فعالیت‌های جهاددانشگاهی بسترساز رونق تولید است/ ایكنا؛ افتخار فعالیت‌های فرهنگی
کد خبر: 3815628
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

فعالیت‌های جهاددانشگاهی بسترساز رونق تولید است/ ایكنا؛ افتخار فعالیت‌های فرهنگی

گروه اجتماعی ـ رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های مختلف این نهاد در کشور، استفاده مطلوب از پتانسیل‌های این نهاد را بسترساز رونق تولید و ارتقاء اقتصادی فارس دانست.

به گزارش ایكنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس امروز، 8 خردادماه در دیدار با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این استان، استفاده مطلوب از پتانسیل‌های این نهاد انقلابی را بسترساز رونق تولید و ارتقای اقتصادی فارس دانست و گفت: مجموعه جهاددانشگاهی در سال 59 به فرمان امام(ره) تأسیس شد و مبانی فعالیت‌های خود را رویکرد فرهنگی و توسعه مباحث فرهنگی نظام قرار داد که البته به مروز زمان در آموزش و پژوهش نیز وارد شد و امروز به نتایج مطلوبی در این حوزه‌ها دست یافته است.
وی، وجود خبرگزاری ایكنا را افتخار فعالیت‌های شاخص فرهنگی مجموعه جهاددانشگاهی دانست و افزود: خبرگزاری ایسنا و مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی نیز از دیگر پتانسیل‌های قوی اجتماعی و فرهنگی این مجموعه به شمار می‌رود.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی این استان از مجموعه‌های قدیمی این نهاد در کشور محسوب می‌شود، گفت: فارس طی سال‌های متوالی و از گذشته حائز رتبه‌های اول تا دوم فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی کشور بوده و هست.
بابایی ادامه داد: سال گذشته جهاد دانشگاهی مجری برگزاری آزمون استخدامی کشور بود که جهاددانشگاهی فارس به لحاظ پوشش کانون جمعیتی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.
وی در بخشی از سخنانش به آموزش‌های کوتاه مدت و بلندمدت جهاددانشگاهی هم اشاره كرد و گفت: سهم فارس در آموزش‌های بلندمدت، وجود مرکز علمی کاربردی در رشته‌های آی‌تی و حسابداری است.
رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس اضافه کرد: این مجموعه 12 مرکز آموزش‌های کوتاه مدت فعال نیز در استان دارد که سه مرکز آن در کلانشهر شیراز و مابقی در سایر شهرستان‌های فارس مستقر است.
بابایی، اشتغال و کارآفرینی، مهارت و تمرکز برای رفع نیازهای روز را از اهداف مراکز آموزشی کوتاه مدت جهاددانشگاهی فارس ذکر كرد و گفت: سالانه 20 تا 25 هزار نفر مخاطب آموزش‌های کوتاه مدت مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی این استان هستند.
وی با بیان اینکه دغدغه‌های فعلی جامعه موجب شده تا جهاددانشگاهی محور برنامه‌های خود را تمرکز بر برنامه‌های توسعه‌ای و تولید فناورانه قرار دهد، گفت: اعتقادی به پژوهش‌های کتابخانه‌ای که پس از انجام در گوشه‌ای خاک بخورد، نداریم.
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین به انجام 13 هزار 51 پروژه و 498 اختراع طی چهار دهه اخیر توسط مجموعه جهاد دانشگاهی اشاره كرد و گفت: اغلب این فعالیت ‌ها امروز در بحث پزشکی، صنعتی، کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
بابایی، مرکز رویان را از پتانسیل‌های پزشکی جهاددانشگاهی دانست و گفت: حضور بخش صنعتی، فنی و مهندسی جهاددانشگاهی در مترو، گیت‌ها و مته‌های حفاری نیز قابل توجه است.
وی یادآور شد: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی استان فارس در قالب بیش از 250 اثر برپا و علاقه‌مندان در جریان این دستاوردها قرار گرفتند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه اقدامات این مجموعه در سال جاری را برحسب اولویت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: رویکرد امسال این مجموعه را موضوع سلامت و در ابعاد مختلف مدنظر قرار داده‌ایم.
بابایی، راه‌اندازی پژوهشکده بین‌رشته‌ای سلامت را افق و چشم‌انداز فعالیت‌های جهاددانشگاهی تا 1400 دانست و گفت: در این پژوهشکده ضمن بررسی دیدگاه‌های مختلف سلامت، حوزه‌های علوم رفتاری، روانشناسی، ژنتیک و نانو الیاف‌های پزشکی به طور تخصصی در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی همچنین به ورود جهاددانشگاهی فارس در بحث عصاره‌گیری از گل‌های محمدی هم اشاره و در این خصوص نیز گفت: با بررسی تیم‌های ارزیاب جهاد، موضوع عصاره ‎‌گیری گل‌های محمدی پس از نیاز سنجی و بررسی کارشناسی در دستور کار قرار گرفت.
رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: فارس رتبه اول تولید گل محمدی کشور و ایران نیز رتبه دوم دنیا را دارد که در این راستا جهت جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده از سال گذشته با همکاری مجموعه پژوهشی مقدمات راه‌اندازی مرکز رشد گیاهان دارویی توسط جهاددانشگاهی فارس در شهر جدید صدرا در زمینی به وسعت سه هزار مترمربع در دستور کار قرار گرفت.
به گفته بابایی، این مرکز متشکل از بخش تحقیقاتی، مزرعه کشت گیاهان دارویی خاص، گلخانه و اصلاح ژنتیکی با کاربری تحقیقاتی است .
وی همچنین خواستار همکاری مشترک با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان فارس به ویژه در بخش فعالیت‌های پژوهشی، راه‌اندازی مرکز گیاهان دارویی خاص و عصاره‌گیری گل محمدی شد.
انتهای پیام

captcha