خانواده‌ها و اقشار مذهبی را از سینما فراری داده‌ایم
کد خبر: 3815859
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
محسن علی‌اکبری:

خانواده‌ها و اقشار مذهبی را از سینما فراری داده‌ایم

گروه هنر ــ تهیه‌کننده آثار دفاع مقدسی گفت: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها و اقشار متدین جامعه به دلیل رواج بی‌اخلاقی در عمده آثار سینمایی از سینما فراری شده‌اند.

محسن علی اکبری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره اثر جدیدش اظهار کرد: سابقه کاری من در ۴ دهه گذشته نشان می‌دهد به تولید چه نوع آثاری علا‌قه‌مندم، به همین جهت وقتی پیشنهادی به دستم می‌رسد که موضوعش دفاع مقدسی است و فیلمنامه خوبی هم دارد، بدون هیچ تردیدی آن را می‌پذیرم، البته همیشه پیشنهادات طنز وجود دارد، اما من سینما را به عنوان یک فعالیت اقتصادی نمی‌بینم به همین جهت مبنا را بر فروش فیلم نمی‌گذارم. وقتی سلمی بابایی، دختر شهید بابایی یکی از دو کارگردان، این سناریو را به من پیشنهاد داد آن را پذیرفتم، چون همانگونه که گفتم فیلمنامه موضوعش باب میل من بود و همکاری با فرزند این شهید بزرگوار هم برای من افتخار بود.
‌وی افزود: برای بازی در «وکیل مدافع» تصمیم داشتیم از بازیگران مطرحی استفاده کنیم به همین جهت با مهران مدیری و رضا عطاران مذاکره کردیم، اما این دو بازیگر خوب کشورمان به دلیل مشغله کاری نتوانستند در این اثر حضور پیدا کنند، البته استقبال آن‌ها از این پیشنهاد بسیار خوب بود، حتی علاقه داشتند تا حضور در این اثر را تجربه کنند، اما متأسفانه شرایط برای حضور این دو هنرمند مهیا نشد. در ادامه سراغ بازیگران دیگری هم رفتیم، اما بودجه ما اجازه حضور برخی از افراد را به ما نمی‌داد.
علی اکبری در ادامه افزود: ما ناچاریم برای سرمایه‌گذاری از بازیگرانی استفاده کنیم که بازگشت سرمایه را به طور حتم تضمین کنند اما با برخی هنرمندان نمی‌توان این بازگشت هزینه را تضمین کرد.
علی‌اکبری درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: این اثر برای پخش در جشنواره آماده نبود، اما، چون ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره از فیلم خوشش آماده بود ما تصمیم گرفتیم به هر طریق ممکن حداقل این فیلم برای پخش در بخش خارج از مسابقه برسانیم. اتفاقی که رخ داد و وکیل مدافع در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
کارگردان فیلم «مریم مقدس» در پاسخ به سؤالی در مورد رزومه سلمی بابایی به عنوان کارگردان این اثر تأکید کرد: سلمی بابایی یک مؤسسه تولید فیلم دارد. این مرکز بیش از 5 سال است که فعالیت می‌کند و در این میان تله فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی هم تولید کرده است. او تله فیلم‌های متعددی ساخته، ولی وکیل مدافع اولین اثر سینمایی اوست.
این تهیه‌کننده سینما درباره میزان فروش فیلم‌های دفاع مقدسی اظهار کرد: متأسفانه سینمای امروز ایران در اختیار فیلم‌هایی است که نام و محتوایشان در شان ایران اسلامی نیست. به همین جهت فیلمی نظیر «تنگه ابوقریب» با وجود این‌که در ظاهر، فروشی خوب داشته باز هم نتوانست یک پنجم پولی را که هزینه تولیدش شده را برگرداند. با توجه به این موضوع شرایط توقع فروش بالا را نداریم. اما توقع داشتم حداقل قشر مذهبی که سال‌هاست به دلیل عدم تولید آثار ارزشی از سینما فاصله گرفته‌اند به دیدن این فیلم بیایند؛ اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.
وی متذکر شد: این‌که می‌گویم قشر مذهبی از فیلم استقبال نکرد، دلیلش کیفیت یا تبلیغات فیلم نبود، بلکه ناشی از اشتباهات محاسباتی ما بود، زیرا قشر متدین جامعه عموماً در ماه رمضان به سینما نمی‌روند و ما به این موضوع توجه نکردیم و نتیجه آن را هم دیدیم و البته وضعیت اکران هم در سینما بسیار نامساعد است، متأسفانه این روز‌ها سینماداران کمتری حاضر می‌شوند فیلم دفاع مقدسی یا دینی اکران کنند، به همین دلیل اگر مساعدت حوزه هنری نبود شاید ما حتی نمی‌توانستیم این اثر را اکران عمومی کنیم.
تهیه کننده فیلم «بلمی به سوی ساحل» در پاسخ به این سؤال که آیا کیفیت پایین برخی فیلم‌های دفاع مقدسی دلیل کاهش مخاطبان این ژانر است؟ تصریح کرد: اگر به دنبال ساخت یک اثر خوب و فاخر در حوزه سینمای دفاع مقدس هستیم باید برای آن هزینه فراوان کنیم تا شاید این کار بتواند بخشی از هزینه‌هایش را برگرداند؛ اتفاقی که برای تنگه ابوقریب رخ داد، بنابراین این عامل سبب افول سینمای دفاع مقدس نیست، بلکه من معتقدم عوامل مختلفی در آن سهیم‌اند که یکی از آن‌ها دوری توده مردم از سینماست.
وی با بیان این‌که سینمای دفاع مقدس این روز‌ها با حمایت‌های دولت به حیات خود ادامه می‌دهد، بیان کرد: باعث تأسف است، اما باید اعتراف کنم سینماگران هم در به وجود آمدن این فضا دخیل‌اند، چون با بی‌‌خردی دست به تولید آثاری زده‌اند که خانواده‌ها را از سینما فراری داده‌اند، زیرا برخی شوخی‌های کلامی و تصویری رکیک در فیلم‌های سینمایی، برای بسیار از خانواده‌های ایرانی قابل پذیرش نیست، به همین جهت آن‌ها تصمیم گرفته‌اند به سینما نروند. در چنین فضایی، طبیعی است که فیلم‌های ارزشی قربانی مطلق این فضا باشند.
علی‌اکبری در پایان راهکار خود را برای رسیدن به فضای مطلوب دهه ۶۰ در سینما چنین توصیف کرد: با یک یا چند فیلم نمی‌توان انتظار داشت مجدداً تماشاگر اصلی سینما که همان اکثریت متدین هستند، به سالن‌های سینما بازگردند، بلکه مجموعه‌ای از عوامل نیاز است تا به این مطلوب دست یابیم و در همین راستا حمایت‌های دولتی اهمیت فراوانی دارد.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha