نماز عید فطر به‌صورت متمرکز برگزار شود
کد خبر: 3816706
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

نماز عید فطر به‌صورت متمرکز برگزار شود

گروه معارف ــ امام‌ جمعه موقت قزوین گفت: به ائمه جماعات و هیئت‌ امنای مساجد توصیه‌شده تا حد امکان نماز را به‌صورت متمرکز برگزار کنند، در برگزاری یکپارچه نماز عید فطر اجباری نیست بلکه از همه دعوت‌شده تا به‌واسطه حضور پررنگ خود شکوه بیشتر و بهتری در این مراسم داشته باشیم.

متمرکز برگزار شدن نماز عید فطر در قزوین مورد تاکید است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قابل، امام‌ جمعه موقت قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به جایگاه نماز عید فطر در دین اسلام اظهار کرد: نماز عید فطر نمازی مستحب است که جایگاهی ویژه و مهم در دین اسلام دارد، این نماز به فتوای مراجع عظام در زمان حضور امام واجب و در دیگر اوقات یک مستحب مؤکد است.

وی افزود: نماز عید فطر دارای جایگاهی ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی است به گونه‌ای که می‌توان آن را مستحب شرعی اما واجب شرعی دانست بدین معنا که هر چه حضور مردم در صحنه‌های مختلف دینی چون حج که نمادی از اجتماع عظیم حجاج در یک روز خاص و با لباس خاص و یا نماز عید فطر مشارکت کنند تصویری از تدین و باور دینی مردم و پایبندی آن‌ها به اعتقادات دینی و الهی را به جهانیان نشان خواهند داد.

حجت‌الاسلام قابل با اشاره به اینکه هر چه شکوه نماز عید فطر بیشتر باشد شاهد تقویت باور هیات های دینی و متدینین و ایجاد رعب و وحشت دشمن خواهیم بود، گفت: بر این اساس دنیا روی این آیین دینی بسیار حساس است.

وی ادامه داد: در بیانات بزرگان دین از جمله مقام معظم رهبری تأکید بر این است که رشد دینی و اعتقادی نسل امروز به‌مانند نسل‌های ابتدای انقلاب است و دلیل آن حضور پررنگ جوانان در آیین‌های دینی چون شب‌های قدر و نماز عید فطر، نماز جمعه و حضور در مساجد است که می‌توان آن را به رخ همگان کشید.

این مسئول بیان کرد: در دعایی که در روز عید فطر می‌خوانیم بر این نکته اشاره شده که نماز عید فطر موجب فخر پیامبر و اهل‌بیت است و این جلوه هنگامی رخ‌نمایی می‌کند که این مراسم باشکوه هر چه تمام‌تر برگزار شود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در فتوای خود تأکید کردند که نماز عید فطر به‌صورت متمرکز برگزار شود از این‌رو پیگیری‌های نماینده ولی‌فقیه در استان نیز براین اساس در چند سال اخیر برای تحقق بخشیدن به فتوای مقام معظم رهبری دنبال شده است.

حجت‌الاسلام قابل بیان کرد: به ائمه جماعات و هیئت‌امنای مساجد توصیه‌شده تا حد امکان نماز را به‌صورت متمرکز برگزار کنند، در برگزاری یکپارچه نماز عید فطر اجباری نیست بلکه از همه دعوت‌شده تا به‌واسطه حضور پررنگ خود شکوه بیشتر و بهتری در این مراسم داشته باشیم.

نماز عید فطر زیر آسمان خوانده شود
وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌هایی که برخی اعلام می‌کنند این است که در نماز عید فطر زمینه جمع‌آوری فطریه برای فقرای محل که آبرودار هستند و توسط معتمدین محل و مساجد شناسایی شده‌اند فراهم می‌شود می‌شناسیم اما با برگزاری یکپارچه نماز عید فطر دیگر آن وجه در اختیار مساجد قرار نمی‌گیرد.

این مسئول اعلام کرد: در پاسخ به این دغدغه باید گفت می‌توان از چند رو قبل به مؤمنان و نمازگزاران اعلام کرد تا صبح روز عید قبل از تناول صبحانه زکات فطره خود را جدا و آن را کنار گذاشته تا ظهر به دست مسئولان امر برای رساندن به دست نیازمندان برسانند تا بدین‌وسیله زمینه رسیدگی به فقرای محل فراهم شود.

امام‌جمعه موقت قزوین تصریح کرد: در باب ایاب و ذهاب نیز امکانات موجود با کمک اتوبوس‌رانی در این روز برای خدمت‌رسانی به نمازگزاران باید بیشتر شود تا در این خصوص مشکلی ایجاد نشود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) برای نماز عید فطر به خارج از کوفه می‌رفتند، عده‌ای به حضرت گفتند که برخی از افراد مسن نمی‌توانند در این مراسم حضور پیدا کنند، حضرت فرمود این رویه پیامبر بوده و ایشان نماز عید فطر را بیرون شهر اقامه می‌کردند لذا من دوست ندارم در کنار رویه پیامبر رویه دیگری را اعمال کنم.

این مسئول با بیان اینکه کسانی که توان حضور در نماز عید فطر را ندارند می‌توانند این نماز که عملی مستحبی است را به‌صورت فرادا بخوانند، ادامه داد: طبق روایات توصیه‌شده نماز عید فطر زیر آسمان خوانده شود و با توجه به تغییر جایگاه اقامه نماز عید فطر در قزوین می‌توان این رویه را شاهد بود.

حجت‌الاسلام قابل در پایان خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده ستاد اقامه نماز عید فطر به این نتیجه رسید که میدان نصر، ابتدای بلوار شهید لشگری به‌عنوان مکان جدید اقامه نماز عید فطر انتخاب شد که به دلیل در دسترس بودن می‌تواند بهتر باشد.

انتهای پیام

captcha