شب قدر؛ فرصتی برای تفکر با خدا در خلوت/ لزوم بیداری باطنی و علائم حیات دینی
کد خبر: 3814839
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
رئیس انجمن تبلیغ حوزه:

شب قدر؛ فرصتی برای تفکر با خدا در خلوت/ لزوم بیداری باطنی و علائم حیات دینی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس انجمن تبلیغ حوزه با بیان اینکه شب قدر احیای باطنی و مقدمه تقویت فضایل اخلاقی است، تفکر را مهمترین عمل در این شب دانست و گفت: مناسکی مانند لیالی قدر ناب‌ترین عرفان است. لذا علائم حیات دینی و اخلاقی انسان باید در این شب‌ها فعال باشد و انسان بیداردل و متوجه باشد که در محضر چه مقام و چه وجودی است.

واعظ موسویحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، رئیس انجمن تبلیغ حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) و لیالی قدر و ابراز امیدواری برای توفیق قدردانی در این ایام برای تمام موالیان اهل بیت(ع)، گفت: این ایام مقدمه‌ای است تا خداوند تقدیرات خوبی را برای ما رقم بزند.

بیداری باطنی در شب قدر

وی ادامه داد: احیای شب قدر به معنای بیدار بودن و زنده نگه داشتن این شب‌هاست؛ البته این احیا دو معنای ظاهری و باطنی دارد؛ معنای ظاهری همین بیداری و نخوابیدن است، ولی قطعاً بعید است که صرفاً این معنا مراد شده باشد. بیداری باطنی و اینکه انسان با انجام کار‌های شایسته بتواند قدر این شب‌ها را بداند و زنده نگه دارد و در پرتو عبادات خود را مشمول عنایت و لطف الهی قرار دهد احیای حقیقی است.

واعظ موسوی با اشاره به اهمیت و جایگاه شب قدر، بیان کرد: شرافت این شب براساس آیه شریفه در سوره قدر، برتر از الف شهر یا هزار ماه قمری است؛ یعنی اگر انسان مؤمن در طول سال به هر دلیلی نتواند خودسازی کند و فضایل اخلاقی را در خود بارور کند، این لیالی فرصتی برای مقدمه‌سازی، توبه و بازگشت به خویشتن است و می‌تواند مقدمه‌ای برای اصلاح یک عمر زندگی باشد.

وی با اشاره به بخشی از آیه شریفه ۳۱ سوره نور «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» اظهار کرد: در این شب‌ها باید به معنای واقعی کلمه بیدار باشیم و وجود خود را به فضایل اخلاقی زینت دهیم و طبق این آیه شریفه کسی نباید نومید از رحمت، بخشش و غفران الهی باشد، زیرا آیه فرموده که تمام مؤمنان که طبیعتاً هرکدام از ما گرفتار گناهانی بوده‌ایم توبه کنیم و نومید هم نباشیم همان طور که در آیه شریفه «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» این مسئله بیان شده است.

علائم حیات دینی

این استاد حوزه با بیان اینکه احیای شب قدر صرف نخوابیدن و بیداری برای هر کاری نیست، اظهار کرد: باید علائم حیات دینی و اخلاقی انسان در این شب‌ها فعال و انسان بیداردل و متوجه باشد که در محضر چه مقام و چه وجودی است.

واعظ موسوی در مورد ادعیه وارد برای این شب‌ها بیان کرد: در مراقبات مرحوم ملکی تبریزی و مفاتیح شیخ عباس ادعیه و اذکار متعددی ذکر شده که از جمله قرائت سوره قدر، دعای جوشن کبیر و ... است، ولی فلسفه همه این اعمال ایجاد شایستگی برای دریافت تفضلات الهی است و کسانی که به تقدیر یک سال زندگی خود اهمیت می‌دهند نمی‌گذارند که این ایامشان به غفلت سپری شود.

تفکری بالاتر از هفتاد سال عبادت

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: کسی که تقدیرش برای او مهم است در این شب‌ها دچار غفلت نخواهد شد و لحظه تقدیر را با حواس‌پرتی سپری نمی‌کند؛ در واقع این مسئله تأکید بر تفکر است، یعنی انسان در خلوتش با خدا بر نفس خود تفکر کند که ارزش این تفکر بالاتر از عبادت هفتاد سال است. به همین دلیل بر مباحث علمی هم تأکید شده، زیرا مقدمه تفکر است.

واعظ موسوی در پاسخ به این سؤال که مناسک اسلامی به خصوص شب قدر نوعی عرفان درست و مورد تأیید شرع را بیان فرموده است، ولی چرا این روز‌ها تمایل برخی جوانان به عرفان‌های کاذب رو به ازدیاد است؟ بیان کرد: مهم‌ترین عامل این مسئله جهل و غفلت به عنوان سرچشمه گرایش به این عرفان‌های کاذب است؛ متأسفانه افرادی گرفتار این نوع مسائل می‌شوند که با معارف قرآن و اهل بیت(ع) آشنایی ندارند و یا اگر آشنایی آنان سطحی است و در مکتب اهل بیت و قرآن آبدیده نشده‌اند و تصور می‌کنند که راه برون‌رفت از گرفتاری و مشکلاتشان گرایش به این نوع مباحث است.

وی منشأ دوم رواج برخی عرفان‌های کاذب را برنامه‌ریزی دشمنان اسلام و انقلاب برشمرد و گفت: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب به خصوص برای از بین بردن ایمان جوانان برنامه‌ریزی وسیعی داشته‌اند. سرویس‌های جاسوسی صهیونیست‌ها و آمریکا منفعت خود را در این می‌دانند که جوانان مسلمان به خصوص ایرانی را از باور‌های درست تهی کنند و با تیر‌های شیطان از اطراف و اکناف و با سم‌های مهلک و کشنده بر وجود آنان بتازند.

شب قدر فرصت تفکر در خلوت با خداست/ لزوم بیداری باطنی و علائم حیات دینی

رئیس انجمن تبلیغ حوزه علمیه تصریح کرد: کسانی هم در داخل کاری جز گرفتار کردن و انحراف دیگران ندارند و دست‌پرورده دشمنان هستند و راه مقابله با آنان این است که بنیه‌های علمی و اخلاقی جوانان بر محوریت قرآن و مکتب اهل بیت(ع) را تقویت کنیم و اگر این اعتقاد در وجود جوانان نهادینه شود، مانند دژ مستحکمی در برابر این توطئه‌ها و انحراف‌ها، که عمدتاً اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، خواهد بود.

انتهای پیام

captcha