آنچه از فشار خون باید بدانیم+ اینفوگرافیک
کد خبر: 3815649
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

آنچه از فشار خون باید بدانیم+ اینفوگرافیک

‌‌گروه سلامت ــ فشار خون بالایِ کنترل‌نشده، خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می‌دهد و برای کنترل آن راه‌های مختلفی وجود دارد که شایع‌ترین آن کاهش مصرف نمک، فعالیت بدنی منظم و مصرف نکردن مواد مخدر است.

به گزارش ایکنا؛ وقتی قلب می‌تپد، خون را به سرتاسر بدن پمپ می‌کند تا انرژی و اکسیژن بافت‌های بدن تأمین شود. با حرکت خون، فشاری بر دیواره‌‌ رگ‌های خونی وارد می‌شود. شدت این فشار همان فشار خون است.
 
فشار خون در تمام زمان‌ها یکسان نیست. زمانی‌که فرد در حال ورزش است یا هیجان زده می‌شود، فشار خون بالا می‌رود. وقتی که فرد در حال استراحت باشد، میزان فشار خون او پایین‌تر است. فشار خون همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی افزایش سن، مصرف دارو‌های خاص و تغییر در وضعیت زندگی نیز تغییر کند.

باید بدانید که این امکان وجود دارد که فرد بدون داشتن هیچ علائمی سال‌های سال مبتلا به فشار خون بالا (هیپرتانسیون) باشد. فشار خون بالایِ کنترل نشده، خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
 
برای کنترل فشار خون راه‌های مختلفی وجود دارد که شایع‌ترین آن شامل کاهش مصرف نمک، فعالیت بدنی منظم و عدم مصرف مواد مخدر است؛ از شایع‌ترین دلایل ابتلا به پرفشاری خون مصرف نمک است که ۵۱ درصد مردم به دلیل مصرف نمک به فشار خون مبتلا می‌شوند.
 
نابینایی، نامنظمی ضربان قلب، نارسایی قلب، افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه از شایع‌ترین عوارض فشار خون بالا به شمار می‌رود. برای درمان فشار خون مصرف نان، غلات، میوه‌ها، سبزیجات، شیر، لبنیات، پروتئین‌ها، غذا‌هایی با حداقل چربی ترانس و اشباع توصیه شده است، همچنین افراد مبتلا به فشار خون باید مصرف غذا‌های کنسروی، غذا‌های آماده خارج از منزل، غذا‌های سرخ شده، گوشت‌های پرچرب، کیک‌ها، کلوچه‌ها و شیرینی را محدود کنند.
آنچه از فشار خون باید بدانیم+ اینفرگرافیک
انتهای پیام
captcha