ریشه تمسخر دیگران چیست؟
کد خبر: 3814874
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
حجت‌الاسلام رفیعی شرح داد:

ریشه تمسخر دیگران چیست؟

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه در سخنانی به تشریح ریشه‌های تمسخر دیگران پرداخت و گفت: عقده حقارت، ثروتمند بودن و جهل از جمله ریشه‌های این مسئله است.

ریشه تمخسر دیگران چیست؟به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والسلمین ناصر رفیعی، امروز 5 خردادماه در جمع زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: قرآن فرموده ما جلوی کسانی که پیامبر را مسخره می‌کنن، می‌ایستیم؛ در طول تاریخ تهمت‌های زیادی به انبیاء از جمله موسی(ع) زدند، ولی وقتی فرعون گرفتار عذاب شد یا قارون در زمین فرو رفت، هیچ فریادرسی نداشت.

وی افزود: قرآن در سوره مؤمنون فرموده که روز قیامت عده‌ای در جهنم فریاد می‌زنند که به داد ما برسید، ولی به آن‌ها گفته می‌شود که ساکت شوید و هیچ کسی به حرف شما گوش نمی‌دهد، زیرا اهل تمسخر بودید؛ بنابراین اگر کسی بنده‌ای را تمسخر کند، گویی خدا را مسخره کرده است.

رفیعی با اشاره به ریشه تمسخر بیان کرد: جهل و نادانی اولین ریشه تمسخر است؛ با هم خندیدن عیبی ندارد، ولی به دیگری خندیدن بد است و از دل این کار، تهمت و غیبت بیرون می‌آید. در زمان پیامبر هم شوخی و مزاح وجود داشت و پیامبر و ائمه(ع) هم بشاش بودند و مزاح می‌کردند، ولی تمسخر در آن نبود.

وی با بیان اینکه در روایت است که شوخی ناپسند آبروی انسان را می‌برد، خطاب به افرادی که ماهواره دارند و عمرشان را در شبکه‌های مجازی سپری می‌کنند، افزود: هجمه‌های عقیدتی حساب شده در این شبکه‌ها پخش می‌شود که ساعت‌ها کار فکری پشت پرده آن وجود دارد؛ اسم شبکه، شبکه اجتماعی است، ولی نهاد اعتقادات و خانواده را هدف گرفته است، ولو اینکه ممکن است به مناسبت شهادت امام علی(ع) پیام تسلیت هم بزند. همچنین باعث شهوت زودرس برای نوجوانان و به گناه افتادن آنان و بدآموزی نسبت به خانواده می‌شود. البته صدا و سیما هم باید حواسش جمع باشد.

رفیعی با بیان اینکه برخی این شبکه‌ها پشت پرده سیاسی دارند، به مسئله قدرت تشخیص احسن پرداخت و اظهار کرد: شرط گوش دادن به اقوال مختلف که قرآن بر آن تاکید فرموده، این است که فرد قدرت تشخیص احسن داشته باشد؛ این‌ها از نماز و زکات و فضائل اهل بیت(ع) نگذشته و برای همه اعتقادات ایجاد شبهه می‌کنند و حتی بزرگترین مرکز شیعه‌شناسی در اسرائیل برای همین کارها تأسیس شده است.

این استاد حوزه بیان کرد: گاهی ریشه تمسخر، حسادت است، ما باید روی صفات مثبت افرد تمرکز کنیم نه نکات منفی؛ مثلا صفیه، همسر پیامبر(ص) نمونه‌ای از این دست است، چون وی یهودی بود و مسلمان شد و به ازدواج پیامبر درآمد، ولی برخی او را مسخره می‌کردند که تو یهودی‌زاده هستی که پیامر به ایشان گفتند در برابر آنان بگو هارون جد من و موسی عموی من و پیامبر(ص) همسر من است.

وی با بیان اینکه گاهی هم ریشه تحقیر و تمسخر، فقر است، اظهار کرد: اینقدر خداوند از این حرکت ناراحت می‌شود که باعث حبط اعمال انسان است و بیش از 10 آیه در مذمت برخورد یک ثروتمند با فقیر از جمله در ابتدای سوره عبس آمده است.

رفیعی، طمع، کینه‌توزی و حقارت را از دیگر ریشه‌های این کار برشمرد و افزود: برخی عقده حقارت دارند و می‌خواهند با تمسخر دیگران، خود را اشباع کنند، در حالی که ما باید به مردم شخصیت بدهیم؛ بلال که عبد حبشی بود، آن قدر اوج گرفت، در حالی که چهره زیبایی نداشت و سلمان فارسی نیز تا جایی پیش رفت که «منا اهل البیت» شد.

انتهای پیام

captcha