بیش از 200 اشکال در رسم‌الخط عثمان طه وجود دارد
کد خبر: 3815842
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد:

بیش از 200 اشکال در رسم‌الخط عثمان طه وجود دارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، خواستار اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه شد و افزود: امیدوارم اساتید و علمای اسلامی روزی بنشینند و این اشتباهات را که شاید بیش از 200 مورد باشد برطرف و تصحیح کنند.

بیش از 200 اشکال در رسم‌الخط عثمان طه وجود داردبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم و معارف قرآن، آیت‌الله مکارم شیرازی 9 خردادماه در این دیدار با ابراز خوشبختی و آرزوی موفقیت و سربلندی برای مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اظهارکرد: حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه درباره قرآن مطالب بسیاری را بیان کرده‌اند که اگر جمع‌آوری شود، خود یک کتاب می‌شود.
وی افزود: امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره قرآن می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل‌ها و چشمه‌هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».
این مرجع تقلید با بیان این که در این فراز نهج‌البلاغه 3 اثر مهم قرآن ذکر شده است، ادامه داد: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است، یعنی بهار دل‌هاست، همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می‌دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می‌گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می‌شود.
وی یادآوری کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان جاری می‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر(ع) را ینابیع العلم بودن عنوان و بیان کرد: چشمه های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می‌شود.
وی با بیان این که سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان(ع) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفت: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می‌شود و جلائی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر هیچ جمله‌ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی(ع) درباره قرآن می‌آمد عظمت و بزرگی قرآن را معرفی می‌کرد.
وی به کلام دیگری از امیرمؤمنان(ع) در مورد قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت می‌فرمایند «وَ مَا جَالَسَ هَذَا القُرآنَ اَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنْهُ بِزِیادَة اَو نُقصَانٍ زِیَادَةٍ فى هُدًى اَو نقصانٍ فى عمًى؛ هر کسى که با قرآن نشست، از این نشست که برخاست، یا هدایتى در او افزون شده یا بى‌معرفتى و کورى‌اى از او کم شده است».
آیت‌الله مکارم شیرازی خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانست و ادامه داد: خادمان به قرآن کریم باید قدردان جایگاه خود باشند و همواره شکر خداوند را به جای آورند که بیشتر از دیگران می‌توانند به قرآن خدمت کنند.
وی، روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، عمل به قرآن و نشر قرآن کریم را 4 مرحله مورد نیاز و ضروری برای هر فرد برشمرد و تصریح کرد: همه مسلمانان و به ویژه شیعیان باید این مراحل را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.
این مرجع تقلید در پایان خواستار اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه شد و افزود: امیدوارم اساتید و علمای اسلامی روزی بنشینند و این اشتباهات که شاید بیش از 200 مورد باشد را برطرف و تصحیح کنند.
انتهای پیام
captcha