اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن و برگزاری مراسم ترحیم خادم‌القرآن «محسن مظاهری»
کد خبر: 3815917
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن و برگزاری مراسم ترحیم خادم‌القرآن «محسن مظاهری»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته‌ با رویدادهایی چون برگزاری اختتامیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تمدید مهلت ثبت‌نام در هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، برگزاری مراسم ترحیم خادم‌القرآن «محسن مظاهری» و... همراه بود.

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با اخباری در حوزه‌های مختلف چون ديدار پيشكسوتان قرآنى با آيت‌الله امام‌جمارانى، تمدید مهلت ثبت‌نام در هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن‌‌، رونمایی از نرم‌افزار تجویدی «مروارید»، برگزاری اختتامیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، قراری از جنس قرآنیان در حمایت از فلسطین، رونمایی از جدیدترین اثر گروه همخوانی محمدرسول الله(ص)، برگزاری مراسم ترحیم خادم‌القرآن «محسن مظاهری»، انتشار بیانیه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور و ... همراه بود.
ديدار پيشكسوتان قرآنى با آيت‌الله امام‌جمارانى
همزمان با سالروز ورود امام امت به جماران جمعى از استادان و پيشكسوتان قرآنى كشور با حضور در حسينيه شماره دو جماران با آيت‌الله سيدمهدى امام‌جمارانى ديدار كردند.
این مراسم با اجرای پیشکسوت قرآنی، عباس سلیمی و تلاوت قاری ممتاز بین‌المللی، قاسم رضیعی، آغاز شد و حجج اسلام خسروی و محمدعلی نظام‌زاده به سخنانی پرداختند و در پایان آیت‌الله امام جمارانی به ایراد سخن پرداختند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از پژوهشگران دینی، در دیدار قرآنیان با آیت‌الله امام جمارانی به تبیین کلمه مبارک و برکت در قرآن پرداخت و نکاتی درباره عمر با برکت علمای شیعی بیان کرد.
در ادامه این دیدار آیت‌الله سیدمهدی امام جمارانی، از نزدیکان امام خمینی(ره) و نماینده اسبق ولی فقیه در سازمان اوقاف، ضمن خیرمقدم به حضور جامعه قرآنی، گفت: خیلی خوشحالم که شما را زیارت می‌کنم و برای من خاطره‌انگیز است که در چنین روزی حضرت امام(ره) به جماران تشریف آوردند و عجیب این است که انسان وقتی به یک نفر نزدیک می‌شود مثل اینکه دورتر شده است و هرکس به امام نزدیک می‌شد روز به روز علاقه‌ و ارادتش به ایشان بیشتر می‌شد. امام اوصاف بسیار مبارک و بلندی داشتند.
تمدید مهلت ثبت‌نام در هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
بنا بر اعلام دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، مهلت ثبت‌نام در هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن‌‌ تا روز جمعه، ۱۰ خردادماه جاری، تمدید شد.
ثبت‌نام در این دوره از طرزح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم از روز اول اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه داشت که در پی درخواست‌های مکرر متقاضیان تمدید شد.
متقاضیان علاقه‌مند به شرکت در این دوره می‌توانند با ثبت ‌نام اینترنتی در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن به نشانی quranshora.ir بخش سامانه ارزیابی و ارسال آثر خود به دبیرخانه شورای ارزیابی در این دوره شرکت کنند.
رونمایی از نرم‌افزار تجویدی «مروارید»
مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع آموزش تجوید سطح یک با عنوان مروارید، که براساس کتاب حلیةالقرآن سطح یک و به همت شرکت مائده‌رایانه تولید شده است، با حضور سیدمحسن موسوی بلده، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان، در سالن نشست‌های شماره دو مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
این مراسم با تلاوت حسین شالچی آغاز شد و در ادامه عباس سلیمی درباره اهمیت و ضرورت تعلیم و تعلم قرآن، اظهار کرد: همان طور که امام صادق(ع) فرمودند: «شایسته نیست انسان مؤمن بمیرد، مگر اینکه قرآن را فراگرفته باشد و در راه فراگیری آن باشد تا عمرش به پایان برسد».
وی ادامه داد: جایگاه معلمان قرآن، جایگاه والایی است و این مهم بر همگان روشن است. پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) در این باره فرمودند قرآن را بیاموز و به مردم نیز آموزش بده که به ازای هر حرفی از قرآن که به دیگران آموزش دهی، خداوند ۱۰ حسنه قرار داده و اگر در راه آموزش قرآن، عمرت به پایان برسد، شهید مرده‌ای.
برگزاری اختتامیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شامگاه چهارم خردادماه، در سالن نشست‌های این نمایشگاه در مصلای امام خمینی برگزار شد.
در بخشی از این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه قرآن، به بیان سخنانی پرداخت.
وی درابتدای سخنان خود از همکارانش در نمایشگاه قرآن به خصوص قائم مقام و مشاوران خود در این نمایشگاه قدردانی کرد.
وی در ادامه با اشاره به آیه مبارکه «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا» اشاره کرد و گفت: آنچه از موفقیت نصیب ما شده است، جز به یمن و برکت عنایت الهی نبوده است و البته همه کاستی‌ها از ما بوده و برای کمبودها و کاستی‌هایی که مشاهده می‌شود، از همه بازدیدکنندگان و ملت شریف ایران و مخاطبان نمایشگاه صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.
قراری از جنس قرآنیان در حمایت از فلسطین
همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، شبکه قرآن و معارف سیما ویژه‌برنامه «قرار قرآنیان» را از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه، دهم خردادماه به صورت زنده از محل جایگاه این شبکه در مسیر راهپیمایی به روی آنتن خواهد برد.
براساس این گزارش، پوشش زنده تصویری راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس امسال از جایگاه شبکه قرآن و معارف سیما در مسیر راهپیمایی تهران (خیابان آزادی تقاطع چهاراه ولی عصر(عج)) و همچنین، دیگر شهرستان‌های سراسر کشور از مهمترین بخش‌های در نظر گرفته شده در ویژه برنامه «قرار قرآنیان» است.
گفت‌وگو با مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور، اساتید، قاریان بین‌المللی، پیشکسوتان و کارشناسان قرآنی و معارفی، اجرای گروه‌های همخوانی و نیز پخش گزارش‌های مردمی از دیگر بخش‌هایی است که تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.
رونمایی از جدیدترین اثر گروه همخوانی محمدرسول الله(ص)
اثر جدید گروه همخوانی محمدرسول الله(ص) همزمان با نزدیکی به روز جهانی قدس و با عنوان «امة الاسلام» با پخش از شبکه‌های مختلف صدا و سیما رونمایی شد.
این اثر به همت مؤسسه فرهنگی قرآنی آیه و با همکاری سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تولید شده و شعر آن را «عبدالصمد مرزوقی» سروده است. همچنین تهیه‌کنندگی و کارگردانی این اثر بر عهده «محمد تربتی طرقبه» بوده است.
گروه مدیحه‌سرایی محمدرسول‌الله(ص) بسیج تهران سال ۱۳۹۴ با هدف تولید آثار فاخر دینی و انقلابی با تجمیع تعدادی از گروه‌های برتر تهران و توسط سازمان قرآن و عترت بسیج تهران راه‌اندازی شد تا بزرگترین گروه مدیحه‌سرایی کشور تشکیل شود.
برگزاری اختتامیه بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن
آیین اختتامیه بخش دانشگاهی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، که به مدیریت دانشگاه فرهنگیان برپا بود، روز شنبه، چهارم خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام حسین افتخاریان، عضو شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و جمعی دیگر از معاونان دانشگاه فرهنگیان در مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.
همچنین در این آیین از ۱۷ غرفه حاضر در این بخش و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که مدیریت دانشگاه‌های زیرمجموعه خود را برعهده داشتند، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اهدای لوح یادبود و تندیس این دوره از نمایشگاه تقدیر شد.
بر اساس این گزارش، در این آیین از دانشگاه‌های فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاددانشگاهی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی‌ـکاربردی، سازمان بسیج دانشجویی، دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه سوره و دانشگاه هنر نیز تقدیر شد.
برگزاری مراسم ترحیم خادم‌القرآن «محسن مظاهری»
مراسم ترحیم خادم‌القرآن محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی کشور عصر روز ششم خردادماه در مسجد حجت بن الحسن(ع) تهران برگزار شد.
این پیشکسوت قرآنی کشور و یار دیرین استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) که سال‌ها لباس شاگردی ایشان را با افتخار بر تن داشت، عصر روز اول خردادماه مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان درگذشت.
همچنین، مراسم تشییع پیکر این پیشکسوت قرآنی کشور نیز صبح جمعه، سوم خردادماه از مسجد الرضا(ع) خیابان سهروردی با حضور قاریان برجسته و اساتید پیشکسوت به سمت قطعه ۳۰۰ بهشت زهرا(س) انجام شد.
انتشار بیانیه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور
اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به منظور تعیین تکلیف وضعیت ادغام و اختصای ۵۰ درصد بودجه قرآنی به فعالیت‌های بخش مردمی و... بیانیه‌ای خطاب به جامعه قرآنی و مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت، مسئولان و مدیران دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی و قرآنی کشور و به ویژه مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و نمایندگان فراکسیون قران و عترت مجلس شورای اسلامی صادر کرد.
در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «با سلام و صلوات به پیشگاه حضرت پیامبر اعظم (ص) و خاندان مطهرش و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک و به ویژه ایام لیالی قدر، به استحضار می‌رساند سال‌هاست حدود پنج هزار مؤسسه و تشکل مردمی قرآن و عترت در سراسر کشور از بی‌توجهی مدیران و مسئولان به فعالیت‌های بخش مردمی قرآن و عترت رنج می‌برند که یکی از دلایل آن وجود دو اتحادیه برای پیگیری امور این مؤسسات بوده است، اتحادیه مؤسسات مردمی قرآن و عترت (دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی) و اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، از حدود هشت سال پیش با همدلی و پیگیری مسئولان این دو اتحادیه، روند ادغام آن‌ها کلید خورد و از حدود ۲ سال گذشته موضوع ادغام این دو اتحادیه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور (شورای عالی انقلاب فرهنگی) مطرح، مصوب و فرآیند این ادغام شکل گرفت و به فضل الهی با همدلی، روحیه‌ای ویژه و بارقه‌ی امید مضاعف، روند ادغام تک تک استان‌ها بر اساس ضوابط قانونی شکل گرفت و صحت آن مورد تأیید دو طرف و هیئت ناظر قرار گرفت».
انتهای پیام

captcha