پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست
کد خبر: 3814753
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پس از 15 روز فعالیت، پرونده بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با برنامه‌های متنوع و متعدد، سرانجام در چهارم خردادماه بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پرونده بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پس از 15 روز فعالیت طی بازه زمانی، 21 اردیبهشت‌ماه تا چهارم خردادماه با شعار «قرآن، معنای زندگی» در بخش‌های نمایشگاهی و فروشگاهی در مصلای امام خمینی(ره) میزبان تهرانی‌ها و دیگر علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی بود.

پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به  پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست
این دوره از نمایشگاه با حضور بیش از ۳۶۲ غرفه در ۱۲ بخش عفاف و حجاب، آثار هنری، عترت، فروش محصولات فرهنگی، ناشران مکتوب، پاویون رسانه‌های قرآنی، فضای مجازی، فروشگاه آثار و محصولات دیجیتال قرآنی، زنان و خانواده، کودک و نوجوان، بین‌الملل و بخش دستگاه‌ها و نهادها، برپا شد. همچنین بخش بین‌الملل نمایندگان هشت کشور ازجمله اندونزی، ترکیه، روسیه، افغانستان، عراق، تونس و فیلیپین با میهمانی ویژه از کشور پاکستان همراه شد.
بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه قرآن شاهد برپایی نشست‌های متعدد با موضوعات علمی، پژوهشی، کودک و خانواده با حضور علاقه‌مندان و اجرای حدود 100 برنامه و طرح نوآورانه منتخب از 700 ایده و برنامه مدون دریافت شده از طریق پایگاه اینترنتی نمایشگاه قرآن، بود.

شاخص‌ترین رویدادهای دوره بیست‌وهفتم

این دوره از نمایشگاه با حضور بیش از ۳۶۲ غرفه در ۱۲ بخش عفاف و حجاب، آثار هنری، عترت، فروش محصولات فرهنگی، ناشران مکتوب، پاویون رسانه‌های قرآنی، فضای مجازی، فروشگاه آثار و محصولات دیجیتال قرآنی، زنان و خانواده، کودک و نوجوان، بین‌الملل و بخش دستگاه ها و نهادها، برپا شد. همچنین بخش بین‌الملل نمایندگان هشت کشور از جمله اندونزی، ترکیه، روسیه، افغانستان، عراق، تونس و فیلیپین با میهمانی ویژه از کشور پاکستان همراه شد. بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن شاهد برپایی نشست‌های متعدد با موضوعات علمی، پژوهشی، کودک و خانواده با حضور علاقه‌مندان و اجرای حدود 100 برنامه و طرح نوآورانه منتخب از 700 ایده و برنامه مدون دریافت شده از طریق پایگاه اینترنتی نمایشگاه قرآن، بود.

از جمله رویدادهای مهم می‌توان به برگزاری پانزدهمین رویداد طلوع برکت، مراسم رونمایی از ترجمه قرآن غلامعلی حدادعادل، آیین رونمایی از کتاب مبانی قرآنی بیانیه گام دوم، انواع استارتاپ‌ها با موضوعات اسلامی ـ قرآنی، رونمایی از تفسیر سوره مبارکه کوثر، مراسم تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و همچنین طرح ملی بشارت ۱۴۵۲، مراسم شانزدهمین سال تأسیس خبرگزاری ایکنا، گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی و یار قدیمی استاد مولایی، مراسم رونمایی از هشت عنوان کتاب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پنجمین آیین نکوداشت مقام شامخ حضرت خدیجه(س) با عنوان «بانوی فضیلت؛ حامی رسالت»، نشست چشم‌انداز گام دوم انقلاب و تبیین نقش مؤسسات قرآنی در تحقق اهداف آن، جلسه شورای توسعه و کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه، اختتامیه «هکاتون فین تک اسلامی»، رونمایی از نرم‌افزار جامع آموزش تجوید «مرواید» و ... اشاره کرد.

چهره‌ها در میان بازدیدکنندگان
همچنین حضور چهره‌هایی چون سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ذوالقدر، عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدفرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی، زهرا سعیدی و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، حجت‌الاسلام کلانتری، معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان چون عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده، مهدی قره‌شیخلو، سیدعباس انجام، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا پورمعین، امیر آقایی و ... سهیلی‌زاده، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، ابراهیمی شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، علیرضا افتخاری و محمد اصفهانی، خوانندگان کشورمان و ... از جمله میهمانان این دوره از نمایشگاه بودند.
این دوره از نمایشگاه قرآن، اگرچه با انتقاد و گلایه‌های صریح غرفه‌داران بخش فروش بر سایه تجمل‌گرایی بر نمایشگاه و اجاره‌بهای بیش از حد غرفه‌های فروش همراه بود اما می‌توان به ضرس قاطع گفت که بنا بر ادعای محمدمهدی‌ عزیززاده، مشاور برنامه‌ریزی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر ساختارهای نمایشگاه در دوره بیست‌وهفتم بازبینی جدی شدند به گونه‌ای که برخی بخش‌های تخصصی‌تر تفکیک شدند و نتیجه آن کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌ها در این دوره بود.
همچنین الکترونیکی شدن این دوره از نمایشگاه را می‌توان از دیگر مزیت‌ها برشمرد چنانکه با هدف مشارکت و افزایش هرچه بیشتر بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در برنامه‌های نمایشگاه قرآن به صورت حضوری و مجازی، باشگاه همراهان نمایشگاه راه‌اندازی شد که از طریق این باشگاه بن کارت خرید از نمایشگاه قرآن به همراهان اهدا ‌شد که در این دوره ۱۰ میلیارد ریال برای اعطای بن خرید از نمایشگاه به ۱۶۰۰۰ نفر از اعضای باشگاه در نظر گرفته شده بود. نحوه تخصیص این بن‌های به این صورت بود که افراد با انجام هر یک از فعالیت‌های تعریف شده در باشگاه، مقدار مشخصی امتیاز دریافت می‌کردند. پس از رسیدن این امتیازات به حد نصاب‌های مشخص شده، می‌توانستند بن خرید از محصولات عرضه شده در نمایشگاه قرآن را تا سقف مبلغ سه میلیون ریال برای هر فرد دریافت کنند.

پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به  پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست

فعالان و برترین‌ها
مراسم اختتامیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، چهارم خردادماه با حضور جمعی از مسئولان و مدیران نمایشگاه و فعالان قرآنی و تجلیل از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف که در برگزاری نمایشگاه همکاری داشته‌اند و نیز غرفه‌ها و طرح‌های برگزیده در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
طی آیین اختتامیه از نفرات برگزیده کمیته‌ها و بخش‌های مختلف چون غرفه کودک از کمیته فرهنگ و هنر دینی، غرفه آموزش و تحلیل مفهوم‌سازی قرآنی کودکان از کمیته آموزش و پژوهش، کتابخانه تخصصی صحیفه سجادیه از بخش عترت، باشگاه همراهان نمایشگاه با تقدیر از غرفه اتاق فکر از بخش فضای مجازی، غرفه جامعه القرآن الکریم از بخش موسسات قرآنی، بنیاد امامت از بخش موسسات قرآنی مردم‌نهاد، شورای عالی قرآن شهرداری تهران از بخش نهادها، دانشگاه فرهنگیان از بخش دانشگاهیان، غرفه رهیافتگان از بخش بین‌الملل، نشر جمال از بخش فروش ناشران مکتوب، غرفه یارانه‌پژوهان شرق از بخش فروش دیجیتال، حوزه علمیه قم به دلیل ارائه مشاوره‌های تخصصی در بخش حوزوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از بخش استان‌ها، خانم عادلی، فعال‌ترین عضو باشگاه همراهان نمایشگاه، بانک صادرات جمهوری اسلامی ایران، سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکت خدماتی کالای شهروند، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، شرکت بهره‌برداری مصلای حضرت امام خمینی(ره)، خبرگزاری ایکنا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ستاد مدیریت بحران شهر تهران، خبرگزاری ایسنا رسانه برتر در نمایشگاه قرآن با اهدای لوح، تجلیل به عمل آمد.

پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به  پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست
آیین اختتامیه بخش دانشگاهی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که به مدیریت دانشگاه فرهنگیان برپا بود به صورت مجزا در همان چهارم خردادماه در مصلی برپا شد. در حاشیه آن از تیم‌های برگزیده مسابقات دانشجویی در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن با اعطای جوایزی تقدیر شد که بر این اساس در بخش آقایان، دانشگاه علوم و معارف قرآن، رتبه نخست مسابقات تیمی دانشجویی را کسب کرد. همچنین دانشگاه ایران از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رتبه دوم و دانشگاه فرهنگیان رتبه سوم را کسب کرد. در بخش بانوان نیز رتبه اول به دانشگاه علوم و معارف قرآن رسید. دانشگاه ایران و دانشگاه فرهنگیان هم به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم مسابقات تیمی را کسب کردند.

پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به  پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست

همچنین در این آئین از ۱۷ غرفه حاضر در این بخش و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که مدیریت دانشگاه‌های زیرمجموعه خود را برعهده داشتند، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اهدای لوح یادبود و تندیس این دوره از نمایشگاه تقدیر شد.

پایان بیست‌هفتمین نمایشگاه قرآن/ به  پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست

بر اساس این گزارش، در این آیین از دانشگاه‌های فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاددانشگاهی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی‌ ـ کاربردی، سازمان بسیج دانشجویی، دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه سوره و دانشگاه هنر نیز تجلیل به عمل آمد.
یادآور می‌شود، اختتامیه بخش بین‌المللی نمایشگاه بیست‌وهفتم نیز 31 اردیبهشت‌ماه برپا شد تا پرونده این بخش نیز با برگزاری 20 نشست بسته شود. طی این مراسم از دانشجویان خارجی حاضر و مؤسسات شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل تجلیل به عمل آمد. همچنین در پایان این مراسم تابلوهای مزین به آیات قرآن و هدایایی به رسم یادبود به تمامی غرفه‌ها و مؤسسات شرکت‌کننده در این بخش اهدا شد.

همچنین، امسال رکورد فروش ۱۲ میلیاردی در نمایشگاه قرآن زده شد این موضوعی بود که از سوی محمدتقی حق‌بین، مدیر بخش فروش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مطرح شد و گفت: امسال وسعت نمایشگاه به لحاظ تعداد غرفه‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. تعداد ناشرانی که در این نمایشگاه حضور داشتند، بی‌سابقه بود و ۱۵۷ ناشر، غرفه مستقل داشتند و بیش از سه هزار و 200 عنوان کتاب را عرضه کردند و امسال برای اولین‌بار بخش کودک از بزرگسال جدا شد که موجب شد خانواده‌ها به راحتی برای فرزندان خود کتاب خریداری کنند.
انتهای پیام

captcha