حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شود
کد خبر: 3814883
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شود

گروه اجتماعی ـ استاندار لرستان با تاکید بر این‌که باید حفاظت از حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شود که همه در آن دخیل باشند، گفت: اگر نتوانیم بحث مشارکت مردم را وارد کنیم در زمینه حفاظت از حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی دچار مشکل می‌شویم.

حفاظت از حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شودبه گزارش ایکنا از لرستان، سید موسی خادمی، استاندار لرستان امروز، پنجم خرداد در اولین جلسه اطفای حریق استان لرستان که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهارکرد: منابع طبیعی لیستی با حوزه بحران از ماشین‌های آتش‌نشانی تهیه و پیگیری کنند که بیمه آن‌ها در خارج از شهر پرداخت شود تا در هنگام وقوع آتش‌سوزی مشکلی برای اعزام آن‌ها نداشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی‌از سرمایه‌های اصلی ما در استان‌های زاگرس‌نشین جنگل‎هاست که هم وظیفه ملی و هم وظیفه اصلی ما حفاظت از آن‌هاست.
خادمی اضافه کرد: این‌که عده‌ای فکر کنند حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی بر عهده دولت است، درست نیست بلکه باید حفاظت از این سرمایه‌های طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شود که همه در آن دخیل باشند؛ باید حفاظت از مراتع و جنگل به جریانی اجتماعی تبدیل شود و حساسیت‌های اجتماعی در این خصوص را افزایش دهیم چراکه همین اصل کار است و اگر نتوانیم بحث مشارکت مردم را وارد کنیم دچار مشکل می‌شویم.
خادمی تصریح کرد: بنابراین همه سازمان‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند اعم‌از ائمه جماعت، ورزش و جوانان، تبلیغات، آموزش‌وپرورش و صداوسیما باید تلاش کنند که مردم را روی موضوع حفاظت از منابع طبیعی حساس کنیم تا مردم پای‌کار آیند.
استاندار لرستان افزود: این استان وسیع است و نقاط صعب‌العبوری دارد؛ رابطه بین پوشش گیاهی خوب و صعب‌العبوری راه‎ها وجود دارد و از طرفی دولت نیروی محدود دارد و بنابراین هر کسی در منطقه خود باید حافظ منابع طبیعی باشد که در این راستا نقش دهیاری‌ها و شوراها بسیار مهم است. وظیفه قانونی دهیار است که از اموال عمومی حفاظت کند.
خادمی گفت: در کنار این موارد باید تیم‌های واکنش سریع را تعریف کنیم و در شهرستان‎ها متناسب با هر منطقه، تیم‌های واکنش سریع معین شود. این تیم‎ها باید در جریان باشند و به‌محض این‌که آتش‌سوزی رخ داد وارد کار شوند.
استاندار لرستان با انتقاد از این‌که گاهی اوقات در هنگام حریق عملکردمان به‌موقع نیست، تصریح کرد: کارهایی که انجام می‌شود سریع و مناسب باشد و اطفای حریق مثلاً با گرفتن یک سلفی از مسئولین با عملیات اطفا حریق خاتمه پیدا نکند و اقدامات سازماندهی انجام شود.
وی افزود: از ظرفیت عشایر در بحث حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها استفاده شود تا هم این‌که آنان عامل آتش‌سوزی نشوند و همین‌که در هنگام حریق پای کار بیایند.
خادمی با تاکید بر این‌که با مسببان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان برخورد قضایی جدی شود، گفت: بحث‌های طایفه‎ای نیز در بروز آتش‌سوزی در نظر گرفته شود؛ در جاهایی‌که احساس می‌شود امکان آتش‌سوزی از طریق دعوای طایفه‌ای صورت می‌گیرد، فرمانداران و بخشداران با آنان صحبت کنند و تذکر دهند که در جریان هستند در چنین نقطه‌ای اختلاف است و اگر آتش‌سوزی رخ دهد، متهمان اصلی شمایید.
استاندار لرستان اضافه کرد: در رابطه با اعتبار برای اطفای حریق هم کمک می‌کنیم و سازمان برنامه ‌و بودجه هم در حد سال گذشته به دستگاه‌های مرتبط اعتبار پرداخت کند.
وی با بیان این‌که امیدواریم امسال مشکلی از طرف راه‌آهن برای بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع نباشیم و منشاء بروز آتش نباشد، افزود: منابع طبیعی فراوانی نقطه آتش‌سوزی در مناطق حساس را در بیاورد و ریشه‌یابی کند تا با استفاده از تجربه قبلی، از بروز آتش‌سوزی مجدد جلوگیری شود.
چگنی، کوهدشت، پل‌دختر و خرم‌آباد؛ 4 شهرستان بحرانی در بحث حریق جنگل‌ها
شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان نیز در این جلسه، اظهارکرد: با توجه به بارندگی‌هایی که سال گذشته و فروردین ۹۸ داشتیم رشد پوشش گیاهی فراوان شده و از طرفی وسعت زیاد مراتع، کوهستانی بودن و شیب بالای استان می طلبد در سال‌جاری توجه ویژه‌ای به بحث پیشگیری از حریق استان انجام شود.
وی با بیان این‌که ‏43 درصد مساحت استان جنگل است و از نظر پوشش جنگلی مقام اول را در کشور داریم، ادامه داد: بیشترین مراتع استان در الیگودرز و کمترین در شهرستان چگنی با  9018  هکتار است.
نجفی اضافه کرد: تقسیم‌بندی شهرستان براساس سابقه حریق در 15 سال گذشته به‌صورتی است که نشان می‌دهد شهرستان چگنی، کوهدشت، پل‌دختر و خرم‌آباد بحرانی هستند و الیگودرز، دورود، ازنا و بروجرد کمترین حریق را داشتند.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان‏ خاطرنشان کرد: در سال 97 با توجه به پشتیبانی استاندار، بسیج، سپاه و ... کمترین حریق را داشتیم به‌طوری‌که 129 هکتار از جنگل‌ها و مراتع لرستان دچار حریق شدند.
وی افزود: مهم‌ترین عامل ایجاد حریق در جنگل‌ها، عامل انسانی است که 99 درصد علل آتش‌سوزی‌هاست. تبدیل اراضی به زمین کشاورزی، اختلاف قومی و قبیله‌ای، آتش زدن پرچم مزارع توسط کشاورزان و سهل‌انگاری چوپانان و گردشگران از دیگر علل ایجاد آتش‌سوزی هستند.
نجفی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در مسیر راه‌آهن لرستان، یادآور شد: تاکنون اقدام خاصی در مسیر راه‌آهن خوزستان به لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی انجام نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان‏ با بیان این‌که متوسط مساحت سالانه جنگل‌ها که دچار آتش‌سوزی می‌شوند در دنیا دو میلیون هکتار و در کشور 1700 هکتار در کشور است، یادآور شد: طی ده سال گذشته بیشترین آتش‌سوزی‌ها در شهرستان خرم‌آباد با 180 فقره، کوهدشت 160 فقره، پل‌دختر 110 فقره و چگنی 98 فقره بوده و کمترین در رومشکان با 25 فقره بوده است.

لرستان جزو سه استان برتر کشور در بحث پیشگیری از حریق

نجفی افزود: بیشترین آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان از نظر مساحت در استان، در شهرستان کوهدشت با 5298 هکتار و بعد در شهرستان‌های پل‌دختر، چگنی و خرم‌آباد و کمترین آتش‌سوزی در شهرستان رومشکان با 74 هکتار بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان با بیان این‌که در سال  97، 62 فقره حریق در سطح استان اتفاق افتاد که در همان لحظه 55 فقره حریق اطفاء شدند، گفت: لرستان جزو سه استان برتر کشور در بحث پیشگیری از حریق است. بیشترین مساحتی که سال گذشته دچار حریق شد به ترتیب در شهرستان ‎ های خرم‌آباد، پل‌دختر و چگنی بوده است.
وی اضافه کرد: امسال نیز 150 نقطه بحرانی در استان شناسایی شده که خرم‌آباد با 28 نقطه بحرانی، بیشترین حساسیت را دارد و شهرستان بعدی کوهدشت است که باید در این مناطق دیده‌بان داشته باشیم.
نجفی با بیان این‌که هترین راه مقابله با حریق سرعت عمل است و اگر دیده بان در منطقه حاضر باشد، سریع‌تر این کار انجام می‌شود، اضافه کرد: برای اطفاء حریق در لرستان نیاز به دستگاه دمنده و بالگرد داریم و برآورد کرده‌ایم که امسال سه میلیارد برای اطفای حریق نیاز داریم.

انتهای پیام

captcha