ارتباط با مقام «لدنّی» قرآن کریم در شب قدر
کد خبر: 3815540
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
حجت‌الاسلام صدیقی تبیین کرد:

ارتباط با مقام «لدنّی» قرآن کریم در شب قدر

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه در پرتو دستیابی به حقیقت شب قدر می‌توان با عوالم بالاتر ارتباط برقرار کرد، تصریح کرد: در این شب می‌توان با قرآنی که «مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ» است متصل شد و از آن کسب فیض کرد.

به گزارش ایکنا؛ سومین شب از مراسم احیا لیالی قدر، بامداد امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در مسجد جامع ازگل برگزار شد. وی در آغاز به بیان اهمیت شب قدر پرداخت و اظهار کرد: شب قدر نشانه‌ها، اسرار و علائمی همراه خود دارد. یکی از علائم شب قدر برای کسانی که آن را درک می‌کنند این است که عالم ماورای عالم ماده را درک می‌کنند. مرحوم میرزاجوادآقا ملکی تبریزی می‌گویند ما سه عالم داریم که پایین‌ترین مرتبه آن همین عالم ماده است که هم ماده دارد و هم صورت دارد. عالم ماده عالم تزاحم است. مثلا این مسجد ظرفیتش تکمیل شده و اگر کسی بیاید جا نخواهد داشت.

وی افزود: بعد از عالم ماده، عالم مثال است. عالم مثال صورت دارد، ولی ماده ندارد. مثلا آنچه در عالم رویا می‌بینیم مربوط به عالم مثال است. اگر خواب می‌بینیم که به کربلا رفتیم، آن وجود مثالی ماست که به کربلا رفته است. وجود مثالی از نظر ماده محدودیت ندارد، ولی از نظر صورت محدود است. حضرت امیرالمومنین بر حسب نقل در یک شب در چهل جا مهمان بودند. مرحوم گلپایگانی، پیش‌نماز مسجد گوهرشاد، نقل می‌کرد یکبار وقتی من جمعیت حرم را دیدم به ذهنم آمد چگونه امام رضا(ع) به تک‌تک این زائران توجه می‌کند؟ یکباره در عالم مکاشفه دیدم کنار هر زائری یک امام رضا(ع) است. این صورت مثالی امام رضا(ع) است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مرحوم ملکی تبریزی می‌گوید یک عالم بالاتری هم وجود دارد که از نظر صورت هم محدودیت ندارد؛ بلکه یک بساطتی دارد که با همه چیز جمع می‌شود. ما عقلمان به آن نمی‌رسد. در شب قدر اعمال و کردار ما یک حالتی دارد که در یکجا متمرکز می‌شود و عالم یک لطافتی پیدا می‌کند. در اثر این لطافت و دوری از عالم ماده و فیزیکی، انسان‌هایی که موفق هستند شب قدر را درک کنند، نزول ملائکه را مشاهده می‌کنند. در روایت آمده است شب قدر در سردترین شب‌های زمستان سرما ندارد و در گرم‌ترین ایام تابستان هم گرما ندارد. مرحوم آقای محمدتقی بافقی که جزء مبارزان بود و به احتمال قوی شهید شد، در سرمای زمستان برای زیارت امام رضا(ع) می‌آمد. در راه به یک قهوه‌خانه می‌رسد و مشاهده می‌کند بساط گناه در قهوه‌خانه فراهم است. همان زمان به امام زمان(عج) توسل پیدا می‌کند. می‌بیند امام عصر(عج) زیر درختی نشسته‌اند. مرحوم بافقی مهمان امام زمان(عج) نمی‌شوند. ایشان نقل می‌کرد با وجود اینکه هوا سرد بود و برف می‌بارید، ولی زیر آن درخت اثری از سرما نبود و هوا ملایم بود. شب قدر نسیم بهشتی دارد و کسانی که شب قدر را درک می‌کنند لطافت آن نسیم را در می‌یابند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: از جمله خصوصیاتی که قرآن برای شب قدر نقل کرده است نزول دفعی قرآن کریم در این شب است. برای خدا محال نیست که تمام عالم را در وجود یک عالم و تمام دهر را در یک روز جمع کند. خداوند در این شب رحمت واسعه خود را فشرده کرده تا ما با همه بدی‌هایی که داریم مشمول وسعت این رحمت شویم. همان‌طور که قرآن در یک شب نازل شده، ما هم باید دلمان را از کینه‌ها بکنیم و این پراکندگی را از درون خودمان به جمع خاطر بدل کنیم؛ کما اینکه دل‌هایمان را به هم وصل کنیم و با هم یکی شویم. بد است امشب کسی جفای دیگری را در دل نگه داشته باشد. بیایید دل‌ها را مجرد کنیم تا یکی بشود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه مراتب قرآن مانند مراتبی است که امام دارد. امام دارای مقام اسم اعظم و نورانیت است. چنانکه در روایات آمده است اولین مخلوق خداوند، نور پیامبر(ص) بود. به این تعبیر، مظهر آیه «هو الاول و الآخر» ائمه(ع) هستند. ایشان یک مقام «عند ربّ» دارند. با این وجود، از نزد خداوند تنزل کردند، البته از مقام عرشی ایشان کاسته نشده است. مثلا وقتی گوینده‌ای سخنی می‌گوید علمش را از مقام بساطت به مقام مفهوم و صورت می‌آورد سپس به زبان می‌آورد و مادی می‌شود. این کلام همان علم است که به صورت لفظ درآمده است. همان‌گونه که امام معصوم(ع) دارای مقام لوحی و لدنی است، شهید در سیر صعود به مقام عند ربی می‌رسد؛ لذا شهید در همه مکان‌ها حضور پیدا می‌کند و هیچ زمانی شهید را محدود نمی‌کنند. به همین خاطر شما به هر شهیدی تمسک کنیم جواب شما را می‌دهند.

وی اضافه کرد: قرآن کریم در مورد متقین و شهداء می‌فرماید: «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ؛ در حقیقت مردم پرهیزگار در میان باغ‌ها و نهر‌ها و در قرارگاه صدق نزد پادشاهى توانایند»(۵۴ و ۵۵). همچنین می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏ اند مرده مپندار بلکه زنده‌‎اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند»(سوره آل عمران، آیه ۱۶۹). قرآن نیز دارای همین مقام است: «وَإِنَّکَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ؛ و حقاً تو قرآن را از سوى حکیمى دانا دریافت مى دارى»(سوره نمل، آیه ۶). شب قدر شب عروج به مقام عند رب است. اگر گناه انسان امشب بخشیده شود، شبی است که انسان دیگر در عالم نیست. انسان می‌تواند در این شب با قرآن «مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ» ارتباط برقرار پیدا می‌کند، می‌تواند با امام «عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ» اتصال پیدا کند، با شهدا «عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» ارتباط بگیرد و از همه این‌ها کسب فیض کند.

انتهای پیام

captcha