رمضان در جمهوری آذربایجان؛ ماه محبوب غیرمسلمانان و کانون توجه رسانه‌ها
کد خبر: 3815522
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

رمضان در جمهوری آذربایجان؛ ماه محبوب غیرمسلمانان و کانون توجه رسانه‌ها

گروه بین‌الملل ــ صامد باقراف، تحلیلگر سیاسی و مذهبی جمهوری آذربایجان، با تبیین آداب رمضان در این کشور گفت: ویژگی رمضان این است که حتی افراد غیرمسلمان و بی‌دین هم آن را دوست دارند و کسانی که شاید خدا را قبول نداشته باشند نیز گاهی روزه می‌گیرند.

تغییر نگاه 15 ساله و احترام غیرمتدینین آذربایجان به روزه‌دارانصامد باقراف، تحلیلگر سیاسی و مذهبی و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه رمضان سال 2019 در جمهوری آذربایجان  در قیاس با سال‌های آغازین استقلال این کشور از شوروی تفاوت بسیاری دارد، اظهار کرد: نگاه مردم و حکومت به رمضان و آئین این ماه تغییر پیدا کرده است.

این کارشناس شرق‌شناس و تاریخ کشورهای عربی ادامه داد: رسانه‌های رسمی و دولتی و خصوصی طی 25 سال گذشته و اوایل روزهای استقلال این کشور به ماه رمضان نمی‌پرداختند و مردم این کشور آن گونه که باید در این باره اطلاعاتی نداشتند، اما اکنون و تقریباً بعد از 15 سال از گذشت استقلال آذربایجان، رمضان موضوعی ملموس در رسانه‌هاست و دولت دو روز را به مناسبت عید فطر تعطیل اعلام کرده است.

احترام به روزه‌داران

وی افزود: در سال‌های اخیر رمضان و اخبار مربوط به این حوزه بر فضای رسانه‌ها حاکم است. همچنین نگاه و معنویات مردم در این ماه تغییراتی دارد که قابل مشاهده است. همان طور که از قدیم‌الایام مردم در ماه محرم مراسم جشن ازدواج را برپا نمی‌کردند،‌ در اغلب نقاط کشور نیز طی ماه رمضان چنین مراسمی به تعویق می‌افتد و برگزار نمی‌شود و مردم احترام خاصی برای ماه رمضان قائل هستند.

صامد باقراف تصریح کرد: تعداد روزه‌داران در ماه رمضان کم است، ولی همان افرادی که روزه نمی‌گیرند برای کسانی که روزه‌دارند احترام قائل هستند و در کوچه و بازار آداب این ماه را رعایت می‌کنند.

فضای معنوی در رسانه‌ها

وی از ایجاد فضای معنوی همزمان با رمضان در تلویزیون و مطبوعات رسمی و غیررسمی جمهوری آذربایجان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در همین راستا تعداد برنامه‌های شبکه‌های رسمی دولت افزایش پیدا کرده است و رسانه‌ها به تبیین رمضان و آداب این ماه می‌پردازند. در مطبوعات نیز تعداد مطالب مرتبط با رمضان بیشتر می‌شود و حتی پیام‌های بازرگانی نیز به نحوی موضوع رمضان را مورد توجه قرار می‌دهند تا از این طریق به دل مردم راه پیدا کنند.

باقراف اظهار کرد: دادن افطار یکی از رسومی است که در این ماه به اجرا در می‌آید؛ خانواده‌هایی هستند که دیندار نیستند؛ اما سعی می‌کنند که با دادن افطاری به روزه‌داران در ثواب این ماه سهیم شوند و این موضوع در بیشتر نقاط جمهوری آذربایجان دیده می‌شود. حتی دیده می‌شود که ادارات دولتی نیز سعی می‌کنند که مراسم افطار برگزار و خانواده شهدا و مستمندان را به این سفره‌ها دعوت کنند.

محبوبیت رمضان در میان غیرمسلمانان

این کارشناس مذهبی افزود: ویژگی رمضان این است که حتی افراد بی‌دین هم آن را دوست دارند و کسانی که شاید خدا را قبول نداشته باشند نیز گاهی علاقه‌مندند که در این ماه روزه بگیرند،. البته این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی چون سلامتی بدن،‌ لاغر شدن یا آزمایش صبر و استقامت داشته باشند.

وی تأکید کرد: شور و شعف روزه‌داران در روزهای پایانی ماه رمضان بیشتر می‌شود و این موضوع را می‌توان در آستانه عید فطر به وضوح در میان مردم  دید.

یادآور می‌شود پیشینه ورود اسلام به جمهوری آذربایجان به قرن 3 قمری (سده 7 میلادی) بازمی‌گردد؛ امروزه مسلمانان آذربایجان بیش از 95 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که بیش از 85 درصد آنها شیعه هستند.

تغییر نگاه 15 ساله و احترام غیرمتدینین آذربایجان به روزه‌داران

تغییر نگاه 15 ساله و احترام غیرمتدینین آذربایجان به روزه‌داران

تغییر نگاه 15 ساله و احترام غیرمتدینین آذربایجان به روزه‌داران

تغییر نگاه 15 ساله و احترام غیرمتدینین آذربایجان به روزه‌داران

گفت‌وگو: آزاده غلامی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha