انتقال مفاهیم دینی از رسانه‌های دیجیتال را جدی بگیریم
کد خبر: 3815139
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ارزانی:

انتقال مفاهیم دینی از رسانه‌های دیجیتال را جدی بگیریم

گروه فناوری اطلاعات ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فر هنگی و هنری مساجد از انگیزه خود درباره فعالیت در یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال گفت و بر ضرورت انتقال مفاهیم دینی از طریق رسانه‌های دیجیتال تأکید کرد.

انتقال مفاهیم دینی با رسانه‌های دیجیتال را جدی بگیریمحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیرستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، که در یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، دبیری بخش مساجد و مناسک دینی را عهده‌دار شده است، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این جشنواره اظهار کرد: به نظر من توجه به اصل ارتباطات، یکی از ویژگی‌هایی است که میزان اجتماعی‌ بودن بشر را نشان می‌دهد. از روزگار نخست، بشر با ساده‌ترین فعالیت‌ها و به تدریج با ساده‌ترین ابزارها به دنبال گسترش ارتباطات با پیرامون خود بوده است. ارتباطات در هر زمان براساس امکانات جامعه و اقتضائات آن نیاز به بازتعریف دارد و امروز نیز برای ارتباطات دینی باید به این اقتضائات و امکانات توجه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره رسانه‌های دیجیتال می‌تواند در انتقال بسیاری از مفاهیم دینی به مخاطبان مؤثر باشد و باید آن را جدی بگیریم، اظهار کرد: در زمان ما هر کس بگوید به ارتباطات توجه دارم، اما فقط از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کنم، حتماً ارتباط ناقص یا مخاطبانی محدود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی درباره انگیزه خود از فعالیت در یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از دوره‌های قبل در این جشنواره ملی مشارکت داشت، اما ورود من در بخش داوری به سوابق و علایق شخصی اینجانب بازمی‌گردد که هم در زمینه ادیان تخصص دارم و هم در فضای رسانه‌های دینی فعالیت داشته‌ام.

وی ادامه داد: از نظر سوابق رسانه‌ای، علاوه بر اینکه در دو سال اخیر مدیریت خبرگزاری شبستان را به عهده داشته‌ام، از حدود 16 سال قبل فعالیت‌های رسانه‌‌ای دینی را به طور مستقل آغاز کردم. آن زمان ارتباطات اینترنتی به شکل دایال‌آپ و سخت بود اما در همان فضا پایگاهی به نام «ایران، اصفهان، رواق اندیشه» راه‌اندازی و از آن طریق مخاطبان زیادی را در جهان اسلام جذب کردیم. این برنامه اینترنتی هر روز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پخش می‌شد و به سؤالات مکتوب مخاطبان هم پاسخ می‌دادیم.

دبیرستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یادآور شد: از زمانی که در فضای رسانه‌های دیجیتال فعال شدم، درباره روش‌های تبلیغ ادیان در این فضا مطالعه کردم که حاصل آن انتشار کتاب «شیوه‌های تبلیغی مسلمانان و مسیحیان» بود. در این کتاب که 10 سال پیش به چاپ رسید، به بیان شیوه‌های تبلیغ نوین دینی پرداختم.

وی درباره داوری آثار ارسالی به جشنواره اظهار کرد: بعد از اینکه تمامی آثار به دبیرخانه جشنواره واصل شود و پس از تفکیک در دبیرخانه، موارد مرتبط با بخش مساجد و مناسک دینی در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ ما نیز تیمی را متشکل از کارشناسان دینی و رسانه‌های دیجیتال مأمور می‌کنیم تا آثار را داوری کنند. بعد از داوری، دو برابر ظرفیت نفرات برتر را به دبیرخانه اعلام و سپس در یک جلسه با حضور رؤسای بقیه کمیته‌ها نفرات برتر را انتخاب می‌کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شاخص‌ها نیز گفت: از سال‌های گذشته درباره شاخص‌ها تجربیات خوبی را کسب کرده‌ایم و در مجموعه وزارت ارشاد نیز تجربیات خوبی در این زمینه وجود دارد.

انتهای پیام

captcha