جوشن کبیر را از حصار ماه رمضان بیرون بیاوریم/ شب‌های قدر؛ فرصتی برای دور ریختن گناهان
کد خبر: 3814369
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
ابوالفضل بهرام‌پور:

جوشن کبیر را از حصار ماه رمضان بیرون بیاوریم/ شب‌های قدر؛ فرصتی برای دور ریختن گناهان

گروه اندیشه ــ مفسر قرآن کریم اظهار کرد: به همه مردم می‌گویم که جوشن کبیر را، که این همه اسرار توحیدی در آن نهفته است، از حصار ماه رمضان بیرون بیاورید. چرا باید صرفاً این دعا را بخوانیم و درک نکنیم که چه معارفی در آن نهفته است؟ باید از این مطالب کُدگشایی کنیم و ببینیم چه معارفی در آن نهفته است.

ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر و پژوهشگر قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره شب قدر پرداخت و گفت: امروز مردم رفع خستگی کرده‌اند، چون امشب برای زمینیان همانند ولخرجی آسمانیان است. خداوند در این شب پرونده ما را باز گذاشته است و گفته امشب توبه و عبادت کنید و این نشان می‌دهد که پرونده ما مختومه نیست.

وی ادامه داد: شما حتی می‌توانید بدنویسی‌ها را از پرونده بیرون بیاورید و دور بریزید. چرا گفته توبه کنید؟ چون که امشب قرار است توبه را قبول کند نه در آینده؛ بنابراین خداوند متعال می‌فرماید پرونده‌ات را بگیر و بدی‌های آن را دور بریز و بر خوبی‌های آن اضافه کن.

بهرام‌پور اظهار کرد: به همه مردم می‌گویم که جوشن کبیر را که این همه اسرار توحیدی در آن نهفته است از حصار رمضان بیرون بیاورید. چرا باید تندتند این دعا را بخوانیم و درک نکنیم که چه معارفی در آن نهفته است؟ باید از این مطالب کُدگشایی کنیم و ببینیم چه معارفی در آن نهفته است.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: باید معنای اینکه در این دعا گفته شده، ای ترساننده، ای صورتگر روشن شود. ممکن است گفته شود خداوند در قرآن ما را از گناهان ترسانده، اما واقعیت این است که خداوند فرموده این پرندگان را که دائماً در حال پروازند، من ترسنده کردم که از قوی‌ها بترسند و از خطرها بگریزند. لذا خطرگریزی را در آنها نهادینه کردم. اگر انسان از جهنم می‎ترسد به این دلیل است که او را می‌‏ترسانم؛ چراکه من رب‌العالمین هستم. بنابراین، ربوبیت خداوند را در جوشن کبیر مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: امشب همگی این دعا را می‎خوانیم، اما کاش در ماه‌های دیگر هم بخوانیم و مفاهیم آن را درک کنیم؛ چراکه باورهای ما بالاتر می‌رود و قوی می‌شود. همچنین گفته شده که معرفت دینی خود را بالا ببرید.

این مفسر و پژوهشگر قرآن کریم در پایان اظهار کرد: مسائلی همانند گرانی را نباید به دین ربط داد. اگر کالایی گران شده دولت می‌تواند با آن مقابله کند و قیمت را کاهش دهد. دولت باید با افرادی که به گرانی دامن می‌زنند و کسانی‌که قاچاق می‌کنند برخورد کند. لذا کاهش گرانی با دعا و توسل محقق نمی‌شود، بلکه باید با خاطیان برخورد کرد.

انتهای پیام

captcha