کارکرد پایگاه «وسائل» تبادل اندیشه‌هاست/ کمبود منابع پایه؛ چالش جدی فقه حکومتی
کد خبر: 3816493
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

کارکرد پایگاه «وسائل» تبادل اندیشه‌هاست/ کمبود منابع پایه؛ چالش جدی فقه حکومتی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر مدرسه عالی فقه و اصول در جلسه رونمایی از پایگاه فقه حکومتی «وسائل» با بیان اینکه کارکرد پایگاه تبادل افکار و اندیشه‌هاست، اظهار کرد: تشکیل نظام اسلامی و وارد شدن نظام تمدنی سبب شده تا مسائل متعددی به فضای فکری ما راه یابد و در مباحث مرتبط با حکومت با چالش جدی نبود منابع پایه روبرو هستیم.

پایگاه فقه حکومتی «وسائل» رونمایی شدبه  گزارش ایکنا، پایگاه جدید فقه حکومتی «وسائل» شامگاه شنبه 11 خردادماه با حضور جمعی از استادان حوزه در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم رونمایی شد.

علیرضا داودی، سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل، در سخنانی در این مراسم که حجج اسلام سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ... حضور داشتند، گفت: این پایگاه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برای توسعه مباحث فقه حکومتی در سال 1392 شکل گرفت.

تلفیق پژوهش و رسانه

وی افزود: این پایگاه تاکنون سه دوره فعالیت را داشته است؛ دوره تبلیغ که صرفاً تبیین دستاوردهای فقه حکومتی حوزه و بازنشر آن بوده است؛ دوره دوم فعالیت این پایگاه ایجاد انگیزه برای پژوهشگران و در گام سوم تولید محصولاتی که خلأ آن وجود دارد.

داودی بیان کرد: ترکیبی از کار پژوهشی و رسانه‌ای مأموریت این پایگاه است و نوع فعالیت آن تولید محتوای رسانه‌ای علمی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برپایی نشست‌های تخصصی علمی و کرسی‌های آزاداندیشی مانند فقه حکومتی، راز حجاب براساس تفسیر تنزیلی، فقه روابط بین‌الملل، خطابات قرآنی و کاربرد آن در فقه حکومتی را در دستور کار داشتیم، افزود: این پایگاه از ظرفیت افراد با تحصیلات عالیه حوزوی و دانشگاهی بهره می‌برد و تولیدات آن تخصصی است.

داودی با بیان اینکه استفاده از رسانه از دیگر ویژگی‌های این مجموعه است، تصریح کرد: ویژگی دیگر آن است که مجموعه وارد عرصه‌های جدید و بی‌سابقه‌ای مانند تولید مستندهای علمی و رسانه‌ای مانند مستند تنفیذ شده است که با نگاه فقهی و حقوقی به تبیین بحث تنفیذ پرداخته است و این مستند از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد.

سرعت پیدایش مسائل

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدفرید سیدجوادی، مدیر مدرسه عالی فقه و اصول، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه و از اعضای شورای سیاستگذاری پایگاه وسائل، در سخنانی گفت: کارکرد این پایگاه تبادل افکار و اندیشه‌هاست، زیرا تشکیل نظام اسلامی و وارد شدن نظام تمدنی سبب شده تا مسائل متعددی به فضای فکری ما راه یابد.

وی افزود: هجمه این مسائل به حدی است که قبل از اینکه بتوانیم به پاسخ مسئله‌ای بپردازیم، آن مسئله مضمحل و مسئله جدیدی تولید می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم منتظر باشیم یک دوره بحث از سوی استادی تدریس و به تدریج آن تقریرات تدوین شود، به دو نسل فاصله میان مسئله و رواج آن در جامعه علمی خواهد انجامید. بنابراین باید متناسب با شرایط از روش جدید بهره ببریم.

سیدجوادی با بیان اینکه دروس سنتی و متعارف حوزه آشنایی لازم با مباحث جدید را به طلاب نمی‌دهد، افزود: در مباحث مرتبط با حکومت با چالش جدی نبود منابع پایه روبه‌رو هستیم و لازمه آن طرح بحث و مقدمه‌سازی در این زمینه است و پایگاه به دنبال تدوین این مبانی و مقدمه است تا دروس جدید رایج شود.

انتهای پیام

captcha