تعزیه ده زیار به صورت ملی برگزار می‌شود
کد خبر: 3816189
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

تعزیه ده زیار به صورت ملی برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ــ دبیر نخستین سوگواره ملی تعزیه ده زیار گفت: با بیان اینکه این سوگواره امسال برای نخستین بار به‌صورت ملی برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مذهبی، آئینی و ملی این مراسم معرفی خوبی از استان و منطقه در سطح ملی داشته باشیم.

ثارالله انکوتی، دبیر نخستین سوگواه ملی تعزیه ده زیار در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه ده‌زیار هر ساله در ایام ارتحال معمار کبیر انقلاب در محل دارالشفاء و سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده‌زیار برگزار می‌شود، گفت: تاکنون ۶ دوره این سوگواره به‌صورت استانی برگزار شده است.
وی با بیان اینکه این سوگواره امسال برای نخستین بار به‌صورت ملی برگزار می‌شود، افزود: امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مذهبی، آئینی و ملی این مراسم معرفی خوبی از استان و منطقه در سطح ملی داشته باشیم.
دبیر نخستین سوگواه ملی تعزیه ده‌زیار با اشاره به اهداف برگزاری این مراسم در روستای ده زیار بیان کرد: متأسفانه تمام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مهم در سطح مرکز استان برگزار می‌شود و مردم روستاها از این برنامه‌ها بی‌بهره هستند اما سوگواره تعزیه ده زیار به‌عنوان یک برنامه فرهنگی مذهبی و هنری این امکان را فراهم کرده تا مردم روستا نیز از برنامه‌های مهم در سطح ملی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه ده‌زیار سابقه زیادی در برگزاری آئین سنتی مذهبی تعزیه دارد، اظهار کرد: مردم ولایتمدار و مذهبی روستای ده زیار همیشه در برگزاری مناسبت‌ها و مراسم ملی و مذهبی پای کار بوده و مردمی برگزار شدن مراسم مردم در کاهش هزینه‌ها بسیار اثرگذار بوده است به طوریکه اگر همین سوگواره قرار بود در مرکز استان برگزار شود هزینه برگزاری آن چندین برابر می‌شد.
انکوتی با اشاره به اینکه تعزیه یک مراسم عزاداری و سوگواری است که مردمی بودن مهم‌ترین جنبه برگزاری این مراسم است، تخصصی برگزار شدن سوگواره تعزیه ده زیار را از مهم‌ترین ویژگی‌های این سوگواره برشمرد و گفت: در 10 شب برگزاری این سوگواره تمامی گروه‌های شرکت‌کننده ملزم به اجرای یک تعزیه هستند و اجرای یک مجلس تعزیه توسط همه گروه‌ها کار هیئت داوران را عادلانه‌تر کرد.
وی با بیان اینکه برگزاری تعزیه نباید معطوف به ایام خاصی در سال شود، گفت: یکی از دلایل برگزاری این سوگواره در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره) هم همین مسئله است و اجرای گروه‌های تعزیه استان معطوف به ایام محرم و ایام فاطمیه نمی‌شود.
دبیر نخستین سوگواه ملی تعزیه ده‌زیار با اشاره به اینکه تعزیه در کنار بعد مذهبی بعد هنری هم دارد و این مساله آمادگی این هنرمندان را در تمام ایام سال می‌طلبد، بیان کرد: هنر آیئنی مذهبی تعزیه ثبت ملی شده و در زمان ثبت این آئین کشورهای زیادی مدعی آن بودند که خوشبختانه به نام کشور ما ثبت ملی شد.
وی با اشاره به انتشار فراخوان سوگواره ملی تعزیه در تاریخ اول خرداد‌ماه جاری تصریح کرد: این سوگواره در سال‌های گذشته با استقبال خوب مردم از سراسر استان کرمان و حتی کشور رو به رو شده و امسال نیز با انتشار فراخوان سوگواره گروه‌های زیادی از سراسر کشور برای حضور در سوگواره اعلام آمادگی کردند.
انتهای پیام

captcha