آموزش آنلاین و تعاملی قرآن کریم در طرح «طوبی»
کد خبر: 3814422
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

آموزش آنلاین و تعاملی قرآن کریم در طرح «طوبی»

گروه فناوری اطلاعات ــ قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم کشورمان با اشاره به معایب طرح‌های آموزش مجازی قرآن کریم که به صورت آفلاین ارائه می‌شود، از اجرای طرح طوبی برای آموزش آنلاین و تعاملی قرآن خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ آموزش مجازی قرآن کریم به صورت آنلاین و تعاملی با عنوان «طرح طوبی» به همت مرکز الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و از فروردین‌ماه سال جاری، به اجرا درآمده است. در این طرح افراد در کلاس‌های آنلاین آموزش قرآن در رشته‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند و پس از تعیین سطح به کمک اساتید برتر آموزش قرآن و به صورت کاملاً تعاملی قرآن را آموخته و در نهایت مدرک معتبر دریافت می‌کنند. این طرح زیر نظر صالح اطهری‌فرد؛ قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم کشورمان در حال اجراست.

وی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص این طرح گفت: کیفیت آموزشی محور اصلی این طرح است. با توجه به اینکه به دانش‌آموختگان این طرح مدرک اعطا می‌شود، آموزش‌ها به حدی کیفی هستند که افراد مهارت، دانش و توانایی لازم را کسب کنند.

اطهری‌فرد با اشاره به اینکه اجرای این طرح از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شده است، گفت: ظرفیت تعدادی از کلاس‌ها تکمیل شده اما تعداد دیگری از کلاس‌ها هنوز به حد نصاب نرسیده و علاقه‌مندان به حضور در این کلاس‌ها همچنان فرصت ثبت‌نام دارند.

وی در خصوص مراحل و مقررات حضور در این کلاس‌ها، گفت: ابتدا افراد در خصوص توانایی‌ قرائتشان، خوداظهاری می‌کنند و سپس آزمون تعیین سطح از آنها گرفته می‌شود. 20 استاد که 10 استاد خانم و 10 استاد آقا هستند در این طرح با ما همکاری می‌کنند و آزمون‌های تعیین سطح نیز توسط همین اساتید گرفته می‌شود. سپس افراد ثبت‌نام کرده و به صورت آنلاین کلاس‌ها برگزار می‌شود.

تشکیل کلاس‌های قرآن به صورت ویدئو کنفرانس

این قاری بین‌المللی کشورمان آموزش مجازی را امکانی برای افرادی دانست که فرصت یا توانایی حضور و تردد به کلاس‌های حضوری را ندارند و بیان کرد: این کلاس‌ها به صورت ویدئو کنفرانس تشکیل می‌شود و کاملاً تعاملی است. در طرح‌های مشابه این خلأ و نقص وجود داشت که کلاس‌ها آفلاین برگزار می‌شد و قرائت‌های افراد ضبط و بعداً توسط استاد شنیده و تصحیح می‌شد اما در این طرح استاد و شاگردان به صورت تعاملی و آنلاین با هم در تعامل هستند.

آموزش آنلاین و تعاملی قرآن کریم در طرح طوبی

اطهری‌فرد ادامه داد: این دوره‌ها ویژه خانم‌ها و آقایان بالای 13 سال هست و این رده سنی به این دلیل انتخاب شده که افراد حد ابتدایی توان خواندن قرآن را داشته باشند. البته تمامی افراد بالای 13 سال با هر سطحی از توان قرائت می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و پس از گذراندن مراحل ابتدایی وارد مرحله‌های آموزشی بعدی شوند و در صورت کسب نمره حد نصاب، به آنها مدرک معتبر اعطا می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شهریه کلاس‌ها چه قدر در نظر گرفته شده است؟ گفت: دانشگاه آزاد قصد سودآوری از این طرح را ندارد و این اطمینان به ما داده شده که هزینه‌ها فقط برای اجرای طرح استفاده می‌شود و سودآوری برای دانشگاه ندارد.

جزء‌خوانی مجازی قرآن کریم در طرح طوبی

این داور بین‌المللی قرآن به اجرای طرح جزء‌خوانی در ماه مبارک رمضان در همین طرح نیز اشاره کرد و گفت: حضور افراد در این جزء ‌خوانی مجازی جالب بود به ویژه اینکه علاوه بر استاد، افراد شرکت‌کننده هم علاقه‌مند بودند تلاوت داشته باشند؛ همین امر موجب شد همه علاقه‌مندان فرصت تلاوت در مقابل استاد برجسته آنلاین را داشته باشند. برخی از افراد آمادگی قرائت در جمع را ندارند اما در این طرح چون حضور مجازی است به راحتی تلاوت می‌کنند و اساتید اشکالات قرائتی آنها را تصحیح می‌کنند.

وی از انگیزه خوب افراد ثبت‌نام کننده در این طرح سخن گفت و اظهار کرد: طرح در مراحل ابتدایی قرار دارد و با اجرای کامل آن امکان براورد بازخوردها و تصحیح روند آموزشی نیز وجود دارد.

مهدی کاشیان، دبیر کارگروه طرح طوبی نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه قبل از آغاز طرح، تحقیقی بر روی طرح‌های مشابه انجام و مشخص شد که کلاس‌های آموزشی مجازی قرآن یا به صورت آرشیوی هستند و درسنامه‌های اساتید و تلاوت‌ها بارگذاری شده و تعاملی‌ها هم آفلاین هستند و افراد صوت خود را ارسال می‌کنند و بعدها کارشناسان نظر خود را ارائه می‌کنند، اظهار کرد: در طرح طوبی کلاس‌ها کاملاً آنلاین است و افراد از هر جای کشور که باشند می‌توانند زیرنظر اساتید برجسته به صورت آنلاین آموزش ببینند.

وی افزود: مرکز الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی دروس متنوع دانشگاهی را در سطوح مختلف ارائه می‌کند و چند هزار دانشجو دارد و یکی از معاونت‌های این واحد معاونت دانش‌بنیان است که آموزش‌های کوتاه‌مدت زیر نظر این واحد برگزار می‌شود؛ مثل آموزش دیجیتال مارکتینگ و ... .ما پیشنهاد اولیه برگزاری این کلاس‌ها را به این واحد ارائه کردیم که پس از بررسی‌های متعدد طرح طوبی شکل گرفت. این طرح در نمایشگاه قرآن امسال معرفی و با استقبال خوبی مواجه شد و همچنان آمادگی ثبت‌نام در آن وجود دارد.

به گزارش ایکنا؛ برای شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید به آدرس: sc.iauec.ac.ir/touba مراجعه و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 42863377ـ 021 تماس بگیرید.

انتهای پیام 

captcha