دعوت مراجع تقلید به راهپیمایی در روز قدس
کد خبر: 3815913
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
مروری بر رویدادهای حوزوی؛

دعوت مراجع تقلید به راهپیمایی در روز قدس

گروه حوزه‌های علمیه ــ حوزه و دانشگاه در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادهای مختلفی بود که در این با توجه به اهمیت روز قدس، بیانیه و دعوت مراجع از مردم برای حضور در راهپیمایی این روز از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس تفسیر علما
آیت‌الله هادوی تهرانی: صاحبان قلب سلیم اهل نجات هستند
آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۹ خرداد در ادامه تفسیر سوره حشر در مسجد اعظم قم گفت: خداوند در این سوره مثل منافقان و کفار را به مثل شیطان تعبیر کرده که باعث انحراف انسان می‌شوند.
استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که حقد و کینه و نفاق و حسادت و از بین بردن آبرو و شخصیت دیگران را برای قیامت خود می‌فرستند در واقع سوخت و هیزم آن عالم را با همین خصال می‌فرستند گفت: صاحبان قلب سلیم به تعبیر قرآن اهل نجات هستند.
نشست‌های علمی
کرسی ترویجی «قرآن و مبانی سیاسی مقاومت» برگزار شد
کرسی ترویجی «قرآن و مبانی سیاسی مقاومت»، هشتم خرداد در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست بیان کرد: فردسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی و در یک کلام دعوت مردم به اسلام در مقیاس جهانی جزء رسالت‌های دولت اسلامی است، ولی نظام سلطه چون از این رسالت احساس خطر می‌کند، آن را برنمی‌تابد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در قرآن کریم واژه‌های مرتبط با مقاومت در قالب کلماتی مانند اطاعت، صبر، جهاد، زیغ، عوج، فسق، عدل، صراط، مستقیم، عمل صالح، شیطان، وسوسه، ابتلاء، نفی سبیل، ولایت و تقیه بیان شده است، اظهار کرد: مقاومت در سطوح خرد، متوسط و کلان انجام می‌شود. همچنین این مفهوم مبانی عام و خاص دارد که تقوا، ایمان و استقامت از لوازم مبانی عام است.
کرسی «تضمین آزادی از منظر قرآن» برگزار شد
کرسی «تضمین آزادی از منظر قرآن» هفتم خردادماه در دانشگاه مفید قم و با حضور سه تن از صاحبنظران حوزه و دانشگاه برگزار و در آن بیان شد که برخلاف نظر ارائه‌دهنده بحث، تقلید مانع آزادی نیست و این دیدگاه درستی نیست که برخی مفاهیم مدرن تفکرناپذیر هستند، بلکه می‌توان از قرآن کریم شاحصه‌های مفاهیم مدرن را استخراج کنیم.
یوسف خانمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید امروز هفتم خردادماه در این نشست با بیان اینکه قرآن کریم مبانی و اصول آزادی مانند عقلانیت، علم و آگاهی و گفت‌وگو را بیان کرده است، گفت: یکی از راهکارهای قرآن برای آزادی، گفت‌و‌گو است و اولین شرط برای گفت‌وگوی موفق از منظر قرآن تساوی و برابری در طرفین گفت‌وگو است.
در ادامه، حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیه در نقد سخنان ارائه‌دهنده این بحث گفت: در حوزه آزادی و نسبت آن با مفاهیم دینی و در راس آن قرآن کارهای زیادی انجام شده ولی جای تدقیق بیشتر بحث وجود دارد.
همچنین صادق حقیقت، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه آقای خانمحمدی نواندیش دینی است و هدف خوبی دارد، به خصوص در بحث رجوع به قرآن و سنت بیان کرد: نقطه مثبت ارائه ایشان این است که به متون مقدس برای نواندیشی دینی رجوع شده است؛ نواندیشان دینی تلاش می‌کنند که علاوه بر مباحق عقلی و برون دینی از مسائل درون دینی نیز بهره ببرند، ولی مشکل این است که آیا ادعا مستدل است یا خیر.
مصاحبه با اندیشمندان
آیت‌الله واعظ موسوی: حضور در راهپیمایی روز قدس حداقل وظیفه یک مسلمان است
آیت‌الله سیدمحمد واعظ موسوی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به روز قدس گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، مجددا بر یکی از مبانی اصلی انقلاب یعنی بحث عدالت و پرهیز از ظلم تاکید فرمودند که راهبرد اساسی نظام براساس مبنای قرآن و سنت است.
واعظ موسوی تاکید کرد: حضور در راهپیمایی قدس تکلیف ملی، وجدانی و دینی و ملی و عملیاتی کردن مثلث خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن سازی اسلامی است که از راهبردهای مقام معظم رهبری و ملت ایران است.
حجت‌الاسلام میرکتولی: تحدی‌طلبی در مورد امامت هم وجود دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه طبق روایات، احتمال قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بیشتر است، گفت: خداوند در طول زندگی انسان فرصت‌هایی را برای بازگشت بشر قرار داده و این فرصت‌ها معطوف به بعد زمانی و مکانی است.
دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه همان طور که خداوند در مورد قرآن تحدی کرده است، در مورد امام هم این تحدی قابل طرح است، زیرا اگر جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند امام خلق کنند و به داستان جهنی معروف و احتمال بیشتر برای قدر بودن شب بیست و سوم ماه رمضان پرداخت.
رئیس انجمن تبلیغ حوزه: شب قدر؛ فرصتی برای تفکر با خدا در خلوت
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی، رئیس انجمن تبلیغ حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) و لیالی قدر و ابراز امیدواری برای توفیق قدردانی در این ایام برای تمام موالیان اهل بیت(ع)، گفت: این ایام مقدمه‌ای است تا خداوند تقدیرات خوبی را برای ما رقم بزند.
رئیس انجمن تبلیغ حوزه با بیان اینکه شب قدر احیای باطنی و مقدمه تقویت فضایل اخلاقی است، تفکر را مهمترین عمل در این شب دانست و گفت: مناسکی مانند لیالی قدر ناب‌ترین عرفان است. لذا علائم حیات دینی و اخلاقی انسان باید در این شب‌ها فعال باشد و انسان بیداردل و متوجه باشد که در محضر چه مقام و چه وجودی است.
حجت‌الاسلام یوسفی: امام علی(ع) رونق تولید را ملاک دریافت مالیات قرار داده بودند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) و با تأکید بر اینکه عدالت شاه‌بیت سیره امام بود، گفت: امام برای تحقق این مسئله چند کار مهم انجام دادند و اگر این اقدامات در اقتصاد کنونی کشور انجام شود، وضعیت بهتر خواهد شد.
استاد دانشگاه مفید قم با تأکید بر اینکه مبارزه با رانت‌خواری و رانت‌جویی، کنترل و نظارت بر بازار و کاهش فقر سیاست اصلی امام علی(ع) در حکومت بود بیان کرد: باید به تأسی از امام علی(ع) نصابی برای مالیات در کشور تعیین کنیم که ملاک دریافت مالیات رونق تولید ملی باشد.
سایر رویدادها
میزان زکات فطره ماه رمضان از سوی آیت‌الله مکارم اعلام شد
بر اساس اعلام آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(۹۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (۲۴۰۰۰ تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (۶۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند.
کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (۳۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (۱۸۰۰۰۰ تومان) است.
لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.
دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با آیت‌الله مکارم
آیت‌الله مکارم شیرازی، ۹ خردادماه در این دیدار با ابراز خوشبختی و آرزوی موفقیت و سربلندی برای مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اظهارکرد: حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه درباره قرآن مطالب بسیاری را بیان کرده‌اند که اگر جمع‌آوری شود، خود یک کتاب می‌شود.
وی افزود: امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره قرآن می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل‌ها و چشمه‌هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».
این مرجع تقلید با بیان این که در این فراز نهج‌البلاغه ۳ اثر مهم قرآن ذکر شده است، ادامه داد: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است، یعنی بهار دل‌هاست، همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می‌دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می‌گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می‌شود.
بیانیه جامعه المصطفی پیرامون روز قدس
جامعه المصطفی العالمیه در آستانه روز جهانی قدس در بیانیه ای تأکید کرد: «معامله قرن» یا «خیانت قرن»، با مشارکت برخی دولت‌های مزدور عربی به قصد مشروعیت‌بخشی به رژیم رو به افول صهیونیستی انجام می‌شود. روز قدس یادآور جراحت‌های ملت فلسطین و بازگوکننده توطئه‌های بین‌المللی علیه امت اسلامی است؛ توطئه‌هایی که با کاشت غده سرطانی رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام شکل گرفته است.
همچنین در بخش‌های دیگری از این بیانیه آمده است ضرورت وحدت امت اسلامی برای آزادسازی فلسطین و قدس شریف، با توجه به متغیرهای جدید منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از گذشته است، زیرا افزون بر این که فلسطین هنوز در اشغال صهیونیست‌ها قرار دارد، بسیاری از نظام‌های عربی به تسخیر صهیونیست‌ها درآمده‌اند، به گونه‌ای که از نگاه آنان، رژیم صهیونیستی دیگر دشمن به شمار نمی‌رود، بلکه کشورها و جریان‌های مقاومت اسلامی را، که دشمن اسرائیل هستند، دشمن معرفی می‌کنند؛ اقدامی خطرناک که موجب تعریف و نهادینه کردن واگرایی در جهان اسلام خواهد شد.
آیت‌الله هادوی تهرانی: روز قدس، روز «نه» به سلطه‌گران خون‌آشام است
آیت‌الله هادوی تهرانی در پیامی به مناسبت روز قدس تأکید کرد: روز قدس، روز اعلام همبستگی با آرمان فلسطین، روز «نه» به سلطه‌گران خون‌آشام، روز شادی مؤمنان و ناامیدی دشمنان اسلام است.
همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «روز قدس، روز پیوستن رودهای کوچک به رودخانه‌های بزرگ و جاری شدن در دریای متلاطم مردان و زنان مؤمنی است که استقامت در راه خدا را بر ننگ اسارت در دست اشقیا ترجیح دادند و پرچم شهادت را برافراشته نگاه داشتند. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان فرصتی است تا چماق‌های شکسته دشمنان اسلام را در زیر پاهای روزه‌داران مصمّم خرد کنیم و هویج‌های گندیده‌شان را به صورت‌های مسخ شده شان بکوبیم تا بدانند سیاست‌های پوسیده دیگر کارکردی ندارد و جز نابودی راه دیگری برای آنها باقی نمانده است‌».
دعوت مراجع عظام از مردم برای دفاع از آرمان فلسطین و مقاومت
آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی از مردم خواستند با حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس، از آرمان فلسطین و مقاومت دفاع کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی، سحرگاه بیست و سوم ماه رمضان در مراسم احیای در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: حدود شصت سال قبل به وسیله دولت انگلستان حکومت نامشروع و غاصبانه اسرائیل در قلب کشورهای اسلامی تشکیل شد، با اینکه یهودیان در مقایسه با مسلمانان در اقلیت بودند، اما آنها را از کشورهای مختلف دعوت کردند و سرزمین‌های مردم را به زور و با پول از آن‌ها گرفتند و در اختیار یهودیان و صهیونیست‌ها قرار دادند و متأسفانه برخی از حکام عرب هم در این راه با آن‌ها همراه شدند.
همچنین آیت‌الله نوری همدانی گفت: آمریکا سرکرده استکبار جهانی می‌خواهد با معامله قرن، علاوه بر اینکه قدس شریف را تحویل صهیونیست‌ها می‌دهد سرزمین فلسطین را هم تحویل بدهد و جایگاه این غده سرطانی را تحکیم ببخشد.
ایشان با دعوت از مسلمین جهان برای حضور در راهپیمایی روز قدس تأکید کرد: مسلمین باید با شکوه و عظمت در روز قدس شرکت کرده و نفرت خود را از آمریکا و ایادی استکبار که طرفدار صهیونیست‌ها هستند نشان دهند و نشان بدهند که اسرائیل روز‌های آخر خود را می‌گذراند.
آیت‌الله علوی گرگانی نیز با صدور پیامی تأکید کرد: جمعه آخر ماه رمضان که حضرت امام خمینی آن را به نام مبارک روز قدس نامیدند، برای این است که امت اسلامی دست در دست همدیگر و با تمسک به قرآن، به یاری مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین بشتابند. روزی است که امید می‌رود اسرائیل، این رژیم غاصب و این غده سرطانی و این فرقه کودک‌کش، از روی زمین محو شود؛ لذا شایسته است که امت بزرگ ایران اسلامی همراه و همدل با ملل مسلمان دیگر، با وحدت و همدلی در راهپیمایی روز قدس حاضر شوند و با بیعتی مجدد با رهبر عزیز انقلاب در این برهه از زمان که آمریکای جنایتکار فشار را بر ایران، که پرچمدار مقاومت است، زیاد کرده همصدا و یکدل مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند تا اعلام انزجار خود را به جهانیان نشان دهند و پشتیبانی از مردم مظلوم و مسلمان فلسطین را به رخ جهانیان بکشانند.
همکاری‌های جامعه المصطفی با دانشگاه حضرت معصومه(س) گسترش می‌یابد
در دیدار رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) با رئیس جامعه المصطفی العالمیه بر توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی این دو نهاد آموزشی تاکید شد.
علی عباسی در دیدار ابراهیم عبدی‌پور، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: امیدواریم در ایام نورانی شب‌های قدر، مشمول الطاف ذات اقدس الهی قرار گیریم.
وی، در ادامه این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و تاریخچه تأسیس جامعةالمصطفی، اظهار کرد: جامعه‌ المصطفی به عنوان دانشگاه بین‌المللی اسلامی، عضو اتحادیه‌‌های بزرگ دانشگاه‌های جهان است.
رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که از ۱۳۲ ملیت در جامعه‌ المصطفی مشغول فراگیری علوم اسلامی و انسانی هستند و المصطفی در حوزه علوم اسلامی و انسانی، بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: براساس طرح تحول نظام آموزشی در جامعةه المصطفی، بیش از چهارصد رشته و گرایش و مقطع راه‌اندازی خواهد شد.
فتوای آیت‌الله شبیری زنجانی درباره روزه مشاغل سخت و روزه مناطق دارای روز طولانی
آیت‌الله شبیری زنجانی به دو فتوا در مورد روزه مشاغل سخت و روزه مناطق دارای روز طولانی پاسخ گفتند که این استفتا به شرح ذیل است:
سؤال
نانوایان و کارگران و نظایر آنان که روزه در فصل گرما برای آن‌ها سخت و طاقت‌فرساست، چه وظیفه‌ای دارند؟
پاسخ
اگر بتوانند به‌ گونه‌ای (مثلاً کار در شب یا خنک کردن فضای کار) روزه را بدون مشقت شدید بگیرند، گرفتن روزه واجب است؛ و در غیر این صورت اگر ترک کار در ماه رمضان، حرجی است می‌توانند روزه نگیرند، ولی تا ماه رمضان بعد باید قضای آن را به جا آورند.
سؤال
در برخی مناطق (مثل کشور بلژیک و سوئد) فاصلۀ اذان صبح تا مغرب بسیار زیاد است (بیش از بیست ساعت). ساکنان این مناطق نسبت به روزه و زمان افطار چه تکلیفی دارند؟ آیا لازم است برای روزه گرفتن مهاجرت کنند؟
پاسخ
باید بر اساس اوقات شرعی محل سکونت خود روزه بگیرند و مجرد مشقت عذر نیست. البته اگر به خاطر طولانی بودن روز دچار سختی غیرقابل‌تحمل شوند، می‌توانند روزه خود را افطار کنند، ولی بعداً باید قضای آن را به جا آورند. در هر صورت لازم نیست مهاجرت کنند.
آیت‌الله مکارم: اقتصاد کشور گرفتار تفکرات جناحی است
آیت‌الله مکارم شیرازی در سحرگاه دوشنبه، احیای ۲۱ ماه رمضان و در شب شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در مراسم احیای شب قدر در مدرسه امام کاظم(ع) با ذکر این مطلب که شب قدر شبی است که مقدرات فرد از سوی خداوند متعال برای یک سال آینده تعیین می‌شود گفت: مقدرات بعد از تعیین در اختیار امام زمان(عج) عرضه شده و آن حضرت نیز به آن صحه می‌گذارد.
این مرجع تقلید افزود: نکته‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد آن است که مقدرات یک سال آینده انسان طبق لیاقت و شایستگی‌های فرد تعیین شده و سرنوشت فرد از سرشانش یا قرعه‌کشی تعیین نمی شود؛ اصل مطلب این است که مقدرات انسان بر مبنای صفات و ویژگی‌های فردی تعیین می‌شود.
این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: اگر جناح بندی‌های سیاسی در کشور کنار زده شده و یک تیم قدرتمند اقتصادی روی کار بیاید وضعیت اقتصادی کشور متحول می‌شود؛ باید مراقب باشیم جناح بندی‌های سیاسی و اختلافات، افراد و مسئولان را از یک دیگر جدا نکند.
انتهای پیام

captcha