نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی رونمایی شد
کد خبر: 3815347
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی رونمایی شد

گروه فرهنگی- مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه خطی نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی، امروز با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد.

نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی رونمایی شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، استاد شیخ عطار، پژوهشگر نهج‌البلاغه، امروز هفتم خردادماه در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: نهج‌البلاغه گزیده سخنان مولای متقیان امام علی(ع) است. گفتارهایی از همه فنون و مجموعه‌ای از آداب و پند، نامه، خطبه‌های کوتاه، بلند وآرایه بلاغت و عربی را به کار گرفته است.
وی گفت: نهج‌البلاغه با محتوای عظیم علمی و اخلاقی، همواره از روزگار جامع آن سید رضی در قرن چهارم هجری قمری مورد توجه علما و دانشمندان اسلامی بوده است. قدیمی‌ترین نهج‌البلاغه تاریخ‌ دار این مجموعه به شماره 13847 مربوط به قرن ششم هجری قمری و به خط محمدبن احمدالنقیب است که در سال 544 هجری قمری کتابت شده است.
این پژوهشگر نهج‌البلاغه عنوان کرد: این نسخه دارای 174 برگ به همراه عناوین و بعضا زنگار، به خط نسخ معرب 17 سطری کتابت شده است. این نسخه توسط مرحوم فاضل خان در 1065 هجری قمری وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شده است.
شیخ عطار خاطرنشان کرد: همچنین علاوه بر متن کامل نهج‌البلاغه، در انتهای کتاب درباره نقش مهرهای حضرت علی(ع) و تجلیل از نهج‌البلاغه، مطالبی نیز عنوان شده است.
این پژوهشگر نهج‌البلاغه گفت: در واقع سید رضی در کتابت نهج‌البلاغه به نوعی به نحوه بلاغت اشاره کرده است که بر همین اساس این کتاب ارزشمند، نهج‌البلاغه نامگذاری شده است. با این وجود و با توجه به درک و فهمی که ایشان از قرآن داشتند، توانستند چنین کتابی را به وجود آورند و از همین رو می‌توان امام علی(ع) را قرآن ناطق دانست.
در ادامه این مراسم مهدی فاضل هاشمی پژوهشگر نسخ خطی نهج‌البلاغه با اشاره به نسخه‌های خطی دیگری که در مرکز موزه قرآن آستان قدس رضوی وجود دارد، بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با پیشینه 1100 ساله خود و با توجه به انتساب به امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) از غنای خاصی برخوردار است و تعدادی بیش از 750 نسخه نفیس از نهج‌البلاغه خطی و چاپ سنگی با شروح و حاشیه، تعلیقه و ترجمه را فراهم آورده است.
وی گفت: یکی دیگر از قدیمی‌ترین نهج‌البلاغه‌های گنجینه رضوی به شماره 11736، مربوط به نیمه نخست قرن پنجم قمری است که به خط نسخ ممتاز 15 سطری به شیوه ابن بواب کتابت شده است. این نسخه خطی دارای 170 برگ است که با نسخه‌های به خط سید رضی مقابله شده است. عناوین آن به خط ثلث جلی، کاغذ حنایی آهار مهره سمرقندی، معلق به حواشی مختصر و وقفی فخرالدین نصیری امینی در سال 1356 است.
این پژوهشگر نسخه‌های خطی اظهار کرد: نهج‌البلاغه نفیس دیگر به شماره 44139، در ذی القعده 631 هجری قمری، به خط حسن‌بن محمدبن عبدالله‌بن جعفری حسنی؛ سبط سید امام ابی‌الرضا الراوندی کتابت شده است. این نهج‌البلاغه به خط نسخ کهن 13 سطری و به شیوه ابن بواب در 266 برگ کتابت شده است. این نسخه دارای تذهیب و از جهت قدمت، کتابت، کامل بودن و تزئینات، نفیس و با ارزش است.
هاشمی ادامه داد: نسخه نفیس دیگر به شماره 1870 منتخب نهج‌البلاغه است که جامع آن را در سه مقصد و یک خاتمه گردآوری کرده است. از دیگر نفایس این مجموعه، نهج‌البلاغه به شماره 9138 به خط نسخ 13 سطری است. کاتب نسخه علی بن علی موسوی‌الطبری در تاریخ 77 هجری قمری است. عناوین به شنگرف و قلم رقاع، کاغذ حنایی آهار مهره از جمله ویژگی‌های این نسخه خطی است.

انتهای پیام

captcha