خداوندا، چنان باشم که شیطان در قلبم را نکوبد
کد خبر: 3814974
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

خداوندا، چنان باشم که شیطان در قلبم را نکوبد

گروه جامعه ــ شیطان با سه گروه کاری ندارد: کسانی که به یاد خدا باشند، در سحرها استغفار کنند و از خوف خدا گریه کنند. هر کدام از ما جزء کدام یک از این سه گروه هستیم؟

به گزارش ایکنا؛ هر کاری راهی دارد؛ مثلاً راضی کردن خدا راه و روش خاص خود را دارد که باید یاد گرفت. اما فقط انسان نیست که راه‌ها را پیدا می‌کند شیطان هم خوب بلد است راه پیدا کند؛ مثلاً راه‌یابی به قلب انسان‌ها. پس انسان باید راه‌ها را خوب بشناسد تا برخی مسیرها را طی کند و برخی راه‌ها را ببندد. در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان از خدا برای شناخت راه رضایت او و بستن مسیر ورود شیطان به قلب‌هایمان کمک می‌خواهیم.

در دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ دَلِیلاً وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاًیَا قَاضِیَ حَوَائِج الطالبین؛ خدایا در این روز مرا به سوی رضا و خشنودی خود راهنمایی کن و شیطان را بر من مسلط مگردان و بهشت را منزل و مقامم قرار ده، ای برآورنده حاجات طالبان».

پیام اول: راه‌های تحصیل رضای خدا

برای رسیدن به مقام رضا، انسان باید بداند هر چه را خدای سبحان برای بنده‌اش مقدر کند، خیر است، اگرچه بنده از سر و حکمت آن، آگاه نباشد.

راه‌های کسب رضای الهی در قرآن کریم:

1.اطاعت از خدا  2.تقوی الهی  3.توکل کنندگان بر خدا  4.پیروی از انبیاء، رسول خدا و ائمه(ع) 5. رضایت اهل بیت(ع) 6.انفاق در راه خدا 7.گذشتن از جان 8.صداقت و راستی  9. اصلاح بین مردم  10. هجرت و جهاد در راه خدا 11.امر به معروف و نهی از منکر 12. ایمان و عمل صالح و خشوع در برابر خدا 13. شکر نعمت و خشنودى خدا 14. دوستی دوستان خدا و دشمنی با دشمنان او 15.رضایت پدر و مادر.

پیام دوم: راه‌های تسلط شیطان بر انسان

قلب همانند دژى است و شیطان دشمنى است که قصد ورود به این دژ و تسلط بر آن را دارد و هیچ کس نمی‌تواند دژ را از (ورود) دشمن نگاه دارد مگر آن که از درهاى دژ و مسیرهای ورودى و رخنه‌هایش پاسدارى کند تا دشمن وارد نشود و تنها کسى توان این کار را دارد که درهاى دژ را بشناسد.

راه‌های نفوذ و تسلط شیطان: 1. حرص و حسد 2. خشم 3. شهوت 4. طمع 5. عجله در کارها 6. ثروت 7. دنیا 8. بخل و ترس از تهیدستی 9.  جهل 10.  بد گمانی.

راه‌های دفع شیطان: چاره دفع شیطان بستن راه هاى ورود شیطان و پاک کردن دل از صفات نکوهیده است. فقط با یاد خدا شیطان از آن منزجر مى‌شود، ولى اگر شهوت بر دل غالب شود ذکر خدا نمى‌تواند شیطان را از درون دل بیرون کند، پس شیطان در درون دل مستقر مى‌شود. اما دل‌هاى تقوا پیشگان را که از هوى و صفات نکوهیده خالى است، شیطان به خاطر شهوت‌ها نمى‌کوبد بلکه آنگاه آن را مى‌کوبد که غافل و از یاد خدا خالى باشد و هرگاه به یاد خدا برگردد شیطان دور مى شود.

پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: سه طایفه‌اند که شیطان با ایشان کار ندارد: «الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ وَ الْبَاکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ؛ 1. کسی که یاد خدا باشد 2. کسانی که در سحرها استغفار می کنند 3. کسی که از خوف خدا گریه می‌کند. شیطان با او کاری ندارد»

شیطان بر چه کسانی تسلط ندارد؟

اولین گروهی که شیطان بر آن‌ها تسلط ندارد، مخلصین هستند، در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: ابلیس گفت: من بر پنج گروه راه فریب و تسلط ندارم، ولی بقیه مردم در اختیار من هستند. 1.کسی که از روی نیت راستین خود را وابسته به خدا می‌داند و در همه امور به او توکل کرده است. 2.کسی که در طول شبانه روز تسبیح خداوند را زیاد می‌گوید. 3.کسی که آنچه بر خود می‌پسندد، بر برادر دینی خود نیز همان را می‌پسندد. 4.کسی که بر مصیبتی که هنوز نیامده، جزع و ناله نمی‌کند. 5.کسی که به آنچه خداوند تقسیم کرده راضی است و غصه روزی را نمی‌خورد.

چه کسانی دشمن شیطان هستند؟ روزی پیامبر خدا از شیطان پرسید: از امت من چند نفر دشمن تو هستند؟ شیطان جواب داد : ۱۶ نفر از امت تو دشمن من هستند. 1.خود شما( یا رسول الله) 2.عالمی که به علمش عمل می‌کند. 3.کسانی که قرآن می‌خوانند و به آن عمل می‌کنند. 4.کسانی که اذان‌های پنجگانه را برای نماز می‌گویند. 5.دوستدار فقیر و یتیم و مسکین 6.انسان مهربان 7.انسان متواضع در برابر پذیرش حقیقت 8.جوانی که در راه اطاعت خدا رشد و نمو پیدا کرده است 9.کسی که خود را از ارتکاب به حرام نگه می‌دارد. 10.کسی که در راه خدا نصیحت می‌کند. 11.کسی که دائم الوضو باشد.12.انسان خوش اخلاق 13.راضی به قضا و قدر الهی 14. زنان پاکدامن 15. کسانی که آمادگی برای مرگ دارند 16.اهل سخاوت و بخشش تا حد ایثار.

پیام سوم: راه‌های دستیابی به بهشت جاویدان

میل به جاودانگی و بهره‌مندی از لذت‌های جاویدان در سرشت انسان‌ها به ودیعه گذارده شده و انسانی که دوست دارد جاودانه شود، باید برای رسیدن به تنعمات بهشتی و جاودانگی در آن تلاش کند، در اینجا به برخی از راه‌های دستیابی به بهشت اشاره کرده و از خداوند تمنای آن را می‌کنیم:

1.مبارزه با نفس 2.اطاعت خداوند متعال 3.انجام عمل صالح 4.تقوی و خداترسی.

پیام چهارم: برآورده شدن و نشدن حاجات

برآورده شدن حاجات به امیدواری و حسن ظن ما به خدای متعال بستگی دارد و او خود برآوردن حاجات را به بعضی از بندگان خود واگذار می‌کند، در حدیثی از امام کاظم(ع) می‌خوانیم: «اِنّ لِلَّهِ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ یَسْعَوْنَ فِی حَوَائِجِ النَّاسِ هُمُ الْأَمِنُونَ یَومَ الْقِیامَةَ؛ همانا برای خداوند بر روی زمین بندگانی است که در برآورده کردن حاجت‌های مردم تلاش می‌کنند و ایشان امنیت یافتگان روز قیامت‌اند».

هشت خیانتی که موجب می‌شود دعا اجابت نشود

مردى به حضرت علی(ع) عرض کرد: خداوند مى‏‌فرماید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» پس چرا ما دعا مى‏‌کنیم، ولى اجابت نمى‏‌شود، حضرت فرمود: چون دل‏‌هاى شما در هشت مورد خیانت و بى‌وفایى کرد:

1.خدا را شناختید، ولى حقش را آن گونه که بر شما واجب بود، ادا نکردید. از این رو آن معرفت به کار شما نیامد.

2.به پیامبر خدا ایمان آوردید، ولى در عمل با سنت و روش او مخالفت کردید، پس ثمره ایمان شما چه شد؟

 3.کتاب خدا (قرآن) را خواندید، ولى در عمل با آن مخالفت کردید.

 4.گفتید ما از آتش دوزخ مى‏‌ترسیم، ولى در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوى جهنم مى‏‌روید.

 5.گفتید ما به بهشت تمایل و رغبت داریم، ولى کارهایى انجام مى‏‌دهید که شما را از بهشت دور می‌ى‏سازد.

6.نعمت‏‌هاى خدا را استفاده مى‏‌کنید، ولى شکر و سپاس‌گزارى نمى‏‌کند.

7.خداوند فرمود: شیطان دشمن شماست، شما نیز او را دشمن گیرید.  شما به زبان او را لعن می‌کنید، ولى در عمل با او دوستى و از او اطاعت مى‏‌کنید.

8.عیب‏‌هاى مردم را برابر دیدگان‏تان قرار دادید و عیب‌‏هاى خود را پشت سر انداختید، در نتیجه کسى را ملامت مى‏‌کنید که خود به ملامت سزاوارتر از او هستید. با این وضع چه دعایى از شما مستجاب شود، در صورتى که شما راه‌‏ها و درهاى دعا را به روى خود بسته‏‌اید؟! پس تقوا پیشه کنید؛ کارهایتان را اصلاح کنید؛ امر به معروف و نهى از منکر کنید تا خدا دعایتان را مستجاب کند.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha