اخبار معارفی رسانه‌ها/ تفاهم ایران و ترکیه برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی قرآن
کد خبر: 3815615
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ تفاهم ایران و ترکیه برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهمترین رویدادهای معارفی امروز، هشتم خردادماه می‌توان به خبر انعقاد تفاهم‌نامه ایران و ترکیه برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی قرآن اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، هشتم خردادماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منعکس شد، خبر انعقاد تفاهم‌نامه ایران و ترکیه برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی قرآن، یکی از مهمترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، هشتم خردادماه و تا ساعت 14 تعداد پنج خبر با عناوین «آیا مضمضه کردن آب موجب ابطال روزه است؟»، «دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان»، « تلاوت جزء بیست‌وسوم قرآن‌ با صدای «سبزعلی، منشاوی و خلیل‌الحُصری»»، «ماه رمضان، ماه مهمانی روح است، نه جسم/ با قرآن با دشمن حرف بزنید تا به‌زانو در بیاید» و «معامله قرن ضامن یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی است» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز خبری با عنوان «ماه رمضان، ماه مهمانی روح است، نه جسم/ با قرآن با دشمن حرف بزنید تا به‌زانو در بیاید» را در مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان منعکس کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «بر اساس روایات اهل‌بیت(ع) از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «شهر الله» یا «ضیافةالله» یاد شده است، به‌نظر شما چرا این‌گونه عناوین به این ماه اطلاق شده است؟
حجت‌الاسلام انصاریان: این پروردگار عالم است که به‌خواست خودش به این ماه عظمت، شرافت و کرامت بخشیده است، یعنی اگر این عطای خدا به این ماه نبود، این ماه نیز مانند دیگر ماه‌ها می‌شد. در یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ» این ماهی است که وجود مقدس خدا برای آن عظمت قائل شده است، این شرافت و بلندی مرتبه ماه رمضان را تو به آن بخشیدی، این کرامت یعنی ارزش همه‌جانبه را تو به این ماه بخشیدی، این فقط کار خداست که این ماه را نسبت به ماه‌های دیگر برتر قرار داده است.
وقتی که عنایت و لطف خدا به‌طور خاص به چیزی تعلق گیرد، ارزش آن با دیگر اشیاء، ایام و مکان‌ها متفاوت خواهد شد. ما می‌دانیم که خانه کعبه از چهار دیوار سنگی ساخته شده است، سنگ‌های آن سنگ خاصی نیست، نه سنگ مرمر است، نه گرانیت است، نه عقیق است و نه فیروزه و...، کسی که این خانه را ساخت در ابتدا با همان سنگ‌هایی که در کوه‌های اطراف و نزدیک خود محل بود، آن را بنا کرد، اما چه شد که این خانه این‌قدر عظمت پیدا کرد؟ چگونه قبله مسلمانان جهان شد؟ چون اولین بار خداوند متعال اینجا را به نام خود انتساب داد، به حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) فرمود: «وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ» (125 بقره) همین تعبیر «بیتی» کار را تمام کرد و آن به‌عنوان خانه کعبه قرار گرفت و فضیلت و ارزش معنوی پیدا کرد».
فارس
«ترتیل جزء ۲۳ قرآن با صدای محمدحسین سعیدیان»، «مرا از گناهان بشوی/ دعای روز بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان»، «تفاهم ایران و ترکیه برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی قرآن» و «بازدید از موزه ملیتا و ترتیل‌خوانی در مساجد لبنان توسط کاروان شوق تلاوت»، عناوین چهار خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس را تا این لحظه تشکیل می‌دهند که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز خبری با عنوان «تفاهم ایران و ترکیه برای برپایی نمایشگاه خوشنویسی قرآن» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول به همراه حجت‌الاسلام‌ سیدمصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر به منظور توسعه همکاری‌ها در زمینه هنر اسلامی و خوشنویسی قرآن با «خسرو سوباشی» رییس دانشکده هنر دانشگاه فاتح سلطان محمد در استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند.
سوباشی به معرفی دانشگاه فاتح سلطان محمد پرداخت و افزود: این دانشگاه در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و هم اکنون دارای بیش از ۱۰ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است.
نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر کشورمان، همکاری‌های بیشتر و ایجاد نمایشگاه مشترک خوشنویسی قرآن در سال آینده در ترکیه و ایران را خواستار شد.
در ادامه این دیدار مقرر شد؛ این نمایشگاه‌ها طی سال آینده با ارایه ۱۰۰ اثر از خوشنویسان قرآنی برجسته دو کشور برگزار شود.
همچنین، پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری بین مدرسه اسلامی هنر با دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه فاتح سطان از سوی نواب به خسرو سوباشی، رییس دانشکده هنرهای زیبا ارائه شد و بنا شد مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «ضمانت‌های اجرای طرح ملی حفظ قرآن تأمین می‌شود» دارد، مربوط به روز گذشته است.
ایرنا
تعداد سه خبر با عناوین «دست های نیاز به درگاه بی نیاز در سومین شب قدر»، «برگزاری مراسم شب قدر در بیست و سوم ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشور» و «توئیت وزیر ارشاد در شب قدر» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته که هر سه خبر نیز در رابطه با ایام شب‌های قدر و مراسم این شب‌های نورانی است.

ایسناایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 12 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «رونمایی از نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی» و «زبان هنر و دنیای مجازی دو بال اثرگذار در ترویج قرآن است» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «زبان هنر و دنیای مجازی دو بال اثرگذار در ترویج قرآن است» دارد، در گفت‌و‌گو با رحیم خاکی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، جهاددانشگاهی منتشر شده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، جهاددانشگاهی زبان هنر و دنیای مجازی را دو بال در همه موضوعات مختلف جوامع بشری برای ترویج، گسترش و تعمیق دانست و گفت: استفاده از زبان هنر و فضای مجازی مانند دو بال است که می‌‌تواند اثرگذاری و ترویج را در هر حوزه‌ای به صورت معجزه آسا گسترش دهد و ابعاد مختلف آن را برای مردم رونمایی کند.
رحیم خاکی در حاشیه بازدید از نمایشگاه علوم قرآنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم استان کردستان دارای استعدادهای فوق‌العاده ویژه‌ای در حوزه هنرهای قرآنی از جمله قرائت قرآن، خوشنویسی و فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های تولیدات قرآنی هستند که این استعدادها در طول سال‌های آتی با پرورش و رسیدگی خوب حاکمیتی می‌تواند به ظهور برسد و همه کشور و جهان اسلام از آن بهره‌مند شوند».
باشگاه خبرنگاران جوان
«روایت نمایندگانی که حافظ قرآن کریم هستند»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در میان هشت خبر امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در رابطه با مشروح ویژه برنامه «ماه بهشت» شبکه قرآن و معارف سیما منعکس شده است.
«ماه بهشت» با تهیه‌کنندگی و اجرای سید‌وحید مرتضوی کاری نو از شبکه قرآن و معارف سیما است که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه از ساعت ۱۹ به صورت زنده به روی آنتن این شبکه می‌‌رود.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «دعای بیست‌وسومین روز از ماه مبارک رمضان» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز قرآنی نیست و مربوط به ماه مبارک رمضان است.
میزان
«اهمیت خواندن دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان/بیداری «پیامبر اکرم(ص)» در دهه پایانی رمضان»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز قرآنی نبوده و مربوط به دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.
روزنامه جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی قرآنی و معنوی مربوط به خطبه‌های نماز جمعه روز چهارم تیرماه سال 64 کرده که از زبان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «یا ایهاالذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی‌الذین من قبلکم لعلکم تتقون».
بهترین تعبیر را درباره روزه و ماه رمضان، از همین آیه‌ای که قرائت کردم، می‌توانیم به دست آوریم. قرآن کریم به مسلمان‌ها می‌فرماید: «روزه بر شما نوشته شده، همان‌طور که در ادیان گذشته بر دیگر ملّتهای پیشین مکتوب بوده، و هدف از این فریضه هم تقواست». باید قدری روی این مسایل تکیه کرد. این تعبیر که قرآن می‌گوید نوشته شده - «کتب علیکم» - و نمی‌گوید روزه بگیرید، اشاره‌ای است به اهمیّت و تاکید وجوب و ضرورت این عمل. و اینکه اشاره می‌کند، در ملّتها و ادیان گذشته هم بوده - «کما کتب علی‌الذین من قبلکم» - و آنها این فریضه را داشته‌اند، نشان می‌دهد که روزه چیزی است که در زندگی انسان لازم است و فریضه‌ای مقطعی و عملی فصلی نیست. طبیعت حرکت انسان و ضرورت تکامل وی و هدفی که در خلقت انسان نهفته است، ایجاب کرده که خداوند چنین امری را به عنوان روزه، در همه ادیان آسمانی (برای مردم) قرار بدهد.
تردیدی نیست که در چنین امری، به این استحکام و با آن ثبات و دوام، آثار مهمّی مترتّب است که خانمها و آقایان می‌توانند کتابهایی را که در این موضوع نوشته و منتشر شده، مطالعه کنند؛ مانند فواید جسمی و روانی روزه. امّا قرآن کریم، در این آیه کوتاهِ کلمه قصار مانند، شاید مهمترین اثر روزه را مطرح فرموده که ما روی آن تکیه می‌کنیم. اینکه آیا روزه برای جسم انسان مفید است یا نه! مطلبی است که قرآن نخواسته متعرًض شود، و یا به اشاره گذشته است، و در واقع بر اطبّا و متخصًصان علم‌الابدان است که بگویند؛ و گفته‌اند و معتقدند که تعدیلی در قوای کسانی که روزه می‌گیرند، به وجود می‌آید. بحث امروز من، این بُعد نیست؛ هرچند باید جزء مباحثی باشد که وعّاظ و خطبا مطرح می‌کنند».
انتهای پیام

captcha