کتاب «تفسیر ساختاری قرآن» نگاه تخصصی و علمی به قرآن کریم دارد
کد خبر: 3815780
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

کتاب «تفسیر ساختاری قرآن» نگاه تخصصی و علمی به قرآن کریم دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی- عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگر قرآنی گفت: کتاب «تفسیر ساختاری قرآن»، کتابی است که در آن نگاهی جدید و تخصصی را در دانشجویان به وجود می‌آورد و می‌توانند در سوره‌شناسی قرآن کریم به یک تخصص دست یابند.

کتاب «تفسیر ساختاری قرآن» نگاهی جدید و تخصصی را در دانشجویان به وجود می‌آوردحجت‌الاسلام محمد خامه‌گر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به ویژگی‌ها و اهدافی که برای نوشتن این کتاب وجود داشت، اظهار کرد: هدفم از کار این است که دانشجویان علاوه بر اینکه با قرآن آشنا می‌شوند، بتوانند با تمام ویژگی‌های سوره‌ها نیز آشنا شوند و به نوعی رویکرد جدیدی نسبت به سوره‌های قرآن پیدا کنند.
وی ادامه داد: در واقع خواندن این کتاب سبب می‌شود که صرفا نگاه دانشجویان به قرآن از حالت عمومی بودن خارج شده و حالتی تخصصی را به خود بگیرد. به نوعی با مطالعه این کتاب بتوانند نگاه تخصصی و علمی نسبت به محتوای سوره‌های قرآن کریم داشته باشند و در سوره‌شناسی قرآن کریم به یک تخصص دست یابند.
این مولف قرآن عنوان کرد: بنا به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این کتاب را که در خصوص روش آشنایی با مشخصات ساختار سوره‌های قرآن کریم است را به رشته تحریر درآوردم. در این کتاب ویژگی‌های شناسایی مشخصات سوره‌های قرآن از جمله علت نام گذاری سوره‌های قرآن، شناسایی فضائل معتبر سوره‌ها و اینکه آیا جایگاه سوره‌ها و آیات در قرآن طبق دستور الهی«توقیفی» بوده است یا خیر، آورده شده است.
خامه‌گر اظهار کرد: از دیگر مباحث این کتاب می‌توان به شناسایی مکی و مدنی بودن، ترتیب نزول، تشخیص تاریخ نزول، روش شناسایی و جهت گیری محتوایی سوره‌ها، فضا و همچنین اساس روش نزول سوره‌ها اشاره کرد. در پایان کتاب هم 6 سوره را به لحاظ تمام ابعادی که به آن‌ها اشاره شد، مورد بررسی قرار داده شده است. در حال حاضر این کتاب، به عنوان یکی از کتب درسی مقطع کارشناسی حوزه علمیه استفاده می‌شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: شاید برای افراد زیادی این سوال به وجود آید که چرا بقره که به معنای گاو ماده است برای چنین سوره‌ای که از عظمت فراوانی برخوردار است، انتخاب شده که در این کتاب اشاره شده که نام هر سوره با محتوا و غرض آن سوره ارتباط دارد و دلیل این انتخاب‌ها نیز توضیح داده‌ شده است.
خامه گر عنوان کرد: در گذشته در خصوص برخی از موضوعات، کتاب‌هایی نوشته شده بود اما در این کتاب تمامی موضوعات به صورت کامل آورده‌ایم و به دیدگاه‌های جدیدی که در این راستا وجود دارد نیز پرداخته‌ایم. این در حال است که وزارت علوم نیز یکی از شروط چاپ این کتاب را نوآور بودن مطالب آن دانست.

انتهای پیام

captcha