ظرفیت‌های بزرگی برای خروج از مشکلات اقتصادی داریم
کد خبر: 3815214
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
اسحاق جهانگیری:

ظرفیت‌های بزرگی برای خروج از مشکلات اقتصادی داریم

گروه اقتصاد ــ معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: به رغم محدودیت مالی و اقتصادی، اما کشور ما ظرفیت‌های فراوانی برای برون رفت از مشکلات پیش رو دارد و فقط یارانه پنهان کشور بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است و جوانان تحصیلکرده نیز سرمایه‌های عظیمی هستند که می‌توانند برای برون رفت کشور از مشکلات به کمک بیایند.

ظرفیت‌های بزرگی برای خروج از مشکلات اقتصادی داریم

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، در مراسم نمایشگاه محصولات مددجویان توانمند‌شده كمیته امداد امام خمینی (ره) با تسلیت شهادت جانسوز حضرت علی (ع) اظهار کرد: ماه مبارك رمضان برای هر یك از ما درس‌ها و آموزه‌های متعددی در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی دارد. یكی از این درس‌ها تقویت روحیه همبستگی ملی در جامعه است تا اگر كسی ضعیف تر بود دست او را بگیریم و اجازه ندهیم در مشكلات تنها بماند.
معاون اول رییس جمهور افزود: همه ما به عنوان انسان‌های نیازمند دست نیاز به سوی خداوند كه بی‌نیاز مطلق است دراز می كنیم و اعتقاد داریم كه خداوند دست رد بر سینه بندگان خود نمی‌زند. ما باور داریم كه با اتكا به خداوند متعال می‌توانیم نیازهای جامعه اسلامی را مرتفع سازیم.
وی قناعت و صرفه‌جویی را از نتایج درس های ماه مبارك رمضان برشمرد و تصریح كرد: این درس‌ها در شرایط فعلی كشور برای ما بسیار آموزنده است. ما با اتكا به درس ها و مدد از بركات از ماه مبارك رمضان می توانیم شرایط سخت پیش رو را پشت سر بگذاریم.
جهانگیری با بیان اینكه ما دشمنی جدی داریم كه خواب های آشفته ای برای كشور ما دیده است، گفت: خواب دشمنان به هیچ عنوان تعبیر نخواهد شد و ملت ایران سرفراز از این مقطع دشوار بیرون خواهد آمد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تناقض و تعارض در مواضع مقامات آمریكایی،‌ گفت : آمریكایی ها گاهی تهدید می كنند و ناو به منطقه اعزام می كند و سلاح و قدرت نظامی خود را به رخ می كشند و گاهی از گفتگو و مذاكره دم می زنند كه در هر دو حالت تناقض و تعارض به چشم می خورد.
وی تصریح كرد: ما با اتكا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی كشور و سیاست ها و راهبردهایی كه مقام معظم رهبری ترسیم كرده اند و با تلاش همه جانبه می توانیم سرسخت ترین دشمن را نیز وادار كنیم كه در مقابل ملت ایران سر تعظیم فرود آورد.
جهانگیری اظهار کرد: دشمنان ملت ایران بیش از ۲۰ سال است كه مدعی هستند كه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و به همین بهانه، تحریم ها و فشارهای مختلفی را علیه مردم ما اعمال كرده اند و حتی كار را به شورای امنیت و سازمان ملل كشاندند.
معاون اول رییس جمهور اضافه كرد: آژانس بین المللی انرژی هسته ای مكرر از تاسیسات هسته ای ایران بازدید كرد و پس از آن گفتگوهای وسیعی انجام شد و شش قدرت بزرگ دنیا پذیرفتند كه در چارچوب توافق برجام،‌ ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای نرفته است اما امروز آقای ترامپ در ژاپن اعلام كرده است كه «اگر ایران به بمب هسته ای نه بگوید ما همه درها را به روی آنها باز می كنیم.»
وی با بیان اینكه ملت متمدن و تاریخ ساز ایران در دوران دفاع مقدس قربانی سلاح شیمیایی شد اما حاضر نشد علیه دشمن خود از تسلیحات شیمیایی و كشتار جمعی استفاده كند، افزود: این تجربه ای آزموده شده در همین دوران اخیر و جنگ تحمیلی است كه فردی فاسد و ظالم مثل صدام مناطق و جبهه های ما را بمباران شیمیایی می كرد اما ایران حاضر نشد كه حتی یك بار از سلاح كشتار جمعی استفاده كند.
دكتر جهانگیری گفت: آمریكایی ها با وجود آن كه مطالعات زیادی درباره ایران انجام داده اند اما هنوز نتوانسته اند كه ساختار حكومتی جمهوری اسلامی ایران را به درستی درك كنند. مقام معظم رهبری به عنوان یك مرجع و فقیه فتوا داده اند و حكم حكومتی صادر كرده اند كه نگهداری و استفاده از سلاح های هسته ای و كشتار جمعی حرام شرعی است و این حكم یعنی احدی در كشور حق ندارد به سمت بمب هسته ای برود. این فتوا در سازمان ملل به عنوان سند منتشر و ثبت شده است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینكه نتیجه مذاكرات هسته ای این بود كه آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع رسمی بین المللی از تاسیسات هسته ای ایران بازدید كند خاطر نشان كرد: این آژانس تاكنون ۱۴ گزارش منتشر و اعلام كرده است كه ایران هیچ حركت انحرافی به سمت سلاح هسته ای نداشته است.
وی افزود: آمریكایی ها با وجود این كه از پایبندی ایران به تعهدات هسته ای برجام آگاهی دارند اما می خواهند بی جهت خود را با یك ملت تاریخ ساز، قدرتمند و تمدن ساز درگیر كنند و حتما در این مسیر پشیمان خواهند شد، آنها باید بدانند جز با قدرت، حضور و توانمندی ایران آرامش به منطقه نخواهد آمد.
جهانگیری خاطر نشان كرد: آنچه توانست گروه های تروریستی كه به دست آمریكایی ها ایجاد شده بودند را زمین گیر كند قدرت ایران و مردم منطقه بود.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه كشورهای اسلامی منطقه باید با هم گفتگو كرده و مسالمت آمیز در كنار هم زندگی كنند كه تصریح كرد: كشورهای اسلامی نباید اجازه دهند كه دیگران در مسائل منطقه دخالت كنند و امیدوارم آمریكا سر عقل بیاید و دست از فشار بر ملت ایران بردارد واجازه دهد كه منطقه امن و آرام باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه در سال ۹۸ شرایط داخلی كشور قدری دشوار تر خواهد شد، افزود: فشارهای آمریكا بر درآمدهای نفتی، محدودیت هایی را در اقتصاد و بودجه كشور ایجاد می كند اما ما مصمم هستیم این دوران را به خوبی پشت سر بگذاریم و مدیران كشور باید جوانمردانه پای اداره كشور بایستند.
جهانگیری افزود: به رغم محدودیت مالی و اقتصادی اما كشور ما ظرفیت‌های فراوانی برای برون رفت از مشكلات پیش رو دارد و فقط یارانه پنهان كشور بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است و جوانان تحصیلكرده نیز سرمایه های عظیمی هستند كه می توانند برای برون رفت كشور از مشكلات به كمك بیایند.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به خدمات كمیته امداد امام خمیی (ره)‌ گفت: كمیته امداد امام خمینی (ره)‌ در مسائل توسعه‌ای و كمك به محرومین یكی از مهمترین یادگارها و میراث‌های ماندگار امام امت بود.
وی افزود: وقتی امام خمینی (ره) نهضت ‌انقلاب اسلامی را آغاز كرد و اعلام كرد كه این انقلاب، انقلاب محرومین است، نهادهایی متناسب با این فكر ایجاد كرد كه یكی از آنها كمیته امداد بود.
جهانگیری با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه دستاوردها و محصولات مددجویان توانمند شده كمیته امداد بیان كرد: چند ماه قبل سفری به استان سیستان و بلوچستان داشتم و نمایشكاه كوچكی مشابه همین نمایشگاه در روستای قصر قند برپا شده بود و خوشبختانه این روند در سراسر كشور در حال انجام است.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه دولت با وجود محدودیت منابع تمام سعی خود را بكار خواهد گرفت تا توجه ویژه ای به كمیته امداد داشته باشد. سه برابر شدن یارانه و مستمری مددجویان تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی تعهدی از سوی دولت بود كه خوشبختانه به انجام رسید و با وجود همه مشكلات این پرداخت ها باید هر سال افزایش یابد و دولت در حد توان این برنامه را اجرا خواهد كرد.
وی از مهندس فتاح رییس كمیته امداد به عنوان مدیری برجسته و با تجربه در كشور نام برد و با گرامیداشت یاد مرحوم نیری و عسگر اولادی روسای پیشین این كمیته افزود: جهت گیری كمیته امداد همواره و در دوره های گذشته نیز رسیدگی به طبقه ضعیف جامعه بوده است.
وی با ابراز خرسندی از گزارش معاون كمیته امداد مبنی بر طراحی مدلی برای ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان این كمیته گفت: خوشبختانه آیین نامه تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ در جلسه هیات دولت به تصویب رسید و دولت به اعتبارات اشتغال زایی كمك بیشتری خواهد كرد.
جهانگیری با اشاره به اینكه سهم كمیته امداد از اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومانی اشتغال روستایی سهم قابل قبولی است افزود: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز تصویب شد كه یك میلیارد دلار اعتبار جدید از صندوق توسعه ملی برای حفظ اشتغال فعلی و ایجاد فرصت های شغلی جدید برداشت شود.
معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود گفت: اطمینان می دهم كه با وجود همه دغدغه ها و مشكلات اجازه نخواهیم داد مردم تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی در مسائل و دشواری های زندگی تنها بمانند.
گفتنی است معاون اول رییس جمهور پس از سخنرانی در این مراسم نماز مغرب و عشای خود را به همراه مددجویان كمیته امداد اقامه و روزه خود را در جمع تعدادی از مددجویان این كمیته افطار كرد.
در این مراسم رییس كمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با قدردانی از همكاری دولت با این كمیته گفت: دولت سال گذشته با وجود همه مشكلات بودجه كمیته امداد را به صورت كامل پرداخت كرد.
مهندس فتاح با بیان اینكه هدف گذاری كمیته امداد برای سال ۹۸ پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال زایی است، افزود: مردم و خیرین در سال ۹۷ حدود ۳۲ درصد نسبت به سال ۹۶ بیشتر به كمیته امداد كمك كرده اند كه باید از آنها قدردانی شود.
انتهای پیام

captcha