شخصیت امام علی(ع) تا قیامت موج‌آفرین است/ انتقاد از نحوه معماری در کشور
کد خبر: 3814858
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
آیت‌الله العظمی سبحانی:

شخصیت امام علی(ع) تا قیامت موج‌آفرین است/ انتقاد از نحوه معماری در کشور

گروه فعالیت های قرآنی ــ مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه هنوز هم بسیاری از فضایل امام علی(ع) بر مردم آشکار نشده است تاکید کرد: برخی شخصیت‌ها موجی ایجاد می‌کنند که تا آخر دنیا خروشان است؛ امام علی(ع) نیز از همین گروه هستند که امواج نورانی ایشان در این قرن‌ها خروشان مانده است.

شخصیت امام علی(ع) تا قیامت موج‌آفرین است/ انتقاد از نحوه معماری در کشوربه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله العظمی سبحانی امروز 5 خرداد ماه در ادامه درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه با انتقاد از وضعیت شهرسازی در عصر جدید گفت: از نظر اسلام نباید خانه‌ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند؛ به خصوص در قم نباید خانه ها به این شکل ساخته شود که زنان در منزل خود هم مجبور باشند با چادر تردد کنند.

وی با اشاره به تفاوت صبر و رضایت افزود: فرق صابر و راضی آن است که شخص صابر، ملالت را لمس می‌کند ولی سخن نمی‌گوید بلکه راضی، ملالت را هم لمس نمی‌کند و می‌گوید که هرچه از دوست رسد نیکو است.

این مرجع تقلید بیان کرد: شخص راضی در همه امور راضی است و هیچ وقت هیچ اتفاقی او را برآشفته نمی کند زیرا می داند که صلاح او در اتفاقاتی است که رخ داده است؛ انسان صابر، فقر را دوست ندارد ولی فرد راضی فرقی بین فقر وغنا قائل نیست.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی بیان می کند که اگر انسان مورد پاداش قرار می گیرد از سرچشمه رضایت است؛ یعنی اگر انسان از کسی راضی شد در حقیقت به او خدمت کرده است؛ جنت پاداشی است که سرچشمه آن، رضایت خدا است؛ پس رضایت خدا افضل از جنت است.

آیت الله العظمی سبحانی بیان کرد: علامه طباطبایی بیان می کند که رضوان خدا در صورتی جلب می شود که همه کارها برای خدا باشد؛ روزه گرفتن نباید برای بهداشت و مسایل دیگر باشد بلکه باید برای رضای الهی باشد.

وی گفت: شخصیت هایی که در جهان، بروز وظهور می کنند به چند دسته تقسیم می شوند؛ برخی به شکلی زندگی می کنند که پس از مرگ آنها هیچ خبری نیست و دفن جسد آنها به معنی دفن نام آنها است.

وی افزود: افرادی هستند که در جامعه موج آفرینی می کنند و مردم نیز تا چند صباح پس از مرگ، او را دعا می کنند ولی برخی شخصیت ها موجی ایجاد می کنند که تا آخر دنیا خروشان است؛ امام علی(ع) نیز از همین گروه هستند که امواج نورانی ایشان در این سال‌ها خروشان مانده است.

وی تصریح کرد: از میان مسیحیان تنها جرج جرداق نیست که در خصوص حضرت علی(ع) این چنین سخن می گوید بلکه بسیاری از مسیحیان در خصوص ایشان تعابیر خاص دارند.

آیت الله العظمی سبحانی بیان کرد: نامه امام علی(ع) به مالک از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است که مبنای سیاست باشد؛ نهج البلاغه بخش کوچکی از علم امام علی(ع) است ولی در کنار همه این فضایل، فضیلتی در وجود امام علی(ع) است که کمتر به آن اشاره شده است؛ 11 هزار نامه و خطبه و کلمات قصار از امام علی(ع) ثبت شده است که همه آنها مرتبط به پس از ارتحال امام علی(ع) است.

وی گفت: گاهی دشمنان امام نیز کلمات قصار حضرت را نقل کرده اند؛ امام علی(ع) درزمان پیامبر(ص) اصلا سخنی نمی گفتند زیرا با وجود پیامبر اکرم ایشان لب به سخن نگشودند؛ در رساله حقوق سیدالساجدین نیز به همین مساله اشاره شده است که باید چنین احترامی برای بزرگان قائل بود.

وی افزود: هنوز بخش هایی از زندگانی امام علی(ع) برای مردم روشن نشده است و برخی از فضایل ایشان هنوز بر مردم آشکار نیست؛ دقیقا14 قرن از شهادت امام علی(ع) می گذرد و باید در سراسر کشور از علم و تقوا و سیاست و ادب امام سخن گفته شود و موجی در این زمینه ایجاد شود.

انتهای پیام

captcha