حرکت وزارت بهداشت به سوی افزایش دانشکده‌های طب ایرانی/ آخرین وضعیت کمبود دارو در کشور
کد خبر: 3816445
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
وزیر بهداشت در پاسخ به ایکنا تأکید کرد:

حرکت وزارت بهداشت به سوی افزایش دانشکده‌های طب ایرانی/ آخرین وضعیت کمبود دارو در کشور

گروه سلامت ــ وزیر بهداشت با اشاره به لزوم بهره‌گیری علوم پزشکی رایج در ایران از تاریخ و فلسفه طب ایرانی، بر لزوم گسترش دانشکده‌های طب ایرانی تأکید کرد.

توسعه دانشکده‌های طب ایرانی/ آخرین وضعیت کمبود دارو در کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری امشب خود با خبرنگاران با اشاره به آغاز کمپین کنترل فشار خون از ۱۴ خردادماه اظهار کرد: در سال ۹۶ بیش از ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت شد که از این تعداد ۳۱۳ هزار مرگ در اثر بیماری‌های غیرواگیر بود و از این ۳۱۳ هزار مرگ نیز ۱۶۱ هزار مرگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم با فشار خون بالا در ارتباط بود. وقوع این مرگ‌ها موجب شد تا به کنترل بیماری‌های غیرواگیر بیش از پیش توجه شود.
وی افزود: ۲۹ سال پیش و زمانی که معاون وزارت بهداشت بودم، اعتقاد داشتم که پس از گذر از چاله بیماری‌های واگیر به سیاه‌چاله بیماری‌های غیرواگیر خواهیم افتاد و به همین دلیل مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر را راه‌اندازی کردیم.
وی تأکید کرد: اکنون نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بسیج ملی کنترل فشار خون را راه‌اندازی کنیم و آگاهی عمومی را در رابطه با فشار خون افزایش دهیم، چرا که حداقل ۴۰ درصد مبتلایان از فشار خون خود خبر ندارند و زمانی از بیماری‌شان مطلع می‌شوند که بیماری آن‌ها عارضه داده باشد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در دومین گام بسیج ملی کنترل فشار خون در نظر داریم جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور را تحت پوشش این کمپین قرار دهیم، گفت: در کشور حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۳۰ سال داریم که سعی می‌کنیم در بسیج ملی فشار خون آن‌ها را پوشش دهیم. در عین حال معتقدیم که حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون بالا در کشور وجود دارند و امیدواریم در این بسیج ملی بتوانیم دو میلیون مورد جدید مبتلا به فشار خون را شناسایی کنیم و آن‌ها را به مراکز درمانی برای درمان ارجاع دهیم.
وی افزود: ۵۰ درصد از افرادی که می‌دانند فشار خون دارند، یا درمان نمی‌شوند یا ناقص تحت درمان قرار می‌گیرند. به طوری که حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد این افراد یا دارو نمی‌گیرند یا ناقص دارو دریافت می‌کنند. این در حالی است که اگر فشارخون به موقع کنترل شود، شخص می‌تواند به عنوان عنصری مفید در جامعه زندگی عادی خود را پیش برد.
نمکی ادامه داد: اقدام دیگرمان اصلاح شیوه زندگی افراد مبتلا به فشار خون بالاست. در این زمینه در اولین گام باید مصرف نمک را به عنوان پدیده‌ای خطرناک در ایجاد فشار خون کاهش دهیم. در حال حاضر متوسط مصرف روزانه نمک در کشور دو برابر مصرف جهانی است؛ یعنی مصرف روزانه نمک در جهان ۵ گرم است، اما مصرف روزانه نمک در ایران ۱۱ گرم است.
وی یادآور شد: ما در مراحل بعدی در زمینه دیابت، بهداشت روان و جمعیت نیز بسیج‌هایی را خواهیم داشت. در عین حال در فاز جدید طرح تحول سلامت، الگوی ما این است که به جای اضافه‌کردن تخت، ICU و CCU کاری کنیم که مردم کارشان به بیمارستان نکشد.
وزیر بهداشت همچنین در رابطه با طب ایرانی نیز گفت: باید دانشجوی داروسازی و علوم پزشکی را با مبانی محکم و منطقی دیرینه خودمان در علوم پزشکی آشنا کنیم. اقدامی که در این زمینه باید انجام شود، احیای طب سنتی و طب آلترناتیو است. باید رفاقت و مفاهمه بین دانشگاه و طب سنتی ایجاد کنیم. کار دیگری که باید انجام شود، توسعه گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی است. در زمینه طب آلترناتیو نظیر طب سوزنی، رایحه‌درمانی و ماساژدرمانی هم داریم رشته‌هایی را ایجاد می‌کنیم و استفاده از این ظرفیت را دنبال می‌کنیم.
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر توسعه دانشکده‌های طب ایرانی در کشور نیز اظهار کرد: ما هم در رابطه با افزایش دانشکده‌های طب ایرانی و ادغام خدمات این طب در علوم پزشکی حرکت می‌کنیم.
وزیر بهداشت همچنین در رابطه با آخرین وضعیت دارویی کشور نیز اظهار کرد: ما کمبود داروی جدی نداریم و علی‌رغم همه فشار‌هایی که آمریکایی‌ها به ما وارد می‌کنند و به دروغ می‌گویند که دارو و غذا تحریم نیست، اما به دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات پولی برایمان ایجاد شده، مسیر ما را قفل کرده‌اند. با این حال خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم اقلام دارویی مورد نیازمان را وارد کنیم. در عین حال اگر در برخی موارد دارو وجود ندارد، به این معنی نیست که نتوانستیم دارو‌های اساسی را وارد کنیم، بلکه ناشی از این است که به شدت ایستاده‌ایم تا دارو‌های مشابه تولید داخل به کشور وارد نشود.
وی ادامه داد: امروز میزان کمبود‌های دارویی ما نسبت به سال قبل کمتر است. از سوی دیگر در حوزه دارو‌های اساسی کمبودی نداریم و اگر کمبودی هست، در دارو‌های خارجی مشابه داخلی است. البته برای بیماران صعب‌العلاج که ممکن است سیستم بدنشان به دارو‌های داخلی واکنش نشان دهد، داروی مورد نیازشان را وارد می‌کنیم. در عین حال باید اضطراب کمبود دارو را از مردم دور کنیم. خوشبختانه علی‌رغم همه مشکلات، شیوه‌هایی را دنبال می‌کنیم که تا پایان سال چیزی به عنوان کمبود دارو‌های اساسی نداشته باشیم.
وزیر بهداشت با انتقاد از تبلیغات سوء در فضای مجازی در مورد کمبود دارو بیان کرد: از اصحاب رسانه و هر کسی که روح ملی دارد، خواهش می‌کنم که به من کمک کنند تا در تله تبلیغاتی و شانتاژ واردکننده‌ها نیفتم. من تصمیم به مبارزه جدی با واردات بی‌رویه گرفته‌ام؛ چرا که این موضوع لگدمال کردن صنعت داخلی است. کمک کنید ذهنیت مردم را از اینکه داروی ایرانی کیفیت ندارد، دور کنیم. من برای خود و اعضای خانواده‌ام هیچ داروی خارجی مصرف نمی‌کنم، به جز یک قرص برای مادرم که تولید داخلی ندارد.
نمکی افزود: در حال حاضر هیچ دارویی در داخل کشور تولید نمی‌شود که کیفیت آن زیر سوال باشد، همین طور که رانت به واردکننده نمی‌دهیم، رانت به تولیدکننده هم نمی‌دهیم. قطعاً با کوچک‌ترین مشکل در عرصه دارو‌های داخلی بزرگ‌ترین برخورد خواهد شد.
وی همچنین درباره صاحبان امضا‌های طلایی در حوزه دارو، گفت: مزاج بنده با هرگونه عدم شفافیت ناسازگار است. در این زمینه گله‌ای از بیرون سازمان غذا و دارو در رابطه با نوبت‌دهی‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، کمیسیون‌ها و ... داشتیم. البته کمیسیون‌ها در قیمت‌گذاری‌ها، صدور پروانه‌ها و ... دخیلند، اما در رابطه با آنچه که من دنبال آن بودم، باید بگویم که جهت‌گیری در سازمان غذا و دارو به خوبی دنبال می‌شود و به شدت امروز راضی‌ترم از آنچه که روز اول در این‌باره بیان کردم. اما با این حال هنوز به آن نقطه اطمینان خاطر و جمع‌بندی صد در صد در این زمینه نرسیده‌ایم و هر شهروندی که مراجعه می‌کند، باید بدون کوچک‌ترین بالا و پایینی کارش انجام شود.
وزیر بهداشت در این‌باره تأکید کرد: نباید در هیچ دستگاهی کسی این حق را داشته باشد که آرای کمیسیون‌ها را وتو کند. باید تصمیمات عالمانه گرفت و به صورتی شفاف به اطلاع مردم رساند و هر تصمیمی در کمیسیون‌ها هم همان روز به اطلاع ذینفعان برسد. در مجموع، سیر و سلوک در این زمینه رو به جلو و مثبت‌تر از قبل است.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحقیق و تفحص مجلس از سازمان غذا و دارو نیز تصریح کرد: با تحقیق و تفحص از کوچک‌ترین جزء وزارت بهداشت هم موافقیم و این حق مجلس است. هر دستگاهی که پاکیزه کار می‌کند، باید از تحقیق و تفحص استقبال کند. البته بحث تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو از سال قبل وجود داشت، اما در کمیسیون مربوطه رای نیاورد و مجدداً این موضوع مطرح شده است. دوستان من در سازمان غذا و دارو به شدت فعالند و بحث‌های قبلی به شدت به سمت شفافیت پیش می‌رود و به حداقل رسیده است.
وزیر بهداشت در رابطه با بدهی‌های تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: بخشی از مشکلات و مسائل درمانی سازمان تأمین اجتماعی به اثر طرح تحول در افزایش هزینه‌های آن‌ها بازمی‌گردد که در این زمینه هم برای بیمه سلامت و هم برای سازمان تأمین اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهیم تا هزینه‌خیزی را مهار کنیم؛ چرا که طرح تحول سلامت در دو تا سه سال گذشته ۴۰۰ درصد هزینه‌های بیمه سلامت را اضافه کرده است و در سازمان تأمین اجتماعی نیز این چنین تأثیری را داشته است. در همین راستا مهار هزینه‌خیزی تأمین اجتماعی را دنبال می‌کنیم.
وی با اشاره به معوقات سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی گفت: در این زمینه یک سال و نیم تا دو سال معوقات پرداخت نشده است. از رئیس‌جمهوری خواسته‌ام که در این‌باره مداخله کنند. ایشان نیز دستور دادند تا با فروش قسمتی از سهام، بخشی از مطالبات پرداخت شود. وزارت بهداشت رقم قابل توجهی از سازمان تأمین اجتماعی طلبکار است، اما با این حال به دلیل احترامی که برای جامعه کارگری قائلیم، هیچ کارگر محترم و بیمه‌شده تأمین اجتماعی نیست که در بخش دولتی به آن خدمت داده نشود. در مجموع قرار شده تا هفته آینده قسمت قابل توجهی از بدهی را بپردازند.
وی تأکید کرد: ما حدود ۱۷ ماه از سازمان تأمین اجتماعی بستانکاریم و تنها دانشگاه اصفهان که شهری کارگری است ۵۴۰ میلیارد تومان از تأمین اجتماعی طلبکار است، اما با این حال خدمات را قطع نکرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده قسمتی از طلب‌هایمان پرداخت شود.
وزیر بهداشت همچنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده الکترونیک سلامت نیز اظهار کرد: پرونده الکترونیک سلامت طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال نشده بود، اما در سه ماه گذشته من و همکارانم به شدت وقت گذاشتیم و تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت داشته‌اند. بر سر قولم برای به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار هستم و این پروژه با حضور رئیس‌جمهوری برای افراد ایرانی و غیرایرانی که مجاز به زندگی در ایران هستند، افتتاح می‌شود.
انتهای پیام
captcha