رمضان در بمبئی؛ از «خوراکی بازار» تا جمعة‌الوداع باشکوه در روز قدس
کد خبر: 3815362
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹

رمضان در بمبئی؛ از «خوراکی بازار» تا جمعة‌الوداع باشکوه در روز قدس

گروه بین‌الملل ـ ماه رمضان جایگاه خاصی در میان مسلمانان بمبئی دارد و روزه‌داران این شهر مراسم جمعة‌الوداع و روز قدس را چنان باشکوه برگزار می‌کنند که اخبار آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار بازتاب داده می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ هند دومین کشور پرجمعیت جهان است که حدود یک‌ششم جمعیت جهان را در خود جای داده است. تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی شبه‌قاره چشم‌اندازی شگرف را از همزیستی مسالمت‌آمیز و هارمونی زیبایی میان اعتقادات و ادیان گوناگون به وجود آورده است.

هند معجونی از ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون است که بیشتر آنها هندو، مسلمان و بودایی هستند. حدود 80.5 درصد مردم شبه‌قاره هند پیرو آیین هندوئیسم و حدود 13.5 درصد مسلمان‌اند. بندر بمبئی با جمعیت 25 میلیون نفر پرجمعیت‌ترین شهر شبه‌قاره محسوب می‌شود. همچنین تعداد زیادی از جمعیت این کشور بدون داشتن هویت ثبتی به زندگی خود ادامه می‌دهند و سرشماری نشده‌اند. 

مسلمانان کلانشهر بمبئی مراسم و اعیاد را با شور خاصی برگزار می‌کنند و ماه رمضان جایگاه خاصی در میان آنها دارد که در ادامه به برخی از این آداب اشاره می‌شود.

خوراکی بازار

مسلمانان بمبئی چند روز مانده به ماه رمضان محله‌ها و معابر نزدیک مساجد را تمیز می‌کنند. در این محله‌ها با فرارسیدن ماه رمضان بازارچه‌های مواد غذایی راه‌اندازی می‌شود و مردم می‌توانند غذاهای خود را تهیه کنند و جالب آنکه پلیس و شهرداری نیز برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها هیچ مشکلی ندارند و آنها را باعث رونق شهر می‌دانند و مقرارت عبور و مرور برای سهولت مسلمانان را وضع می‌کنند. یکی از این بازارچه‌های معروف، که نزدیک مناره مسجد بمبئی برپا می‌شود، «خوراکی بازار» است. این بازارچه سالانه شاهد استقبال بسیاری از روزه‌داران مسلمان است.

رمضان بمبئی؛ از خوراکی بازار تا «جمعة الوداع» باشکوه در روز قدس

تعطیلی رستوران‌ها

مسلمانان بمبئی با حلول ماه رمضان لباس‌های تمیز بر تن می‌کنند و غسل اول ماه و اعمال آن را به جای می‌آورند و در طول روز بسیاری از رستوران‌های متعلق به مسلمانان تعطیل است و شب‌ها مشغول سرویس‌دهی به مشتریان هستند. در زمان افطار ترقه‌ای با صدای بلند منفجر می‌شود که نشان‌دهنده زمان مغرب است. در این ماه محافل انس با قرآن با شرکت فعال روحانیون و علما و حضور پرشور روزه‌داران در مساجد برگزار می‌شود.

شور و حال مسجد ایرانیان بمبئی

در مسجد ایرانیان کلانشهر بمبئی، که به منزله یکی ار نمادهای شیعیان شناخته می‌شود، با حضور روحانیون برنامه‌های مختلفی برای همه گروه‌های سنی برگزار می‌شود که استقبال گرم علاقه‌مندان را در پی دارد. در مسجد ایرانیان از ابتدای رمضان هر شب ضیافت افطار و در شب‌های قدر نیز مراسم باشکوهی همراه با سوگواری برای امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) برگزار می‌شود.

رمضان بمبئی؛ از خوراکی بازار تا «جمعة الوداع» باشکوه در روز قدس

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در بمبئی، در برخی مساجد اهل سنت نیز نماز تراویح خوانده می‌شود که تعداد زیادی از اهل سنت برای اقامه آن حاضر می‌شوند. در شب‌های قدر نیز همگی به مساجد می‌روند و ضمن شب‌زنده‌داری، آداب شب‌های احیا را به جا می‌آورند. در دهه آخر در بسیاری از مساجد مراسم اعتکاف را به جا می‌آورند.

افطاری کنسولگری‌ها

در این ماه احزاب سیاسی و همچنین کنسولگری‌های کشورهای اسلامی مراسم افطاری را با حضور سرکنسولگرهای دیگر کشورها، مقامات دولتی، اعضای حزب و کارکنان بخش‌های دولتی برگزار و افراد بسیاری نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

رمضان بمبئی؛ از خوراکی بازار تا «جمعة الوداع» باشکوه در روز قدس

سفر عمره و نجف

بسیاری از مسلمانان، که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، با نام‌نویسی مشتاق سفر عمره در ماه رمضان هستند و به همین دلیل هزینه سفر عمره چندین برابر زمان عادی خود است.

به گفته یکی از مسئولان تورهای جهانگردی و زیارتی نزدیک به 10 هزار نفر در ماه رمضان به سرزمین وحی رفته‌اند و مبالغی بالغ بر5/1 میلیارد روپیه برای این سفر نیز هزینه کرده‌اند.

البته بسیاری از شیعیان نیز عازم نجف می‌شوند تا حرم امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) را زیارت کنند و این سفر بیش از 10 روز به طول می‌انجامد تا روزه زائران قضا نشود.

رمضان بمبئی؛ از خوراکی بازار تا «جمعة الوداع» باشکوه در روز قدس

مسلمانان کلانشهر بمبئی در این ماه خوراکی‌های مخصوصی پخت می‌کنند که بسیار خوشمزه و لذیذ است و در وقت سحر بیشتر کیچری (مخلوطی از برنج پخته شده و عدس)، تخم‌مرغ آب‌پز، کیما (گوشت چرخ کرده پخته شده به همراه پیاز) میل می‌کنند.

سینی میوه در افطار

مراسم افطار مسلمانان بسیار جالب است. آنها در سینی بزرگ یا بشقابی چندین نوع میوه را می‌گذارند و با خرما یا رطب یا فالوده روزه خود را افطار می‌کنند. پس از آن به خوردن پاکوره (خمیر به همراه سبزیجات و سیب‌زمینی)، باجیا (خمیر تشکیل شده از آرد لپه به همراه سیب‌زمینی، پیاز و سبزیجات سرخ ‌شده)، بریانی (مخلوط گوشت، برنج و غیره) و حلیم  مشغول می‌شوند. باید گفت که حلیم جایگاه خاصی در میان مسلمانان دارد و بهترین آن متعلق به شهر حیدرآباد است و در برخی از رستوران‌ها پخت می‌شود.

رمضان بمبئی؛ از خوراکی بازار تا «جمعة الوداع» باشکوه در روز قدس

روز قدس باشکوه

مسلمانان کلانشهر بمبئی سالانه به رسم سنوات گذشته مراسم روز قدس و جمعة‌الوداع را با شکوه خاصی برگزار می‌کنند. در روز قدس شیعیان پس از اقامه نماز جمعه با در دست داشتن پلاکارد‌ها و سر دادن شعارهایی علیه رژیم اشغالگر قدس و حامیان یاغی و استعمارگر آن از «خوجه مسجد» به سوی سالن «نور باغ» می‌روند و راهپیمایی باشکوهی انجام می‌دهند که در روزنامه‌های کثیرالانتشار اخبار آن بازتاب داده می‌شود.

رمضان بمبئی؛ از خوراکی بازار تا جمعة الوداع باشکوه در روز قدس

عید فطر و خرید لباس سفید

با نزدیک شدن به عید فطر بسیاری از مسلمانان به خرید لباس‌های نو به ویژه لباس‌های سفید می‌پردازند. مسلمانان در روز عید فطر پس از خواندن نماز عید به دید و بازدید می‌روند و این عید سه روز به طول می‌انجامد. همچنین، در روز عید مبلغ هنگفتی از فطریه جمع می‌شود که بیشتر آن به مدارس علمیه اختصاص می‌یابد.

چند سالی است که مجامعی با هدف خدمت‌رسانی به قشر ضعیف جامعه مسلمانان با جمع‌آوری زکات فعالیت می‌کنند و بدین منظور به جمع‌آوری فطریه می‌پردازند و آن را برای آموزش افراد محروم با هدف ترقی جامعه هزینه می‌کنند.

تنظیم گزارش: زهرا نوکانی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha