واکنش سوریه به بیانیه اجلاس سران اسلامی در مکه
کد خبر: 3816635
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳

واکنش سوریه به بیانیه اجلاس سران اسلامی در مکه

گروه بین‌الملل ـ وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه اعلام کرد: این کشور برای تأیید حق خود بر جولان و آزادسازی سرزمین‌های سوری اشغال‌شده، انتظار حمایت یا صدور بیانیه‌‌ای را از سوی اجلاس ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المنار؛ یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در مکه اعلام کرد: بهتر بود که سران کشورهای اسلامی حاضر در این اجلاس به بررسی راه‌هایی برای حل و فصل مشکلات برخی کشورهای عضو این سازمان در زمینه‌های همچون خشونت، افزایش جرم، نبود دموکراسی و آزادی و نیز نقض روزانه حقوق بشر به‌ ویژه در کشور میزبان آن می‌پرداخت تا اینکه به ارزیابی کشورهایی همچون سوریه بپردازد که از دموکراسی، تمدن، توسعه و روحیه سازش برخوردارند.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: این بیانیه نشان‌دهنده تبعیت آشکار و مستمر این کشورها از رهبرانشان در غرب است و نوعی بازگشت به بیانیه «ژنو یک» و تفکر تشکیل حکومت انتقالی درباره سوریه است.

در این بیانیه آمده است: سوریه تأکید می‌کند که جولان یک سرزمین عربی ـ سوری است و این کشور تمامی سرزمین خود را که از سوی اسرائیل یا گروه‌های تروریستی اشغال شده به هر شکل ممکن آزاد خواهد کرد و از اجلاسی همچون اجلاس مکه برای تأیید حق خود بر جولان یا آزادسازی اراضی اشغالی، انتظار حمایت یا صدور بیانیه‌ ندارد.

سران سازمان همکاری اسلامی در چهاردهمین اجلاس خود که صبح دیروز(11 خردادماه) در مکه به پایان رسید، تصمیم غیرقانونی و غیرمسئولانه ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به‌ عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کردند. همچنین، شرکت‌کنندگان در این اجلاس مخالفت خود را با اقدام رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اعلام کردند.

اوضاع مسلمانان روهینگیا، محکومیت افزایش اسلام‌هراسی در مناطق مختلف جهان و محکومیت حمله به نمازگزاران در نیوزیلند از دیگر مفاد این بیانیه بود.
 
انتهای پیام
captcha