از کم‌کاری در معرفی حضرت مهدی(عج) تا شبهاتی که باید پاسخ داده شود
کد خبر: 3815935
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
ضرورت طرح و مطالعه بحث مهدویت/2

از کم‌کاری در معرفی حضرت مهدی(عج) تا شبهاتی که باید پاسخ داده شود

گروه اجتماعی - یک شاعر مهدویت در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر شبهات به طور واضح برای جوانان تبیین شود، گرایش به فرهنگ مهدوی پیدا خواهند کرد، گفت: اگر بخواهیم موضوع مهدویت را در ذهن نسل جوان و نوجوان نهادینه کنیم، وزارت آموزش و پرورش باید به‌طور جدی چاپ کتبی را تحت این عنوان در دستور کار قرار دهد.

از کم کاری نهادهای آموزشی در معرفی حضرت مهدی(عج) تا شبهاتی که باید پاسخ داده شودحجت‌الاسلام ابراهیم حسینی، شاعر مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در مورد شبهات مهدویت اظهار کرد: یکی از شبهات در مورد امام زمان(عج)، مسئله امامت ایشان در سن کودکی است که لازم است بیان شود که در موضوع امامت و پیامبری سن مهم نیست و آنچه مورد توجه است مسئله قابلیت‌ها و استعدادها است که در هر سنی ممکن است موجود باشد.

وی افزود: لذا هر کسی تا به اوج مرتبه انسانیت نرسد این قابلیت و استعداد در وی حاصل نمی‌شود و لیاقت ارتباط با عوالم غیب و دریافت علوم غیبی را نخواهد داشت، البته مواردی نیز وجود دارد و این منحصر در امام زمان(عج) تنها نیست که عده‌ای بخواهند شبهه کنند.

این شاعر مهدویت بیان کرد: به عنوان مثال در مورد حضرت یحیی بن ذکریا(س) یا حضرت عیسی(س) که در سن طفولیت به پیامبری رسیدند و همچنین حضرت جواد الائمه(ع) و امام هادی(ع) که زیر ۱۰ سالگی به امامت رسیدند، نیز شبهاتی وجود داشت.

حسینی ادامه داد: شبهه بعدی در مورد فلسفه غیبت امام زمان(عج) است که در این زمینه می‌توان چهار علت و فلسفه برای غیبت امام زمان(عج) نام برد که ترس از کشته شدن، مصونیت از بیعت با ستمکاران، جداسازی مؤمنان و شیعیان واقعی در طول دروان غیبت و آمادگی اوضاع جهان برای ظهور حضرت و آمادگی فکری بشریت برای پذیرش ظهور از این دلایل است.

وی افزود: شبهه بعدی این است که چرا از اول غیبت کبری شروع نشد که در مورد رفع این شبهه نیز می‌توان گفت غیبت صغری زمینه‌ساز غیبت کبری و به منظور آمادگی مردم برای پذیرش غیبت کبری بود چراکه غیبت طولانی و بلندمدت امری غریب و نامأنوس بوده و برای مردم هضم و باور آن بسیار دشوار سخت بود.

این شاعر مهدویت بیان کرد: امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) هم بر خلاف سایر معصومین بسیار کمتر با مردم ارتباط داشته و گاهاً از پشت پرده با مردم سخن می‌گفتند مگر با اصحاب خاص خود تا مردم کم کم برای پذیرش غیبت امام دوازدهم نیز مهیا شوند و غیبت صغری نیز در همین راستا بوده است.

حسینی تصریح کرد: چهارمین شبهه بحث این است که امام زمان(عج) از چه ابزار جنگی در حکومت و انقلابش استفاده می‌کند که در روایات رسیده کمتر به این موضوع به طور شفاف، واضح و روشن پرداخته شده است و تنها واژه‌ای که به چشم می‌خورد، اصطلاح سیف و شمشیر است.

وی ادامه داد: بعضی معتقدند که شمشیر به معنای واقعی کلمه به ابزار بُرنده جنگی خاص اطلاق می‌شود که در انقلاب و حکومت حضرت ولی عصر(عج) خداوند در این ابزار جنگی خاص قدرت و اعجازی قرار خواهد داد که تمام تکنولوژی و سلاح‌های پیشرفته موجود را مقهور خود خواهد کرد.

این شاعر مهدویت بیان کرد: شاید هم بتوان گفت که سلاح‌های پیشرفته امروزی از کار خواهد افتاد و مردم به ناچار با همان اسلحه ابتدایی شمشیر به مبارزه و جنگ خواهند پرداخت، عده‌ای هم معتقدند که شمشیر نماد قدرت و جهاد مسلحانه است و هر ابزاری که قدرت حضرت را به نمایش بگذارد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، البته گمانه زنی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

حسینی بیان کرد: شبهه بعدی در مورد اوضاع پس از ظهور و موضوع رجعت و بر پایی قیامت است، در این خصوص نیز باید گفت که اوضاع پس از ظهور بسیار ایده‌آل و بر وفق مراد بندگان خدا خواهد بود و نیز همان مدینه فاضله‌ای که همه ما انتظارش را داریم که در آن هیچ گونه ظلم و ستمی نخواهد بود، بی‌عدالتی در آن جایگاهی نخواهد داشت و شیطان نابود خواهد شد یا حربه و وسوسه‌های او بسیار کم‌رنگ و ضعیف خواهد شد، تحقق پیدا خواهد کرد و آن زمان حکومت صالحان و متقین مستقر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمان به معنای واقعی کلمه همانطور که قرآن مجید در آیه ۸ سوره منافقون می‌فرماید: «اَلعِزَّةُ لِللّه وَ لِلرّسُول وَ لِلمُؤمِنِین؛ عزت از آنِ خدا و رسول خدا و از آنِ مؤمنین است»، در زمان ظهور امام زمان(عج) تحقق پیدا خواهد کرد.

این شاعر مهدویت گفت: در مورد رجعت هم که یکی از اعتقادات مسلم شیعیان است، روایات زیادی وارد شده و با توجه به این‌که بعد از شهادت یا فوت امام معصوم فقط معصوم باید و اجازه دارد که برنامه غسل، کفن و دفن وی را انجام دهد، لذا در اواخر حکومت امام زمان(عج) اولین کسی که زمین برای او شکافته شده و از قبر بیرون می‌آید امام حسین(ع) است که برای یاری فرزندش حضرت مهدی(عج) و پس از شهادت ایشان جهت غسل و کفن و دفنش زنده می‌شود و سپس امر حکومت را به دست گرفته و به قدری حکومت می‌کنند که از کثرت سن و کهولت ابروهایشان سفید شده و روی چشمانشان را می‌گیرد.

حسینی بیان کرد: البته در بعضی روایات آمده که چهل روز پس شهادت امام زمان(عج) قیامت برپا خواهد شد اما بعضی معتقدند که شاید منظور از قیامت در اینجا قیامت صغری که همان رجعت ائمه معصومین و امامت و حکومت طولانی مدت آن‌هاست، باشد.

 

وی تصریح کرد: اگر این شبهات به طور واضح و شفاف برای جوانان تبیین شود، گرایش به فرهنگ مهدوی پیدا خواهند کرد و مهدوی خواهند شد و به تبع آن زمینه حضور و ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم خواهد شد.


این شاعر مهدویت خاطرنشان کرد: آنطور که باید و شاید امام زمان(عج) به نسل جوان ما معرفی نشده است، اگر شده بود، جامعه مهدوی شده و زمینه فرج و ظهور فراهم می‌شد و در این خصوص اشکال از کم‌کاری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط است.


حسیینی یادآور شد: اگر بخواهیم موضوع مهدویت را در ذهن نسل جوان و نوجوان نهادینه کنیم، وزارت آموزش و پرورش باید در مقاطع تحصیلی دبستان و دبیرستان به‌طور جدی چاپ کتبی را تحت این عنوان در دستور کار قرار دهد و نیز وزارت علوم در دانشگاه‌ها واحدهای درسی را در موضوع مهدویت البته در سطح علمی‌تر در برنامه ترمی و متون درسی دانشجویان بگنجاند.

انتهای پیام

captcha