از منظر انقلاب اسلامی به معنای اداره درست جامعه بر پایه مفاهیم دین بوده است.
 
بیانیه گام دوم زبان سیاسی دارد، اما مبتنی بر قرآن است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین متوسل گفت: توجه به این نکته مهم است که اگر انقلاب اسلامی چهل سال توانسته دوام بیاورد به این خاطر است که از انقلاب سیاسی صرف به دور بوده، هیچ انقلابی با این شرط ادامه حیات پیدا نمی‌کند. انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال هنوز مدعی است که به اهداف خود نرسیده و آرمان‌های آن محقق نشده است. رهبری دائماً به این نکته اشاره می‌کنند که مراقب باشید انقلابی بمانید و تفکر انقلابی را حفظ کنید. پشت این انقلاب ریشه دینی بسیار قوی وجود دارد که هم انقلاب را حفظ کرده و هم منجر به صدور بیانیه گام دوم شده است.

به بیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج)، بیانیه گام دوم که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است، در نگاه عموم مردم و به خصوص کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند بیانیه سیاسی است که گذشته، حال و آینده انقلاب را تبیین می‌کند، اما آنچه ایشان در این بیانیه بیان کرده بر پایه مبانی دینی اساسی و پایداری است که همیشه پایدار خواهد ماند. رهبر انقلاب یک چهره قرآنی است که در مشهد و در زمان مبارزات به طرح اندیشه حقیقی اسلامی، که امروزه از آن با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی یاد می‌شود، می‌پرداختند. مقام معظم رهبری معارف قرآن را در سینه داشته، اما بیانیه گام دوم را با زبانی سیاسی و در جایگاه رهبری یک کشور به رشته تحریر درآورده است. غالب بیانیه سیاسی اما بر پایه‌های مبانی قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین متوسل درباره کتاب مبانی قرآنی بیانیه گام دوم گفت: آقای قرائتی این بیانیه را کامل مطالعه کردند و گفتند سه بار بیانیه را با دقت خوانده‌ام. ایشان ضمن تمرکز بر محتوای بیانیه متوجه می‌شود هر کدام از جملات برگرفته از یک آیه است. زبان بیانیه سیاسی است، اما ایشان گفتند من به عنوان معلم قرآن وظیفه دارم آن را با زبان و قلمی روان تبیین کنم تا کسانی که بیانیه را می‌خوانند احساس نکنند. این بیانیه صرفاً سیاسی است. آقای قرائتی گفتند که وقتی بیانیه را سه بار مطالعه کردم، احساس کردم مبانی قرآنی آن باید بیان شود تا همه بدانند این بیانیه مبتنی بر پایه‌های اساسی اسلام است.

وی افزود: وظیفه ما این است بیانیه گام دوم را کامل بخوانیم و در جلسات، محافل، در جمع خانواده‌ها و جایگاه‌های مختلفی که هستیم مطالب بیانیه گام دوم را با ریشه‌های قرآنی آن بیان کنیم تا مفاهیم آن گسترش پیدا کند. کسانی که می‌خواهند پیرو ولی فقیه باشند باید این مسئله و بیانیه گام دوم را جدی بگیرند.

بیانیه گام دوم زبان سیاسی دارد، اما مبتنی بر قرآن است
یادآور می‌شود در این مراسم از کتاب «مبانی قرآنی بیانیه گام دوم» نوشته حجت‎الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رونمایی به عمل آمد. همچنین در این مراسم گفته شد این کتاب در قالب pdf و به صورت رایگان در وب‌سایت حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی موجود است.

انتهای پیام
captcha