استارت‌آپ‌ها مدل سالم و شفاف اقتصادند
کد خبر: 3816160
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
مدیرعامل استارت‌آپ مهمانو:

استارت‌آپ‌ها مدل سالم و شفاف اقتصادند

گروه اقتصاد ــ واعظی‎نژاد بیان کرد: استارت‌آپ‌ها مدلی بسیار سالم و شفاف از اقتصادند که بدون وابستگی به رانت و حتی نیاز به سرمایه‌های زیاد و وام‌های دولتی مشغول فعالیت می‌شوند و بعد از اینکه خود را نشان دادند به جذب سرمایه می‌پردازند.

استارت‌آپ‌ها مدل سالم اقتصاد هستند/ عدم وابستگی به رانت دولتی

محمد واعظی‌نژاد، مدیرعامل استارت‌آپ مهمانو، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها و مزایای حمایت از آن‌ها پرداخت و اظهار کرد: استارت‌‌آپ‌ها نوعی از کسب‌وکارهایی هستند که در چند سال اخیر همراه با تغییراتی که در فناوری‌ها اتفاق افتاده پدیدار شده‌اند. تفاوت آنها با کسب‌وکارهای سنتی این است که قبلاً رقابت بر سر محصولات و خدمات بهتر بود اما این استارت‌آپ‌ها مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را ارائه می‌کنند که با بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطی، اینترنت و نرم‌افزارها بوده و پیشرفت کرده است.

نقش استارت‌آپ‌ها در ایجاد اشتغال

وی افزود: این تغییر در مدل کسب‌وکار که معمولاً نوآورانه است منجر به این شده که بهره‌وری در ارائه خدمات بالاتر برود، هزینه‌ها کاهش یابد و خدمات با کیفیت بهتری ارائه شود. اکنون مشاهده می‌کنیم که در بخش‌های مختلفی از صنایع و فروش اینترنتی، گردشگری، صنایع عذایی، صنایع فرهنگی و ... استارت‌آپ‌ها به سرعت در حال ظهورند و مزیت‌های آنان باعث شده است که کسب‌وکارهای سنتی را از بازار خارج کنند.

واعظی‌نژاد با اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در ایجاد اشتغال، یادآور شد: ویژگی استارت‌آپ‌ها اشتغال‌آفرینی آن‌هاست. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کشور ما با آن مواجه است، مسئله بیکاری قشر تحصیل‌کرده است و استارت‌آپ‌ها عمدتاً افراد دارای تحصیلات دانشگاهی را مشغول کار می‌کنند.

وابسته نبودن استارت‌آپ‌ها به رانت دولتی

این کارشناس کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا به سلامت و شفافیت استارت‌آپ‌ها اشاره و یادآور شد: موضوع دیگر این است که استارت‌آپ‌ها مدل بسیار سالم و شفافی از اقتصادند که بدون وابستگی به رانت و حتی نیاز به سرمایه‌های زیاد و وام‌های دولتی مشغول فعالیت می‌شوند و بعد از اینکه خود را نشان دادند به جذب سرمایه می‌پردازند؛ برخلاف کسب‌وکارهایی که از روز اول نیازمند سرمایه زیادی هستند و کار خود را با رانت و پول زیاد شروع می‌کنند.

مدیرعامل استارت‌آپ مهمانو یادآور شد: بحث دیگر در زمینه استارت‌آپ‌ها این است که آن‌ها دانش‌بنیان هستند و عموماً از دانشی نشئت می‌گیرند که حاصل تلاش و پژوهش گروه‌های مختلف است و منجر به رشد فناوری در کشور نیز می‌شوند. نکته دیگر این است که استارت‌آپ‌ها برخلاف صنایع سنتی، که وابسته به ماشین‌آلات و همچنین واردات هستند، کاملاً معطوف به نیروی انسانی داخلی‌اند.

نیروی انسانی؛ مهم‎ترین ملاک موفقیت استارت‌آپ

وی افزود: مهم‌ترین ملاک برای استارت‎آپ‎ها نیروی انسانی خلاق، نوآور، با انگیزه و تحصیل‌کرده است و همین نیروی انسانی موتور محرکه رشد استارت‌آپ‌هاست و با تکیه بر همین عنصر می‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم و بسیاری از مشکلات را در خرده‌نظام‌های اقتصادی کشور برطرف کنیم.

واعظی‌نژاد در پایان درباره استارت‌آپ «مهمانو» نیز گفت: از شهریور سال 1396 این ایده به ذهنمان رسید که در برگزاری رویدادها و مراسم مختلف این مسئله وجود دارد که چگونه برگزارکنندگان پذیرایی مناسب و شایسته‌ای را انجام دهند. بنابراین این اقدام را انجام دادیم تا هرکسی که قصد انجام مراسمی را دارد به سایت ما به نشانی mehmano.com مراجعه و نوع پذیرایی و اقلام مورد نیاز را انتخاب کند. یک پَک زیبا طراحی کردیم که تنوع زیادی هم دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت، زمان و مکان تحویل را هم مشخص کنند و در زمان معین بسته مورد نظر خود را تحویل بگیرند تا مراسم آنها به خوبی پیش برود و تاکنون در حدود 600 مراسم را به صورت مفصل پذیرایی کرده‌ایم.
انتهای پیام

captcha