اثر‌ات روزه‌‌داری بر سلامت سلول‌های مغز‌ی
کد خبر: 3814756
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

اثر‌ات روزه‌‌داری بر سلامت سلول‌های مغز‌ی

گروه سلامت ــ محدودیت دریافت غذا طی روزه‌داری می‌تواند بدن انسان را از مسائل و مشکلات سلامتی مثل چربی خون بالا، بیماری قلبی و چاقی محافظت کند؛ همینطور باعث افزایش احساس سلامتی جسمی شده و سلامت ذهنی را بالا ببرد.

‌به گزارش ایکنا؛ عوامل روحی و روانی در کنار اجزای مختلف بدن از جمله سیستم ایمنی، سیستم عصبی وسیستم گوارش می‌تواند در سلامت انسان نقش مهمی ایفا کند. با توجه به آیات قرآنی، روایات، احادیث و دستورالعمل‌ها‌ی اسلامی می‌توان به ارزش و جایگاه ویژه سلامت در دین مبین اسلام پی‌برد.

دین مبین اسلام روزه‌داری را اسباب سلامت جسم و روح انسان بیان داشته و به طور مستقیم در آیات قران و بسیاری از روایات اسلامی به آن اشاره شده است. امروزه سازمان بهداشت جهانی نیز معنویت را یکی از ابعاد مهم سلامتی برشمرده و به اهمیت تأثیرگذاری آن بر سلامت بیش از پیش تأکید دارد.

در آیات متعدد قرآنی و احادیث شریف و کتب معتبر دینی به اهمیت روزه‌داری و ارتباط آن با سلامت جسم و روح اشاره شده است. در آیه چهار سوره مبارکه «الطارق» به سیستم ایمنی اشاره شده است، اما با توجه به شواهد علمی می‌توان بر نقش روزه‌داری درارتقای سیستم ایمنی و سلامت تأکید کرد.

محدودیت دریافت غذا طی روزه‌داری می‌تواند بدن انسان را از مسائل و مشکلات سلامتی مثل چربی خون بالا، بیماری قلبی و چاقی محافظت کند و همینطور باعث افزایش احساس سلامتی جسمی شده و سلامت ذهنی را بالا ببرد.

با روزه‌داری بدن ما قادر خواهد بود مواد سمی را از بدن خارج کند و به دستگاه گوارش استراحت دهد. متخصصین تغذیه به این مسئله اشاره می‌کنند که روزه‌داری به دستگاه گوارش، اجازه می‌دهد که خود را پاکسازی و تقویت کند. روزه‌داری باعث تحریک پروسه اوتوفاژی می‌شود که یک پروسه پاکسازی و خروج ذرات خطرناک و صدمه زننده به بدن است.

دانشمندان رابطه بین رژیم غذایی و سلامت رود‌ه‌ها و وضعیت مناسب ذهنی را مطالعه کرده‌اند و دریافته‌اند که روزه‌داری می‌تواند منجر به آزاد شدن فاکتور BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) در مغز شود که نشان داده شده می‌تواند باعث محافظت سلول‌های مغزی از صدمات و باعث کاهش اضطراب و افسردگی شود و نیز ریسک فراموشی را کاهش دهد. بسیاری از افراد که روزه‌دار هستند متوجه شده‌اند که فعالیت‌های خود را بهتر انجام می‌دهند و روزه‌داری به افراد در جهت به‌دست آوردن یک بدن سالم و قوی کمک می‌کنند.

روزه‌داری می‌تواند مسیر متابولیک بدن را تغییر دهد و اوتوفاژی را تسریع می‌کند که از مکانیسم‌های مقابله با سرطان و عفونت و بیماری‌های دژنراتیو مغزی است و به طور پایه‌ای شرایطی را برای بدن فراهم می‌کند که سلول‌هایی که بهترین شرایط را ندارند از بین بروند.

مطالعات یافته‌اند که روزه‌داری یک راه مؤثر برای تحریک اوتوفاژی نورونال است (پاک کردن سلول‌های مغز که خوب کار انجام نمی‌دهند) و بنابراین مغز انسان را در برابر بیماری‌های نورودژنراتیو حفاظت می‌کند و نیز باعث ایجاد پاسخ‌های متابولیک مفید شامل‌کاهش نشانگر‌های التهابی، تنظیم گلوکز و انسولین و افزایش نوروتروفین‌ها گروهی از پروتئین‌ها که در جهت بقا، رشد و عملکرد سلول‌های عصبی است.

نکته‌‌ مهم شایان ذکر این است که میلیون‌ها مسلمان بدون هیچ مشکلی روزه می‌گیرند، پس روزه‌داری اصلا چیز ترسناکی نیست. اگر در حال حاضر به دنبال برنامه‌‌غذایی می‌گردید که از همه برایتان مناسب‌تر باشد، پس چرا روزه گرفتن و بهره‌مندی از تمام فایده‌های آن برای سلامتی را امتحان نکنید؟

انتهای پیام
captcha