تنوع موضوع؛ ویژگی مثبت سریال‌های رمضانی/ قصه «برادر جان» برای مردم ملموس است
کد خبر: 3816479
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
جواد نوروزبیگی بیان کرد:

تنوع موضوع؛ ویژگی مثبت سریال‌های رمضانی/ قصه «برادر جان» برای مردم ملموس است

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: سریال‌های رمضانی امسال جدا از داشته‌های فنی یک امتیاز ویژه داشت و آن تنوع موضوعی بود که در سه سریال اصلی شاهدش بودیم.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه فرهنگ رمضان در سیما باید در تمام ایام سال جاری و ساری باشد، اظهار کرد: رمضان ایامی انسان‌ساز است که هر فردی با خدای خود ارتباطی عاشقانه‌تر از گذشته دارد. این اتفاق در تلویزیون هم می‌تواند رخ دهد، به شرطی که سیاست‌گذاری‌های تولید در جهت رونق آثار دینی و ارزشی باشد. اگر بخواهم به طور جزئی درباره آثار مناسبتی امسال حرف بزنیم، باید گفت تنوع موضوع یکی از امتیازات خوب مجموعه‌های امسال است.
 
وی افزود: اولین کاری که در رمضان امسال با استقبال خوب مردم مواجه شده «برادر جان» است. این مجموعه نمایشی به دلیل قصه زیبا و پرکشش و همچنین کارگردانی خوب محمدرضا آهنج، ارتباط خوبی با جامعه برقرار کرده است. در ضمن قصه برادر جان به گونه‌ای روایت می‌شود که تماشاگر قصه را پیرامون خود حس می‌کند و با آن غریبه نیست. این موضوع هم هیچ ربطی به طبقه اجتماعی ندارد، زیرا حق‌الناس یا روزی حلال یا حرام اتفاقی است که می‌تواند در همه ابعاد جامعه رخ دهد.
 
تهیه‌کننده سریال «شوق پرواز» تأکید کرد: جدا از زیبایی قصه، نحوه انتخاب و چینش برخی از بازیگران را در این سریال یکی دیگر از دلایل جذابیت قصه می‌دانم. حضور علی نصیریان نیز، به عنوان یکی از ستون‌های بازیگری در سینمای کشورمان، اتفاق خوب این اثر است. همچنین با توجه به موفقیت سریال «بانوی عمارت»، نقش‌آفرینی حسام منظور هم یکی از امتیازات سریال است، هرچند در این میان نباید از نقش‌آفرینی کامران تفتی هم غافل ماند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا لحن و بیان دیالوگ‌ها برای جامعه امروز دور نیست؟ تصریح کرد: در سینمای کشورمان استاد مسعود کیمیایی توانسته با این گویش سینمادوستان را جذب کند. در برادر جان هم این اتفاق رخ داده و مردم آن را پسندیده‌اند، اما نکته بعدی اینکه مردم با هیچ اثری تعارف ندارند. پس وقتی می‌بینیم این مجموعه توانسته مخاطب را جذب خود کند یعنی با گویش آن نه تنها مشکلی ندارند، بلکه آن را پسندیده‌اند.
 
این تهیه‌کننده با بیان اینکه پرداختن به موضوعاتی نظیر حق‌الناس یکی از الزامات تلویزیون است، تاأکید کرد: همه با فضای جامعه آشنا هستیم و می‌دانیم به واسطه مشکلات اقتصادی مردم درگیر چه سختی‌هایی هستند. در چنین شرایطی داشتن اعتقاد به روزی حلال یا حرام، راه خوشبختی یا افول را پیش روی کشورمان قرار دهد. با این توضیح تصویرگری چنین قصه‌هایی را برای صداوسیما ضروری می‌دانم چون آینه‌ای را پیش روی مردم می‌گیرد تا متوجه اشتباهشان شوند و در رفتار خود بیشتر تعمق کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: مردم دوست دارند اتفاقاتی را که پیرامونشان می‌افتد در آثار تلویزیونی مشاهده کنند. برای همین اگر موضوعی چون حق‌الناس را در قالب یک اثر تاریخی بخواهیم به بیننده منتقل کنیم، شاید این تصور پیش آید که موضوع مورد نظر برای جامعه معاصر همخوانی لازم را ندارد، اما وقتی قصه در زمان حال روایت می‌شود، تماشاگر با آن ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کند. در همین باره ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم، آن‌هم وجود درام در سریال‌های تلویزیونی است. قصه‌ای که بتواند وجه دراماتیک خود را به شکلی قوی به بیننده منتقل کند به طور حتم با استقبال رو‌به‌رو خواهد شد؛ اتفاقی که در سریال برادر جان تا حدی رخ داده است.
 
وی افزود: در سریال دیگری که این روزها شاهد پخش آن از شبکه یک سیما هستیم، قصه‌ای درباره تاریخ معاصر روایت می‌شود که فضای سریال «شهرزاد» را در ذهن ما تداعی می‌کند، اما اینکه گفته می‌شود این کار شبیه شهرزاد است، قبول ندارم، چون تمامی قصه‌هایی که در دهه 30 رخ می‌دهد، چنین فضایی دارند. بنابراین روایت قصه‌ای در یک برهه مشابه تاریخی دلیلی بر شباهت‌ آن با قصه دیگری نیست.
 
تهیه‌کننده فیلم «سیزده 59» اضافه کرد: ممکن است این سؤال پیش آید که این قبیل موضوعات شاید برای پخش در ماه مبارک رمضان مناسب باشد، زیرا چنین قصه‌هایی را می‌توان در دیگر ایام سال هم مشاده کرد، ولی این موضوع در مورد «از یادها رفته» نقطه ضعف نیست، بلکه از آن به عنوان نقطه قوت نام می‌برم، چون تنوع موضوع یکی از نکاتی است که در تولیدات مناسبتی سیما در گذشته شاهد نبودیم، اما امروز این درک حاصل شده که اولاً سریال مناسبتی نباید حتماً به صورت مستقیم به موضوعی توجه کند. دوم اینکه فضاهای هر قصه باید متفاوت از کار دیگر باشد تا تماشاگر احساس تکراری بودن نکند.
 
نوروزبیگی درباره سریال «دلدار» بیان کرد: این سریال را آن‌گونه که لازم است ندیدم، ولی موضوع و محور آن جوانان هستند. در ضمن کارگردانان دلدار نشان داده‌اند از مشکلات درک مناسبی دارند. این ویژگی را در اثر قبلی آنان هم شاهد بوده‌ایم. البته شاید دلدار نتوانسته باشد به اندازه برادر جان مخاطب داشته باشد، اما فکر می‌کنم مخاطبان از تماشای کار ناراضی نباشند.
 
وی در انتهای گفت‌و‌گو تأکید کرد: اگر از مجموعه‌‌های رمضانی حمایت و تعریف کردم، دلیلش تنوع موضوع و قصه این سه سریال بود که در بسترهای متفاوت روایت می‌شود. همچنین کیفیت و ساختار هم از استانداردهای خوبی بهره می‌برد. برای همین در مجموع به کارهای مناسبتی امسال نمره خوبی می‌دهم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو
انتهای پیام
captcha